Sosiaali- ja terveysalan valmentava koulutus maahanmuuttajien sopeutumisen mahdollistajana
PENTSINEN, HILKKA (2013)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
PENTSINEN, HILKKA
2013
Kasvatustiede, ammattikasvatus - Education, Vocational Education
Kasvatustieteiden yksikkö - School of Education
Hyväksymispäivämäärä
2013-11-25
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201312101718
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201312101718
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena on ollut kuvata maahanmuuttajataustaisten opiskelijoiden sopeutumista edistäviä ja haastavia tekijöitä sosiaali- ja terveysalan valmentavan koulutuksen aikana. Aineisto kerättiin kuudelta (N=6) vapaaehtoiselta koulutukseen osallistuneelta opiskelijalta, jotka osallistuivat Tie hoitajaksi -hankkeen aikana valmentavaan koulutukseen.
Valmentava koulutus tarjosi opiskelijoille mahdollisuuden aiemman osaamisen tunnistamiseen, kielitaidon kehittämiseen, ja työelämätaitojen vahvistamista sosiaali- ja terveysalalle. Koulutuksen opetussuunnitelmaa kehitettiin yksilölähtöiseksi, joka tarjoaa joustavan opintopolun tutkintotavoitteiseen toisen asteen ja korkea-asteen koulutukseen. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Tutkimuksen lähestymistapa on laadullinen. Aineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysillä.
Tutkimuksen tulosten mukaan valmentava koulutus edistää ammatilliseen koulutukseen pääsyä, sekä mahdollistaa sopeutumaan suomalaiseen yhteiskuntaan. Sopeutumista edistäviksi tekijöiksi kuvattiin riittävän pitkät työssäoppimisjaksot, klinikkaopettaja sekä työelämämentoreiden tuki, kannustus ja ohjaus. Haastaviksi tekijöiksi nimettiin teoriapainotteinen opetus, hoitohenkilökunnan asenne, suomalaisen työkulttuurin ymmärtäminen ja riittävä ammattiin liittyvä kielitaidon osaaminen. Maahanmuuttajien sopeutumista edistää arkipäivään liittyvien asioiden hoitaminen, työelämään sijoittuminen mahdollisemman nopeasti ja työtehtävien osaaminen.
Sosiaalinen sopeutuminen koettiin kielitaitoa tärkeämpänä asiana. Tutustuminen suomalaisiin ja suomalaiseen kulttuuriin auttaa maahanmuuttajaa löytämään itsenäisen aseman suomalaisessa yhteiskunnassa. Uuteen kulttuuriin sopeutuminen on uuden opettelemista, omaksumista ja ennen kaikkea muutosta, mikä maahanmuuttajataustaisen työntekijän kokemuksen mukaan on kyettävä ymmärtämään. Maahanmuuttajat kokevat osaamattomuuden pelkoa, kun muutetaan maasta toiseen. Kotimaassa aiemmin hankittu osaaminen koettiin taloudellisen turvan edistäjänä uudessa kotimaassa. Tutkimukseen osallistuneet kuvasivat oppimisen kannalta merkityksellisinä asioina opettajien antamaa kannustusta, rohkaisua ja säännöllistä tuen saantia.
Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää suunniteltaessa sosiaali- ja terveysalan koulutuksia, joiden tavoitteena on mahdollistaa maahanmuuttajataustaisille opiskelijoille joustava, henkilökohtaistettu opintopolku ammatilliseen koulutukseen.
Valmentava koulutus tarjosi opiskelijoille mahdollisuuden aiemman osaamisen tunnistamiseen, kielitaidon kehittämiseen, ja työelämätaitojen vahvistamista sosiaali- ja terveysalalle. Koulutuksen opetussuunnitelmaa kehitettiin yksilölähtöiseksi, joka tarjoaa joustavan opintopolun tutkintotavoitteiseen toisen asteen ja korkea-asteen koulutukseen. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Tutkimuksen lähestymistapa on laadullinen. Aineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysillä.
Tutkimuksen tulosten mukaan valmentava koulutus edistää ammatilliseen koulutukseen pääsyä, sekä mahdollistaa sopeutumaan suomalaiseen yhteiskuntaan. Sopeutumista edistäviksi tekijöiksi kuvattiin riittävän pitkät työssäoppimisjaksot, klinikkaopettaja sekä työelämämentoreiden tuki, kannustus ja ohjaus. Haastaviksi tekijöiksi nimettiin teoriapainotteinen opetus, hoitohenkilökunnan asenne, suomalaisen työkulttuurin ymmärtäminen ja riittävä ammattiin liittyvä kielitaidon osaaminen. Maahanmuuttajien sopeutumista edistää arkipäivään liittyvien asioiden hoitaminen, työelämään sijoittuminen mahdollisemman nopeasti ja työtehtävien osaaminen.
Sosiaalinen sopeutuminen koettiin kielitaitoa tärkeämpänä asiana. Tutustuminen suomalaisiin ja suomalaiseen kulttuuriin auttaa maahanmuuttajaa löytämään itsenäisen aseman suomalaisessa yhteiskunnassa. Uuteen kulttuuriin sopeutuminen on uuden opettelemista, omaksumista ja ennen kaikkea muutosta, mikä maahanmuuttajataustaisen työntekijän kokemuksen mukaan on kyettävä ymmärtämään. Maahanmuuttajat kokevat osaamattomuuden pelkoa, kun muutetaan maasta toiseen. Kotimaassa aiemmin hankittu osaaminen koettiin taloudellisen turvan edistäjänä uudessa kotimaassa. Tutkimukseen osallistuneet kuvasivat oppimisen kannalta merkityksellisinä asioina opettajien antamaa kannustusta, rohkaisua ja säännöllistä tuen saantia.
Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää suunniteltaessa sosiaali- ja terveysalan koulutuksia, joiden tavoitteena on mahdollistaa maahanmuuttajataustaisille opiskelijoille joustava, henkilökohtaistettu opintopolku ammatilliseen koulutukseen.