Tietopalvelun työnkuvat Tampereen yliopiston kirjastossa
RANTA, ANU (2013)
RANTA, ANU
2013
Informaatiotutkimus ja interaktiivinen media - Information Studies and Interactive Media
Informaatiotieteiden yksikkö - School of Information Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2013-12-17
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201401101029
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201401101029
Tiivistelmä
Tutkimuksen aihepiirinä on yliopistokirjaston tietopalvelu. Tarkoituksena on selvittää yliopistokirjaston tietopalvelutyön sisältöä, työssä tapahtuneita muutoksia sekä tulevaisuudennäkymiä tietopalveluammattilaisten näkökulmasta.
Tutkielman empiirinen aineisto koottiin helmi-maaliskuussa 2013 haastattelemalla kymmentä tietopalvelutyötä tekevää informaatikkoa, tietoasiantuntijaa tai palvelupäällikköä Tampereen yliopiston kirjastossa. Haastattelut toteutettiin vapaamuotoisin teemahaastatteluin ja haastatelluilla oli mahdollisuus tutustua haastattelukysymyksiin etukäteen. Haastattelukysymykset teemoiteltiin kolmeen kategoriaan: nykyinen työnkuva, muutokset haastatellun työuran aikana sekä tulevaisuudessa. Kahdeksan haastateltua vastasi kaikkien kolmen teeman kysymyksiin. Yksi henkilö jätti kokonaan vastaamatta ja yksi vastasi vain osaksi tietopalvelutyökokemuksensa vähäisyyden vuoksi muutoksia koskevan teeman kysymyksiin. Aineiston analyysimenetelmänä käytettiin laadullista sisällönanalyysia.
Tietopalvelutyö koetaan hyvin laaja-alaisena kokonaisuutena. Osa haastatelluista korosti ajattelevansa koko työkenttäänsä tietopalveluna. Tietopalvelutyöhön sisältyviä keskeisiä työtehtäviä ovat nykyisin opetus, tiedonhaun ohjaus ja asiakaspalvelu. Tietopalvelutehtäville on ominaista, että niillä tuetaan asiakkaan tiedontarpeen tyydyttämistä.
Tampereen yliopiston kirjaston kolme pääasiakasryhmää; opiskelijat, opettajat ja tutkijat ovat pysyneet lähes muuttumattomina läpi koko yliopiston kirjaston historian. Tampereen yliopiston kirjasto tarjoaa kattavasti opiskelijoilleen tiedonhankintataitojen opetusta. Haastatellut uskoivat, että lisääntynyt opetus on vaikuttanut osaltaan siihen, että asiakkaat osaavat omatoimisesti hakea tietoa ja sen vuoksi tietopalvelukysymysten määrä on vähentynyt. Tiedonhankintataitojen opetus on yksi tietopalveluammattilaisten yhteisistä, nykyisistä päätehtävistä. Tampereen yliopistossa tapahtunut laaja koulutusuudistus kattaa kaikkien 1.8.2012 alkaneiden tutkinto-ohjelmien opetussuunnitelmat ja nyt kaikki perusopiskelijat kuuluvat tiedonhankintataitojen opetuksen piiriin.
Kirjaston käyttö oli vielä 2000-luvun alkuun asti hyvin perinteistä: kirjoja lainattiin ja lehtiä luettiin yliopiston kirjaston tiloissa. E-aineistojen käyttöön on siirrytty varsin nopeasti ja Internetin ja e-aineistojen myötä asiakkaat ovat saaneet myös etäkäyttömahdollisuuden kirjaston lisensoimiin aineistoihin, joka on merkittävä etu ja muutos. Tietopalvelun merkityksen haastatellut kokivat tärkeäksi. Tietopalvelutyö vaatii jatkuvaa itsensä kehittämistä ja toimintaympäristön tarkkailua. Tulevaisuudessa tietopalveluun tulee uusia vaativia tehtäviä kuten bibliometriikka ja tutkimuksen arviointi. Tutkijapalveluiden tuotteistaminen tulee olemaan yksi keskeinen asia tulevaisuudessa. Tietopalvelu sanaa ei enää tulevaisuudessa käytetä, vaan puhutaan ohjauksesta.
Tutkielman empiirinen aineisto koottiin helmi-maaliskuussa 2013 haastattelemalla kymmentä tietopalvelutyötä tekevää informaatikkoa, tietoasiantuntijaa tai palvelupäällikköä Tampereen yliopiston kirjastossa. Haastattelut toteutettiin vapaamuotoisin teemahaastatteluin ja haastatelluilla oli mahdollisuus tutustua haastattelukysymyksiin etukäteen. Haastattelukysymykset teemoiteltiin kolmeen kategoriaan: nykyinen työnkuva, muutokset haastatellun työuran aikana sekä tulevaisuudessa. Kahdeksan haastateltua vastasi kaikkien kolmen teeman kysymyksiin. Yksi henkilö jätti kokonaan vastaamatta ja yksi vastasi vain osaksi tietopalvelutyökokemuksensa vähäisyyden vuoksi muutoksia koskevan teeman kysymyksiin. Aineiston analyysimenetelmänä käytettiin laadullista sisällönanalyysia.
Tietopalvelutyö koetaan hyvin laaja-alaisena kokonaisuutena. Osa haastatelluista korosti ajattelevansa koko työkenttäänsä tietopalveluna. Tietopalvelutyöhön sisältyviä keskeisiä työtehtäviä ovat nykyisin opetus, tiedonhaun ohjaus ja asiakaspalvelu. Tietopalvelutehtäville on ominaista, että niillä tuetaan asiakkaan tiedontarpeen tyydyttämistä.
Tampereen yliopiston kirjaston kolme pääasiakasryhmää; opiskelijat, opettajat ja tutkijat ovat pysyneet lähes muuttumattomina läpi koko yliopiston kirjaston historian. Tampereen yliopiston kirjasto tarjoaa kattavasti opiskelijoilleen tiedonhankintataitojen opetusta. Haastatellut uskoivat, että lisääntynyt opetus on vaikuttanut osaltaan siihen, että asiakkaat osaavat omatoimisesti hakea tietoa ja sen vuoksi tietopalvelukysymysten määrä on vähentynyt. Tiedonhankintataitojen opetus on yksi tietopalveluammattilaisten yhteisistä, nykyisistä päätehtävistä. Tampereen yliopistossa tapahtunut laaja koulutusuudistus kattaa kaikkien 1.8.2012 alkaneiden tutkinto-ohjelmien opetussuunnitelmat ja nyt kaikki perusopiskelijat kuuluvat tiedonhankintataitojen opetuksen piiriin.
Kirjaston käyttö oli vielä 2000-luvun alkuun asti hyvin perinteistä: kirjoja lainattiin ja lehtiä luettiin yliopiston kirjaston tiloissa. E-aineistojen käyttöön on siirrytty varsin nopeasti ja Internetin ja e-aineistojen myötä asiakkaat ovat saaneet myös etäkäyttömahdollisuuden kirjaston lisensoimiin aineistoihin, joka on merkittävä etu ja muutos. Tietopalvelun merkityksen haastatellut kokivat tärkeäksi. Tietopalvelutyö vaatii jatkuvaa itsensä kehittämistä ja toimintaympäristön tarkkailua. Tulevaisuudessa tietopalveluun tulee uusia vaativia tehtäviä kuten bibliometriikka ja tutkimuksen arviointi. Tutkijapalveluiden tuotteistaminen tulee olemaan yksi keskeinen asia tulevaisuudessa. Tietopalvelu sanaa ei enää tulevaisuudessa käytetä, vaan puhutaan ohjauksesta.