"Euroviisuja ei pahat ihmiset seuraa" : sosiaalisuus ja yhteisöllisyys suomalaisten euroviisufanien parissa
NIEMINEN, KATRI (2014)
NIEMINEN, KATRI
2014
Sosiologia - Sociology
Yhteiskunta- ja kulttuuritieteiden yksikkö - School of Social Sciences and Humanities
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2014-01-10
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201401171044
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201401171044
Tiivistelmä
Tämä pro gradu -tutkielma käsittelee sitä, millaista sosiaalisuutta ja yhteisöllisyyttä suomalaisten euroviisufanien parissa esiintyy. Tutkielmassa tarkastellaan sitä, mikä merkitys muilla saman kiinnostuksen kohteen jakavilla on euroviisuja fanittavalle henkilölle. Minkälaisen yhteisön euroviisufanit muodostavat, ja mitä tällaiseen yhteisöön kuuluminen faneille merkitsee?
Tutkimuksen aineisto koostuu haastatteluista, kyselyvastauksista sekä havainnoinnista. Aineisto on koottu keväällä 2013. Haastattelut koostuvat seitsemästä puolistrukturoidusta haastattelusta. Kysely teetätettiin internetissä Viisukuppila-foorumilla, ja siihen kertyi 24 vastausta. Lisäksi havainnointi suoritettiin yhdessä euroviisuklubi OGAE:n järjestämässä esikatselutapahtumassa. Kyseessä on laadullinen tutkimus, ja aineiston analyysissa on käytetty aineistolähtöistä sisällönanalyysiä. Analyysi rakentuu aineiston pohjalta luotujen kategorioiden ja luokittelujen varaan.
Tutkimuksessa selvisi, että fanien muodostama yhteisö on viisufaneille tärkeä ja merkityksellinen. Faniuteen kuuluu olennaisena osana se, että pyritään hakeutumaan muiden saman kiinnostuksen kohteen jakavien pariin. Faniyhteisö toimii faniuteen rohkaisevana ja sitä vahvistavana tekijänä. Yhteisöstä fanit ovat löytäneet samanhenkisiä ihmisiä, jotka kaikki ovat omalla hyvällä tavallaan "outoja", minkä fanit kertoivat olevan viisufaneille yhteinen ominaisuus. Internetillä on keskeinen rooli ensikosketuksen saamisessa muihin faneihin. Suomessa järjestetään myös ympäri vuoden euroviisufaneille tarkoitettuja tilaisuuksia ja tapahtumia, joissa faniutta tehdään näkyväksi ja joihin fanit osallistuvat. Fanit tapaavat toisiaan myös vapaa-ajallaan. Tutkimani fanit olivat löytäneet faniyhteisöstä keskimäärin viidestä kymmeneen läheiseksi luokiteltua ystävää, ja kymmeniä tai jopa toista sataa tuttavaa. Faniudella on siis suuri merkitys henkilöiden sosiaalisten verkostojen kannalta. He myös kuvailivat faniuttaan kuulumisena suureen viisuperheeseen, johon kaikki euroviisufanit ovat tervetulleita.
Tutkimuksen aineisto koostuu haastatteluista, kyselyvastauksista sekä havainnoinnista. Aineisto on koottu keväällä 2013. Haastattelut koostuvat seitsemästä puolistrukturoidusta haastattelusta. Kysely teetätettiin internetissä Viisukuppila-foorumilla, ja siihen kertyi 24 vastausta. Lisäksi havainnointi suoritettiin yhdessä euroviisuklubi OGAE:n järjestämässä esikatselutapahtumassa. Kyseessä on laadullinen tutkimus, ja aineiston analyysissa on käytetty aineistolähtöistä sisällönanalyysiä. Analyysi rakentuu aineiston pohjalta luotujen kategorioiden ja luokittelujen varaan.
Tutkimuksessa selvisi, että fanien muodostama yhteisö on viisufaneille tärkeä ja merkityksellinen. Faniuteen kuuluu olennaisena osana se, että pyritään hakeutumaan muiden saman kiinnostuksen kohteen jakavien pariin. Faniyhteisö toimii faniuteen rohkaisevana ja sitä vahvistavana tekijänä. Yhteisöstä fanit ovat löytäneet samanhenkisiä ihmisiä, jotka kaikki ovat omalla hyvällä tavallaan "outoja", minkä fanit kertoivat olevan viisufaneille yhteinen ominaisuus. Internetillä on keskeinen rooli ensikosketuksen saamisessa muihin faneihin. Suomessa järjestetään myös ympäri vuoden euroviisufaneille tarkoitettuja tilaisuuksia ja tapahtumia, joissa faniutta tehdään näkyväksi ja joihin fanit osallistuvat. Fanit tapaavat toisiaan myös vapaa-ajallaan. Tutkimani fanit olivat löytäneet faniyhteisöstä keskimäärin viidestä kymmeneen läheiseksi luokiteltua ystävää, ja kymmeniä tai jopa toista sataa tuttavaa. Faniudella on siis suuri merkitys henkilöiden sosiaalisten verkostojen kannalta. He myös kuvailivat faniuttaan kuulumisena suureen viisuperheeseen, johon kaikki euroviisufanit ovat tervetulleita.