PPP-suhteet osana kompleksista verkostoa : case BSR-liikenneklusteri
AHO-PYNTTÄRI, MARJA (2013)
AHO-PYNTTÄRI, MARJA
2013
Hallintotieteiden maisteriopinnot - Master's Programme in Administrative Studies
Johtamiskorkeakoulu - School of Management
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2013-12-17
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201401081011
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201401081011
Tiivistelmä
Maailman muutosnopeus on kasvanut ja tiedon virtaus kiihtynyt. Selviytyäkseen muutoksesta ja luodakseen kilpailuetua yksittäiset toimijat ovat yhdistäneet arvoketjunsa ja muodostaneet kumppanuuksia. Osa kumppanuuksista on luonteeltaan PPP-suhteita, julkisen ja yksityisen sektorin välisiä kumppanuuksia. Useamman toimijan tehdessä yhteistyötä ja arvoketjujen yhdentyessä muodostuu monenkeskisiä, risteävistä arvoketjuista muodostuvia arvoverkoja, joissa tieto virtaa nopeasti ja esteettä toimijoiden välillä. Yllä kuvattuja organisaatioita voidaan kutsua post-byrokraattisiksi heterarkkisiksi organisaatioiksi.
Tämän tutkimuksen case-esimerkki, BSR-liikenneklusteri on uuden ajan organisaatio, jossa maantieteellisesti hajaantuneet toimijat muodostavat kiinteän ja koordinoidun verkoston, jota voidaan luonnehtia virtuaaliorganisaatioksi. BSR-liikenneklusteri muodostuu kahdeksasta erilaisesta EU-rahoitteisesta liikennehankkeesta Itämeren alueella. Tämä tutkielma keskittyy analysoimaan hankkeiden sisäisiä PPP-suhteita, jotka linkittävät yksityisen sektorin toimijat BSR-liikenneklusteriin osaksi toimijaverkostoa.
BSR-liikenneklusteria ja sen kumppanuussuhteita tarkastellaan kumppanuusajattelun ja kompleksisuusteorian kautta. PPP-suhteiden ongelmia ja lisäarvon muodostumista pyritään selittämään kumppanuusteoreettisen viitekehyksen avulla ja lopuksi löydöksiä tarkastellaan kompleksisuusteorian kautta. Kompleksisella toimintaympäristöllä pyritään ymmärtämään syitä ongelmien taustalla ja lisäarvon muodostumisen logiikkaa.
Tutkimus on luonteeltaan laadullinen tapaustutkimus, jonka aineisto on generoitu osallistuvan havainnoinnin keinoin, dokumenttien avulla sekä puolistrukturoiduilla lomakehaastatteluilla. Koska tämä tutkimus on teoriaohjautuva, aineiston analyysi nojaa vahvasti teoreettiseen viitekehykseen.
Tutkimuksen myötä voidaan todeta ympäröivien organisaatioiden ja toimintaympäristön vaikuttavan yksittäisen organisaation toimintaan. Lisäksi voidaan perustellusti sanoa toimijoiden erilaisten taustojen vaikeuttavan, mutta toisaalta rikastavan yhteistyötä. Ongelmat kumpuavatkin toimijoiden välisistä eroista ja erilaisista arvoista ja lisäarvoa syntyy julkisen ja yksityisen sektorin erilaisten vahvuuksien yhdistämisen kautta.
Tämän tutkimuksen case-esimerkki, BSR-liikenneklusteri on uuden ajan organisaatio, jossa maantieteellisesti hajaantuneet toimijat muodostavat kiinteän ja koordinoidun verkoston, jota voidaan luonnehtia virtuaaliorganisaatioksi. BSR-liikenneklusteri muodostuu kahdeksasta erilaisesta EU-rahoitteisesta liikennehankkeesta Itämeren alueella. Tämä tutkielma keskittyy analysoimaan hankkeiden sisäisiä PPP-suhteita, jotka linkittävät yksityisen sektorin toimijat BSR-liikenneklusteriin osaksi toimijaverkostoa.
BSR-liikenneklusteria ja sen kumppanuussuhteita tarkastellaan kumppanuusajattelun ja kompleksisuusteorian kautta. PPP-suhteiden ongelmia ja lisäarvon muodostumista pyritään selittämään kumppanuusteoreettisen viitekehyksen avulla ja lopuksi löydöksiä tarkastellaan kompleksisuusteorian kautta. Kompleksisella toimintaympäristöllä pyritään ymmärtämään syitä ongelmien taustalla ja lisäarvon muodostumisen logiikkaa.
Tutkimus on luonteeltaan laadullinen tapaustutkimus, jonka aineisto on generoitu osallistuvan havainnoinnin keinoin, dokumenttien avulla sekä puolistrukturoiduilla lomakehaastatteluilla. Koska tämä tutkimus on teoriaohjautuva, aineiston analyysi nojaa vahvasti teoreettiseen viitekehykseen.
Tutkimuksen myötä voidaan todeta ympäröivien organisaatioiden ja toimintaympäristön vaikuttavan yksittäisen organisaation toimintaan. Lisäksi voidaan perustellusti sanoa toimijoiden erilaisten taustojen vaikeuttavan, mutta toisaalta rikastavan yhteistyötä. Ongelmat kumpuavatkin toimijoiden välisistä eroista ja erilaisista arvoista ja lisäarvoa syntyy julkisen ja yksityisen sektorin erilaisten vahvuuksien yhdistämisen kautta.