Yhteistyö alueellisen matkailun kehittämisessä : tarkastelussa Sastamalan seudun matkailun kehittäminen ja alueen matkailuverkosto
YLINEN, ANNE (2014)
YLINEN, ANNE
2014
Kunta- ja aluejohtaminen - Local and Regional Governance
Johtamiskorkeakoulu - School of Management
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2014-01-17
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201401201049
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201401201049
Tiivistelmä
Tämän pro gradu -tutkimuksen tarkoituksena on tarkastella matkailun kehittämistä muutosnäkökulmasta, jossa matkailun kehittämiseen liittyviä toimintoja on täytynyt uudelleen organisoida kuntakentässä tapahtuneiden rakennemuutosten myötä. Tutkimus keskittyy koordinoidun yhteistyön merkitykseen alueen matkailuelinkeinon kehittämisessä ja yhteistyön koordinointia tarkastellaan alueellisen matkailuverkoston toimijoiden näkökulmasta.
Tutkimus on kvalitatiivinen tapaustutkimus, joka rajautuu tarkastelemaan Sastamalan seudun matkailun kehittämistä ja alueen matkailuverkostoa. Tarkoituksena on selvittää, mikä merkitys koordinoidulla yhteistyöllä on alueen matkailutoimijoille ja mitä hyötyjä matkailuyhteistyöllä saavutetaan matkailuelinkeinon kehittämisen kannalta. Koska matkailun kehittämisestä vastaavana tahona tutkimuksen kohdealueella on seudullinen elinkeino- ja kehitysyhtiö, tarkastellaan matkailuyhteistyötä myös seutuyhteistyön näkökulmasta.
Suurin muutospaine alueiden matkailuelinkeinon kehittämisen kannalta liittyy kuntaliitosten ja seutuistumisen myötä syntyneiden suuralueiden matkailutoimintojen koordinointiin. Kuntien matkailutoimijoiden on täytynyt verkostoitua alueen sisällä, kun toimintoja on keskitetty ja koko alueen matkailun kehittämisestä vastaa yleensä siihen erikoistunut organisaatio, joka on korvannut kunnissa ennen toimineet matkailutoimistot. Koordinointia tarvitaan etenkin markkinointitoimenpiteiden osalta.
Tämän tutkimuksen tulosten perusteella matkailun kehittämiseen erikoistuneella organisaatiolla on olennainen rooli alueen matkailuyhteistyön koordinoinnissa yhteistyöllä saavutettavien hyötyjen kannalta. Koordinoinnin merkitys on korostunut kuntaliitosten ja seudullisen matkailun kehittämisen tuomien haasteiden myötä. Tutkimuksen mukanaan yhteistyö toimijoiden välillä ei sinänsä takaa toiminnan kannattavuutta, oleelliseksi sen sijaan muodostuu, miten yhteistyön hyödyt osataan tunnistaa ja muuttaa konkreettiseksi matkailuvirraksi alueelle.
Tämän tutkimuksen mukaan matkailuyhteistyön koordinointiin liittyvänä suurimpana haasteena seutukuntatasolla on saada alueen sisäinen kilpailu käännettyä yhteiseksi seudulliseksi kilpailustrategiaksi. Tässä oleellista on aktiivinen tiedotus, resurssien tasapuolinen jakautuminen ja tarpeeksi konkreettiset toimenpiteet matkailuhankkeissa.
Tutkimus on kvalitatiivinen tapaustutkimus, joka rajautuu tarkastelemaan Sastamalan seudun matkailun kehittämistä ja alueen matkailuverkostoa. Tarkoituksena on selvittää, mikä merkitys koordinoidulla yhteistyöllä on alueen matkailutoimijoille ja mitä hyötyjä matkailuyhteistyöllä saavutetaan matkailuelinkeinon kehittämisen kannalta. Koska matkailun kehittämisestä vastaavana tahona tutkimuksen kohdealueella on seudullinen elinkeino- ja kehitysyhtiö, tarkastellaan matkailuyhteistyötä myös seutuyhteistyön näkökulmasta.
Suurin muutospaine alueiden matkailuelinkeinon kehittämisen kannalta liittyy kuntaliitosten ja seutuistumisen myötä syntyneiden suuralueiden matkailutoimintojen koordinointiin. Kuntien matkailutoimijoiden on täytynyt verkostoitua alueen sisällä, kun toimintoja on keskitetty ja koko alueen matkailun kehittämisestä vastaa yleensä siihen erikoistunut organisaatio, joka on korvannut kunnissa ennen toimineet matkailutoimistot. Koordinointia tarvitaan etenkin markkinointitoimenpiteiden osalta.
Tämän tutkimuksen tulosten perusteella matkailun kehittämiseen erikoistuneella organisaatiolla on olennainen rooli alueen matkailuyhteistyön koordinoinnissa yhteistyöllä saavutettavien hyötyjen kannalta. Koordinoinnin merkitys on korostunut kuntaliitosten ja seudullisen matkailun kehittämisen tuomien haasteiden myötä. Tutkimuksen mukanaan yhteistyö toimijoiden välillä ei sinänsä takaa toiminnan kannattavuutta, oleelliseksi sen sijaan muodostuu, miten yhteistyön hyödyt osataan tunnistaa ja muuttaa konkreettiseksi matkailuvirraksi alueelle.
Tämän tutkimuksen mukaan matkailuyhteistyön koordinointiin liittyvänä suurimpana haasteena seutukuntatasolla on saada alueen sisäinen kilpailu käännettyä yhteiseksi seudulliseksi kilpailustrategiaksi. Tässä oleellista on aktiivinen tiedotus, resurssien tasapuolinen jakautuminen ja tarpeeksi konkreettiset toimenpiteet matkailuhankkeissa.