Tabletit yritysviestinnässä : tapaustutkimus
ROMU, TUULI (2013)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
ROMU, TUULI
2013
Vuorovaikutteinen teknologia - Interactive Technology
Informaatiotieteiden yksikkö - School of Information Sciences
Hyväksymispäivämäärä
2013-12-05
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201401101027
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201401101027
Tiivistelmä
Tutkielmassani käsittelen tablettijulkaisujen ottamista osaksi yritysviestintää. Esittelen laajasti tablettiviestinnän tarjoamia mahdollisuuksia sivuten muitakin tablettien tarjoamia etuja yritysten kannalta. Tutkielman taustalla on Viestintätoimisto Tulus Oy:n kanssa toteutettu projekti, jonka tarkoituksena oli luoda uusi yritysviestinnän konsepti tablettiviestintää hyödyntäen. Tämä tablettiviestinnän projekti on osa tutkielmaani tapaustutkimuksen muodossa.
Tutkielman tavoitteena on kuvata, miten tablettilaitteilla pystytään herättämään mielenkiintoa verrattuna muihin viestintävälineisiin, sekä pystytäänkö tablettilaitteilla esittämään toisenlaisia sisältöjä kuin perinteisillä viestintävälineillä. Tablettilaitteet ja etenkin tablettiviestintä on vasta varsin tuore ilmiö. Tutkielmani perustuu tapaustutkimukseen, jossa on lisäksi hyödynnetty viestinnän ammattilaisille suunnattua verkkokyselyä sekä haastatteluja.
Tutkielmassa havaittiin, ettei tablettiviestintä ole vielä yleistynyt merkittävästi yritysmaailmassa. Syitä tähän on monia, mutta yleisimpinä voidaan tutkielmani valossa pitää tablettien yhteensopimattomuutta yleisten toimistolaitteiden kanssa, sekä yritysten tiukkoja budjetteja. Kiinnostusta tablettiviestintään kuitenkin on jo olemassa. Tablettiviestinnän etuina pidetään erityisesti laitteen helppoa kannettavuutta sekä sen visuaalisia mahdollisuuksia.
Tutkielman tavoitteena on kuvata, miten tablettilaitteilla pystytään herättämään mielenkiintoa verrattuna muihin viestintävälineisiin, sekä pystytäänkö tablettilaitteilla esittämään toisenlaisia sisältöjä kuin perinteisillä viestintävälineillä. Tablettilaitteet ja etenkin tablettiviestintä on vasta varsin tuore ilmiö. Tutkielmani perustuu tapaustutkimukseen, jossa on lisäksi hyödynnetty viestinnän ammattilaisille suunnattua verkkokyselyä sekä haastatteluja.
Tutkielmassa havaittiin, ettei tablettiviestintä ole vielä yleistynyt merkittävästi yritysmaailmassa. Syitä tähän on monia, mutta yleisimpinä voidaan tutkielmani valossa pitää tablettien yhteensopimattomuutta yleisten toimistolaitteiden kanssa, sekä yritysten tiukkoja budjetteja. Kiinnostusta tablettiviestintään kuitenkin on jo olemassa. Tablettiviestinnän etuina pidetään erityisesti laitteen helppoa kannettavuutta sekä sen visuaalisia mahdollisuuksia.