Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Uskollinen palvelija vai pragmaattinen etenijä? Nykypäivän tietotyöläisten kokemuksia psykologisesta sopimuksesta ja sen muutoksesta

LÄNSISALO, MIRKKA (2014)

 
Avaa tiedosto
72986_5510_Y_HALL_b.pdf (1.025Mt)
Lataukset: 



LÄNSISALO, MIRKKA
2014

Hallintotiede - Administrative Science
Johtamiskorkeakoulu - School of Management
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2014-01-28
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201401291071
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena on ymmärtää nykypäivän tietotyöläisten kokemuksia psykologisesta sopimuksesta ja sen muutoksesta. Tutkimuksen kohteena ovat työntekijöiden subjektiiviset kokemukset psykologisesta sopimuksesta case-yrityksessä. Case-yritys on suomalainen, globaalisti toimiva tuotekehitysorganisaatio. Strategiani käsitellä yritystä tukeutuu tapaustutkimukseen.

Tutkimuksen aineisto on kerätty keväällä 2013 case-yrityksen työntekijöitä haastattelemalla. Tutkimusta varten haastateltiin kymmentä työntekijää, jotka olivat työskennelleet case-yrityksessä viimeisen kymmenen vuoden aikana vuoteen 2012 asti tai edelleen. Työntekijät työskentelivät vaativissa asiantuntijatehtävissä tai keskitason esimiestehtävissä. Haastattelumenetelmänä oli arvostavaa haastattelua soveltava yksilöhaastattelu, jota täydennettiin piirtämällä työsuhteen ajalta elämänkaari.

Tutkimuksessa havaittiin, että case-yrityksen työntekijöiden kokemusten mukaan psykologinen sopimus muuttui heidän työsuhteensa aikana heikommaksi. Jokainen haastateltava koki, että psykologinen sopimus oli voimassa työsuhteen alussa. Sen elementteinä toisessa tyypittelyn myötä hahmottuneessa ryhmässä painottuivat tunnepitoiset, irrationaaliset tekijät, kun taas toinen ryhmä painotti käytännöllisiä, rationaalisia elementtejä.

Tunnepuolen elementtejä korostaneet kokivat psykologisen sopimuksen heikkenemisen henkilökohtaisesti raskaampana, kuin käytännöllisiä, omaan uraan ja kehitykseen liittyviä elementtejä painottaneet. Haastatteluissa korostui kokemus siitä, että kokemus ja yleinen talous- ja työmarkkinatilanne vaikuttavat siihen, millaiseksi psykologinen sopimus kehittyy. Heikko tilanne vaikuttaa yrityksen johdon ratkaisuihin, ja sitä kautta näkyy työntekijöille epäluottamuksen ja epävarmuuden kasvuna, innovatiivisuuden vähenemisenä sekä motivaation että sitoutumisen alenemisena. Tämä tuo nykypäivän tietotyöhön uudenlaisia haasteita.

Tutkimuksen tuloksien valossa näyttää siltä, että case-yrityksessä työskentelevät ovat kokemuksensa perusteella muuttaneet käsitystään psykologisesta sopimuksesta. Työhön suhtaudutaan enemmän projektiluontoisena, muusta elämästä erillään olevana. Palkkiot, henkilökohtainen kehitys ja saavutukset motivoivat, eikä suurta lojaalisuutta odoteta puolin tai toisin.
Kokoelmat
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto [40600]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste