Ikääntyneen kotihoidon asiakkaan suun terveyden edistäminen esimiehen näkökulmasta
VIRTANEN, EIJA (2014)
VIRTANEN, EIJA
2014
Hoitotiede - Nursing Science
Terveystieteiden yksikkö - School of Health Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2014-01-14
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201401161035
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201401161035
Tiivistelmä
Suun terveyden edistämisen tavoitteena on yleisen hyvinvoinnin ja elämänlaadun lisääminen. Aikaisemman tutkimustiedon mukaan ikäihmisten suuhygienia on riittämätöntä ja se vaatii tehostamista. Toivotun päämäärän saavuttaminen edellyttää moniammatillista yhteistyötä. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata ikääntyneen kotihoidon asiakkaan suun terveyden edistämistä esimiehen näkökulmasta. Tutkimuksen tavoitteena oli saadun tutkimustiedon avulla kehittää ikääntyneen asiakkaan suun terveyden edistämistä kotihoidon organisaatiossa.
Tutkimus oli laadullinen, ja aineisto kerättiin parihaastattelulla kymmeneltä kotihoidossa työskentelevältä esimieheltä keväällä 2013. Aineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysillä.
Esimiehen näkemyksen mukaan ikääntyneen kotihoidon asiakkaan suun terveyden edistäminen toteutui hoitajien antamana konkreettisena apuna suunhoidossa, asiakkaan ammatillisena kohtaamisena sekä yhteistyönä läheisten ja terveydenhuollon ammattilaisten kanssa. Lisäksi esimiehen näkemyksen mukaan suun terveyttä edistäviä tekijöitä työyhteisössä olivat myönteisen käsityksen luominen ja ajantasaisen tiedon varmistaminen suun terveydestä sekä toimivien kirjaamiskäytäntöjen ja yhteistyöverkostojen luominen.
Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että esimiehen myönteinen johtamistapa ja työyhteisön aktiivisuus asiakkaan suunhoidossa edistävät suu- ja hammasystävällisen hoitokulttuurin kehittymistä kotihoidon organisaatiossa. Systemaattisen suunhoidon toimintamallin luominen kotihoidon organisaatioon parantaa ikääntyneen kotihoidon asiakkaan suun terveyttä ja elämänlaatua sekä tuo taloudellisia säästöjä yhteiskunnalle. Saatuja tutkimustuloksia voidaan hyödyntää kotihoidossa olevien ikäihmisten suun terveyden edistämisessä ja kotihoidon organisaation toiminnan kehittämisessä suun terveyden näkökulmasta.
Jatkotutkimusta tarvitaan hoitajien ja läheisten näkemyksistä kotihoidon asiakkaan suun terveyden edistämisestä.
The promotion of oral health for elderly home care client from a managerial perspective
The promotion of oral health has the goal of increasing general welfare and quality of life. According to previous researches, elderly oral hygiene is inadequate and it needs boosting. Reaching the desired goal requires the co-operation of many professionals. The purpose of this study was to describe the promotion of oral health for elderly home care client from a managerial perspective. The aim of the study was, with the help of the study information, to develop the promotion of oral health for elderly client within the organisation of home care.
The study was qualitative, with the data collected through pair interviews in spring 2013 from ten managers who worked in home care. The data were analysed by inductive content analysis.
According to the manager s opinion the promotion of oral health for elderly home care client was realised by the nurses giving concrete help in oral treatment, meeting client in a professional way both co-operation with relatives and health care professionals. Additionally according to the manager s opinion the factors promoting oral health in a work community were, creating a positive understanding and assurance of up to date knowledge about oral health both creating a documentation methods and a co-operation network.
According to the results of the study, manager s positive way of management and energy of work community in client s oral care promote developing oral friendly care culture within the organisation of home care. Creating a systematic operational model of oral health for home care organisation improves oral health and quality of life of elderly home care client as well as brings economic savings to society. The results of the study can benefit the promotion of existing elderly oral health in home care, and developing home care organisation from an oral health perspective.
Further research is needed in the promotion of oral health to home care client from nurses and relatives perspective.
Tutkimus oli laadullinen, ja aineisto kerättiin parihaastattelulla kymmeneltä kotihoidossa työskentelevältä esimieheltä keväällä 2013. Aineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysillä.
Esimiehen näkemyksen mukaan ikääntyneen kotihoidon asiakkaan suun terveyden edistäminen toteutui hoitajien antamana konkreettisena apuna suunhoidossa, asiakkaan ammatillisena kohtaamisena sekä yhteistyönä läheisten ja terveydenhuollon ammattilaisten kanssa. Lisäksi esimiehen näkemyksen mukaan suun terveyttä edistäviä tekijöitä työyhteisössä olivat myönteisen käsityksen luominen ja ajantasaisen tiedon varmistaminen suun terveydestä sekä toimivien kirjaamiskäytäntöjen ja yhteistyöverkostojen luominen.
Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että esimiehen myönteinen johtamistapa ja työyhteisön aktiivisuus asiakkaan suunhoidossa edistävät suu- ja hammasystävällisen hoitokulttuurin kehittymistä kotihoidon organisaatiossa. Systemaattisen suunhoidon toimintamallin luominen kotihoidon organisaatioon parantaa ikääntyneen kotihoidon asiakkaan suun terveyttä ja elämänlaatua sekä tuo taloudellisia säästöjä yhteiskunnalle. Saatuja tutkimustuloksia voidaan hyödyntää kotihoidossa olevien ikäihmisten suun terveyden edistämisessä ja kotihoidon organisaation toiminnan kehittämisessä suun terveyden näkökulmasta.
Jatkotutkimusta tarvitaan hoitajien ja läheisten näkemyksistä kotihoidon asiakkaan suun terveyden edistämisestä.
The promotion of oral health for elderly home care client from a managerial perspective
The promotion of oral health has the goal of increasing general welfare and quality of life. According to previous researches, elderly oral hygiene is inadequate and it needs boosting. Reaching the desired goal requires the co-operation of many professionals. The purpose of this study was to describe the promotion of oral health for elderly home care client from a managerial perspective. The aim of the study was, with the help of the study information, to develop the promotion of oral health for elderly client within the organisation of home care.
The study was qualitative, with the data collected through pair interviews in spring 2013 from ten managers who worked in home care. The data were analysed by inductive content analysis.
According to the manager s opinion the promotion of oral health for elderly home care client was realised by the nurses giving concrete help in oral treatment, meeting client in a professional way both co-operation with relatives and health care professionals. Additionally according to the manager s opinion the factors promoting oral health in a work community were, creating a positive understanding and assurance of up to date knowledge about oral health both creating a documentation methods and a co-operation network.
According to the results of the study, manager s positive way of management and energy of work community in client s oral care promote developing oral friendly care culture within the organisation of home care. Creating a systematic operational model of oral health for home care organisation improves oral health and quality of life of elderly home care client as well as brings economic savings to society. The results of the study can benefit the promotion of existing elderly oral health in home care, and developing home care organisation from an oral health perspective.
Further research is needed in the promotion of oral health to home care client from nurses and relatives perspective.