Askeleita ammatillisessa kasvussa : oppiminen ja ammatillinen kasvu sosiaalityön käytännön opetusjaksolla
KIVINIEMI, SANNA (2014)
KIVINIEMI, SANNA
2014
Sosiaalityö - Social Work
Yhteiskunta- ja kulttuuritieteiden yksikkö - School of Social Sciences and Humanities
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2014-01-24
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201401271066
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201401271066
Tiivistelmä
Tutkimuksessa tarkastellaan Tampereen yliopiston sosiaalityön käytännön opetusjaksoa opiskelijoiden näkökulmasta. Tutkimuksen käytännön kontekstiksi rakentuvat suomalaisten korkeakoulujen, erityisesti yliopistojen, sosiaalialan käytännön opintojaksot. Teoreettisena viitekehyksenä toimivat konstruktivistinen oppimiskäsitys ja kokemuksellisen oppimisen malli sekä asiantuntijuuden ja ammatillisen kasvun käsitteet. Tutkimuskysymykset ovat: mitä opiskelijat kokevat oppivansa käytännön opetusjaksolla ja miten he kokevat tämän oppimisen palvelevan heidän ammatillista kasvuaan.
Tutkimusaineisto muodostuu yhden keväällä 2011 sosiaalityön käytännön opetusjaksolle osallistuneen seminaariryhmän portfolioista. Kaikki yhdeksän portfoliota koostuvat pääasiassa opiskelijoiden käytännön opetusjakson aikana kirjoittamista reflektioesseistä, joissa he ovat tuovat esille käytännön opetusjaksolla syntyneitä oppimiskokemuksiaan ja ajatuksiaan. Aineistoa on lisäksi täydennetty viiden opiskelijan teemahaastattelulla. Haastatteluissa on syvennytty käytännön opetusjaksoon erityisesti sosiaalityön ammatillisen asiantuntijuuden teemoihin. Aineistokokonaisuutta on lähestytty tapaustutkimuksellista kehyksestä käsin pyrkien siten säilyttämään syvällinen ja kokonaisvaltainen ote suhteessa tutkimusongelmaan ja aineistoon. Varsinaisena metodisena välineenä on hyödynnetty laadullisen tutkimuksen sisällönanalyysia, jonka avulla aineistoa on analysoitu teoriaohjaavasti sosiaalityön sisällöllisen ja henkilökohtaisen asiantuntijuuden sekä ammatillisen kasvun teemoja vasten.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että opiskelijat ovat kokeneet käytännön opetusjakson olevan merkittävä tekijä heidän ammatillisen kasvunsa kannalta. Jakso on tarjonnut opiskelijoille konkreettisia kokemuksia, joiden avulla he pääsevät testaamaan ja kehittämään osaamistaan sosiaalityön asiantuntijuuden eri osa-alueilla. Teorian ja käytännön vuoropuhelu on mahdollistunut jakson ansiosta tiiviimmin tarjoten kokemuksellista tarttumapintaa myös tuleville teoriaopinnoille. Jakso on herätellyt opiskelijoita monitasoiseen reflektioon, jota he ovat kohdistaneet niin henkilökohtaisiin arvoihinsa, osaamiseensa ja tunteisiinsa, mutta myös sosiaalityöhön ja sen toimintaympäristöön. Tutkimustulokset ilmentävät myös sitä, että opiskelijat ovat omaksuneet ammatillisen kasvun elinikäisenä oppimisprosessina. Tutkimuksen tuottamat kehittämisehdotukset ja jatkotutkimusaiheet koskevat erityisesti käytännön ja formaaliopetuksen yhteiskeskustelua.
Steps in professional growth : learning and professional growth during practice learning period
This Master s Thesis examines social work practice learning period from the students' perspective. Research questions are: what students experience that they have learned during the field placement and how they have experienced this learning to serve their professional growth. The practical context of this research finds it place from social work s practice-oriented studies of Finnish university degree education. The theoretical framework constructs of experiential and constructive learning theories and the concepts of general and social work s professional expertise and professional growth.
This study focuses on practice learning period which includes in the Bachelor s degree studies in social work in the University of Tampere. The research data consists of portfolios of one seminar group which participated in this practice learning period in the spring of 2011. All of these nine portfolios consist mainly of students' reflection essays in which the students bring forward extensively the learning experiences and thoughts they have encountered during the practice learning. As an additional data I have used semi-structured interviews, in which I have interviewed five of these students who participated in this same practice period. Semi-structured interviews emphasized especially on the themes of social work professional expertise. I have chosen a qualitative case study as framework to examine my research data with intense and wide approach. As an actual methodical tool I have used theory-guided content analysis to search the themes of professional growth, social work s substantial and personal expertise from the data.
It was discovered that students found the practice period to be an important factor for their professional development. The practice period provided students practical experiences, enabling them to test and develop their skills in many different areas of social work expertise. Students personal experiences bought closer the dialogue of theory and practice, providing also an experiential reflect surface for the future studies. Practice period had also guided students to multi-level reflection which particularly focused on their personal values, know-how and emotions but also on social work itself and its complex environment. The study also found that the students have comprehended the professional growth to be a life-long learning process. The development ideas that this study offers concern particularly the dialogue between formal and field education.
Tutkimusaineisto muodostuu yhden keväällä 2011 sosiaalityön käytännön opetusjaksolle osallistuneen seminaariryhmän portfolioista. Kaikki yhdeksän portfoliota koostuvat pääasiassa opiskelijoiden käytännön opetusjakson aikana kirjoittamista reflektioesseistä, joissa he ovat tuovat esille käytännön opetusjaksolla syntyneitä oppimiskokemuksiaan ja ajatuksiaan. Aineistoa on lisäksi täydennetty viiden opiskelijan teemahaastattelulla. Haastatteluissa on syvennytty käytännön opetusjaksoon erityisesti sosiaalityön ammatillisen asiantuntijuuden teemoihin. Aineistokokonaisuutta on lähestytty tapaustutkimuksellista kehyksestä käsin pyrkien siten säilyttämään syvällinen ja kokonaisvaltainen ote suhteessa tutkimusongelmaan ja aineistoon. Varsinaisena metodisena välineenä on hyödynnetty laadullisen tutkimuksen sisällönanalyysia, jonka avulla aineistoa on analysoitu teoriaohjaavasti sosiaalityön sisällöllisen ja henkilökohtaisen asiantuntijuuden sekä ammatillisen kasvun teemoja vasten.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että opiskelijat ovat kokeneet käytännön opetusjakson olevan merkittävä tekijä heidän ammatillisen kasvunsa kannalta. Jakso on tarjonnut opiskelijoille konkreettisia kokemuksia, joiden avulla he pääsevät testaamaan ja kehittämään osaamistaan sosiaalityön asiantuntijuuden eri osa-alueilla. Teorian ja käytännön vuoropuhelu on mahdollistunut jakson ansiosta tiiviimmin tarjoten kokemuksellista tarttumapintaa myös tuleville teoriaopinnoille. Jakso on herätellyt opiskelijoita monitasoiseen reflektioon, jota he ovat kohdistaneet niin henkilökohtaisiin arvoihinsa, osaamiseensa ja tunteisiinsa, mutta myös sosiaalityöhön ja sen toimintaympäristöön. Tutkimustulokset ilmentävät myös sitä, että opiskelijat ovat omaksuneet ammatillisen kasvun elinikäisenä oppimisprosessina. Tutkimuksen tuottamat kehittämisehdotukset ja jatkotutkimusaiheet koskevat erityisesti käytännön ja formaaliopetuksen yhteiskeskustelua.
Steps in professional growth : learning and professional growth during practice learning period
This Master s Thesis examines social work practice learning period from the students' perspective. Research questions are: what students experience that they have learned during the field placement and how they have experienced this learning to serve their professional growth. The practical context of this research finds it place from social work s practice-oriented studies of Finnish university degree education. The theoretical framework constructs of experiential and constructive learning theories and the concepts of general and social work s professional expertise and professional growth.
This study focuses on practice learning period which includes in the Bachelor s degree studies in social work in the University of Tampere. The research data consists of portfolios of one seminar group which participated in this practice learning period in the spring of 2011. All of these nine portfolios consist mainly of students' reflection essays in which the students bring forward extensively the learning experiences and thoughts they have encountered during the practice learning. As an additional data I have used semi-structured interviews, in which I have interviewed five of these students who participated in this same practice period. Semi-structured interviews emphasized especially on the themes of social work professional expertise. I have chosen a qualitative case study as framework to examine my research data with intense and wide approach. As an actual methodical tool I have used theory-guided content analysis to search the themes of professional growth, social work s substantial and personal expertise from the data.
It was discovered that students found the practice period to be an important factor for their professional development. The practice period provided students practical experiences, enabling them to test and develop their skills in many different areas of social work expertise. Students personal experiences bought closer the dialogue of theory and practice, providing also an experiential reflect surface for the future studies. Practice period had also guided students to multi-level reflection which particularly focused on their personal values, know-how and emotions but also on social work itself and its complex environment. The study also found that the students have comprehended the professional growth to be a life-long learning process. The development ideas that this study offers concern particularly the dialogue between formal and field education.