Vikaa Wikipediassa? : opiskelijoiden käsitykset Wikipedian laadusta
IHALAINEN, MAIJU (2014)
IHALAINEN, MAIJU
2014
Informaatiotutkimus ja interaktiivinen media - Information Studies and Interactive Media
Informaatiotieteiden yksikkö - School of Information Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2014-01-09
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201401171043
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201401171043
Tiivistelmä
Wikipedia on vapaasti muokattavissa oleva verkkotietosanakirja, jonka tietosisällön luotettavuuteen suhtaudutaan usein epäilyksellä. Wikipedian käyttäjiä sekä Wikipediaan liittyviä käsityksiä on kuitenkin tutkittu melko vähän. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää Wikipediaan liittyviä käsityksiä sekä niiden yhteyttä Wikipedian käyttöön. Tutkimuskysymyksiä on kolme: Millaisia käsityksiä opiskelijoilla on Wikipedian laadusta? Miten käyttökokemukset vaikuttavat käsityksiin? Millainen yhteys käsityksillä on siihen, mihin tarkoituksiin Wikipediaa käytetään?
Tiedon laadun määriteltiin koostuvan seuraavista ulottuvuuksista: tarkkuus, ajantasaisuus, kattavuus, tiiviys, saatavuus, objektiivisuus, relevanssi, selkeys sekä uskottavuus. Näiden ulottuvuuksien pohjalta suunniteltiin verkkokyselylomake, jolla aineisto kerättiin keväällä 2013. Kyselyyn vastasi 67 opiskelijaa Tampereen yliopiston informaatiotieteiden yksiköstä. Vastaajat tavoitettiin informaatiotutkimuksen ja interaktiivisen median opiskelijoiden ainejärjestön postituslistan kautta, ja vastausprosentti oli noin 25%. Aineistoa analysoitiin tilastollisin menetelmin.
Tuloksista käy ilmi, että opiskelijoiden käsitykset Wikipedian laadusta lähentelevät melko hyvää. Saatavuuteen liittyvät käsitykset ovat muita selvästi parempia, mikä kertoo siitä, että opiskelijat kokevat mahdollisuutensa löytää Wikipediasta etsimäänsä aiheeseen liittyviä artikkeleita melko hyviksi. Opiskelijoiden kokemusten mukaan Wikipedia on usein paikkansapitävä sekä ajantasainen ja sisältää usein käyttökelpoista tietoa. Laadun ulottuvuuksiin liittyvien kokemusten ei todettu vaikuttavan merkitsevästi käsityksiin Wikipedian laadusta.
Lineaarisella regressioanalyysillä saatiin selville, että laadun ulottuvuuksiin liittyvistä käsityksistä vain saatavuudella oli merkitsevä yhteys sekä harrastuksiin ja kiinnostuksenkohteisiin liittyvään käyttöön että ajanvietekäyttöön. Saatavuutta mitattiin lomakkeessa kysymällä miten usein Wikipediasta löytyy hyödyllisiä artikkeleita. Opiskelijoiden käsitykset tiedon hyvästä löytyvyydestä johtivat siis suurempaan käyttötiheyteen näissä tarkoituksissa.
Käyttöön opiskelun ja työn yhteydessä oli tilastollisesti merkitsevästi yhteydessä vain uskottavuuteen liittyvät käsitykset. Tulos on erikoinen, sillä uskottavuuden yhteys käyttöön oli negatiivinen. Uskottavuutta mitattiin kyselylomakkeessa kysymällä, miten usein Wikipedia sisältää riittävästi lähdeviitteitä. Tämä viittaa siihen, että mitä enemmän opiskelijoiden käsitysten mukaan Wikipediasta löytyy lähdeviitteitä, sitä vähemmän sitä käytetään opiskelun ja työn yhteydessä.
Tiedon laadun määriteltiin koostuvan seuraavista ulottuvuuksista: tarkkuus, ajantasaisuus, kattavuus, tiiviys, saatavuus, objektiivisuus, relevanssi, selkeys sekä uskottavuus. Näiden ulottuvuuksien pohjalta suunniteltiin verkkokyselylomake, jolla aineisto kerättiin keväällä 2013. Kyselyyn vastasi 67 opiskelijaa Tampereen yliopiston informaatiotieteiden yksiköstä. Vastaajat tavoitettiin informaatiotutkimuksen ja interaktiivisen median opiskelijoiden ainejärjestön postituslistan kautta, ja vastausprosentti oli noin 25%. Aineistoa analysoitiin tilastollisin menetelmin.
Tuloksista käy ilmi, että opiskelijoiden käsitykset Wikipedian laadusta lähentelevät melko hyvää. Saatavuuteen liittyvät käsitykset ovat muita selvästi parempia, mikä kertoo siitä, että opiskelijat kokevat mahdollisuutensa löytää Wikipediasta etsimäänsä aiheeseen liittyviä artikkeleita melko hyviksi. Opiskelijoiden kokemusten mukaan Wikipedia on usein paikkansapitävä sekä ajantasainen ja sisältää usein käyttökelpoista tietoa. Laadun ulottuvuuksiin liittyvien kokemusten ei todettu vaikuttavan merkitsevästi käsityksiin Wikipedian laadusta.
Lineaarisella regressioanalyysillä saatiin selville, että laadun ulottuvuuksiin liittyvistä käsityksistä vain saatavuudella oli merkitsevä yhteys sekä harrastuksiin ja kiinnostuksenkohteisiin liittyvään käyttöön että ajanvietekäyttöön. Saatavuutta mitattiin lomakkeessa kysymällä miten usein Wikipediasta löytyy hyödyllisiä artikkeleita. Opiskelijoiden käsitykset tiedon hyvästä löytyvyydestä johtivat siis suurempaan käyttötiheyteen näissä tarkoituksissa.
Käyttöön opiskelun ja työn yhteydessä oli tilastollisesti merkitsevästi yhteydessä vain uskottavuuteen liittyvät käsitykset. Tulos on erikoinen, sillä uskottavuuden yhteys käyttöön oli negatiivinen. Uskottavuutta mitattiin kyselylomakkeessa kysymällä, miten usein Wikipedia sisältää riittävästi lähdeviitteitä. Tämä viittaa siihen, että mitä enemmän opiskelijoiden käsitysten mukaan Wikipediasta löytyy lähdeviitteitä, sitä vähemmän sitä käytetään opiskelun ja työn yhteydessä.