"Koulutus on paras avain syrjäytymisen estämiseen" : lasten ja nuorten syrjäytymistä koskeva tietämisen politiikka Opettaja-lehdessä
REUNANEN, TITTA (2014)
REUNANEN, TITTA
2014
Sosiaalipolitiikka - Social Policy
Yhteiskunta- ja kulttuuritieteiden yksikkö - School of Social Sciences and Humanities
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2014-01-14
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201401171042
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201401171042
Tiivistelmä
Tutkimuksessa tarkastellaan lasten ja nuorten syrjäytymistä ja hyvinvointia koskevaa tietämistä Opetusalan Ammattijärjestön OAJ:n järjestölehdessä Opettajassa. Tavoitteena on kartoittaa lehdessä julki tuotuja näkökulmia ja viitekehyksiä liittyen syrjäytymisilmiön tiedolliseen ja poliittiseen haltuunottoon ja sen myötä muodostuvaan lasten ja nuorten syrjäytymistä koskevaan tietämisen politiikkaan.
Tutkimusaineistona on käytetty vuosien 2011 ja 2012 OAJ:n puheenjohtajien palstan ja päätoimittajan kirjoituksia, joiden katsotaan edustavan järjestön virallista linjaa. Tutkimuksessa määritellään määrällisen ja laadullisen sisällön analyysin sekä kehysanalyysin avulla lasten ja nuorten syrjäytymistä koskeva tietämisen politiikan osatekijät ja pohditaan niiden pragmaattisia ja toiminnallisia ulottuvuuksia.
Tulokset osoittavat, että Opettaja-lehden pääkirjoituksissa ja puheenjohtajan palstalla lasten ja nuorten syrjäytymistä käsitellään epäedullisten koulutus- ja yhteiskuntapoliittisten ratkaisujen, koulujärjestelmän puutteiden ja yksilö- ja perhekohtaisten tekijöiden kautta. Kehysanalyysin avulla lehdestä hahmottuvat neljä näkökulmaa lasten ja nuorten syrjäytymiseen: ongelmia diagnosoiva puutteellisten resurssien kehys, ratkaisuehdotukseksi tarjottu hyvinvoinnin turvaamisen kehys sekä edellisiä perustelevat ja lukijoita motivoivat ekonomistinen ja pahaa eskaloiva kehys.
Tulosten perusteella määrittyneessä lasten ja nuorten syrjäytymistä koskevassa tietämisen politiikassa korostuu aikuisten ääni lasten äänen jäädessä marginaaliin. Opettaja määrittyy enimmäkseen puolustusasemissa olevaksi vallitsevien rakenteiden uhriksi ja poliittisten päätösten kohteeksi kuin niihin vaikuttavaksi subjektiksi. Vastuuta asioiden hoidosta kirjoitetaan pääsääntöisesti poliittisille päättäjille ja asioita valmisteleville virkamiehille. Opettaja-lehden lasten ja nuorten syrjäytymistä koskevassa tietämisen politiikassa korostuu ennen kaikkea näkökulma koulutuksesta kannattavana sijoituskohteena, joka estää syrjäytymistä ja maksaa itsensä takaisin hyvinvoivina kansalaisina.
Tutkimusaineistona on käytetty vuosien 2011 ja 2012 OAJ:n puheenjohtajien palstan ja päätoimittajan kirjoituksia, joiden katsotaan edustavan järjestön virallista linjaa. Tutkimuksessa määritellään määrällisen ja laadullisen sisällön analyysin sekä kehysanalyysin avulla lasten ja nuorten syrjäytymistä koskeva tietämisen politiikan osatekijät ja pohditaan niiden pragmaattisia ja toiminnallisia ulottuvuuksia.
Tulokset osoittavat, että Opettaja-lehden pääkirjoituksissa ja puheenjohtajan palstalla lasten ja nuorten syrjäytymistä käsitellään epäedullisten koulutus- ja yhteiskuntapoliittisten ratkaisujen, koulujärjestelmän puutteiden ja yksilö- ja perhekohtaisten tekijöiden kautta. Kehysanalyysin avulla lehdestä hahmottuvat neljä näkökulmaa lasten ja nuorten syrjäytymiseen: ongelmia diagnosoiva puutteellisten resurssien kehys, ratkaisuehdotukseksi tarjottu hyvinvoinnin turvaamisen kehys sekä edellisiä perustelevat ja lukijoita motivoivat ekonomistinen ja pahaa eskaloiva kehys.
Tulosten perusteella määrittyneessä lasten ja nuorten syrjäytymistä koskevassa tietämisen politiikassa korostuu aikuisten ääni lasten äänen jäädessä marginaaliin. Opettaja määrittyy enimmäkseen puolustusasemissa olevaksi vallitsevien rakenteiden uhriksi ja poliittisten päätösten kohteeksi kuin niihin vaikuttavaksi subjektiksi. Vastuuta asioiden hoidosta kirjoitetaan pääsääntöisesti poliittisille päättäjille ja asioita valmisteleville virkamiehille. Opettaja-lehden lasten ja nuorten syrjäytymistä koskevassa tietämisen politiikassa korostuu ennen kaikkea näkökulma koulutuksesta kannattavana sijoituskohteena, joka estää syrjäytymistä ja maksaa itsensä takaisin hyvinvoivina kansalaisina.