"Kuoleman kusinen enkeli". Miesten alkoholinkäytön maskuliiniset representaatiot tutkimuskirjallisuudessa ja Rytmihäiriön musiikissa.
SALO, ARTTU (2013)
SALO, ARTTU
2013
Sosiaalityö - Social Work
Yhteiskunta- ja kulttuuritieteiden yksikkö - School of Social Sciences and Humanities
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2013-11-27
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201311281662
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201311281662
Tiivistelmä
Tarkastelen tutkielmassani miesten alkoholinkäytön maskuliinisia represen-taatioita. Tarkoitukseni on hahmottaa, miten miesten alkoholinkäyttö tuottaa, rakentaa ja uusintaa miehen sukupuolta ja maskuliinisuuksia. Teoreettisena viitekehyksenäni on kriittinen miestutkimus ja tutkimusmetodologiani noudattelee kulttuurisen tekstintutkimuksen ja feministisen kulttuurintutkimuksen jäsennyksiä. Varsinaisena analyysimenetelmänä tutkimuksessani on representaatioanalyysi.
Tutkimukseni etenee kaksivaiheisesti. Ensimmäisessä vaiheessa tarkastelen aiempien miesten alkoholinkäyttöä käsitelleiden tutkimusten kautta, millaisia miesten alkoholinkäytön maskuliinisia representaatioita kulttuurissamme esiintyy. Tutkimukseni toisessa vaiheessa tarkastelen, millaisia miesten alkoholinkäytön representaatioita Rytmihäiriön musiikissa on.
Tutkimukseni perusteella se miten, mitä ja missä miehet juovat vaikuttaa sii-hen, millaisena heidät näemme ja siihen, miten heitä kohtelemme. Toisin sanoen erilaiset miesten alkoholinkäytön tavat ja tyylit rakentavat, tuottavat ja uusintavat erilaisia maskuliinisuuksia. Nämä erilaiset maskuliinisuudet asettuvat hierarkkisiin asemiin toisiinsa nähden ja kulttuurisesti hyväksytyimmästä maskuliinisuudesta tulee ideaali, johon toisten pitää pyrkiä. Kauimmaksi ideaalista jäävä maskuliinisuus, joka representoituu syrjäytetyn, alkoholisoituneen miehen hahmoon, jää vaille mieheksi tunnustamista ja paikkaa yhteiskunnassa.
Masculine representations of male alcohol use in existing research and in the music of the band Rytmihäiriö
In this thesis I will discuss the masculine representation patterns of male alcohol use. I will outline how male alcohol use creates, builds and reproduces the gender and masculinity of men. The theoretical framework of this thesis is based on critical studies of men and masculinities and I have used the approaches of cultural text analysis and feminist cultural studies as the methodology. I have used representation analysis as my actual method of analysis.
There are two parts to my thesis. In the first part I discuss existing research on male alcohol use and what masculine representation patterns of male alcohol use appear in our culture. After discussing the existing literature, I discuss what kinds of representations of male alcohol use appear in the music of the band Rytmihäiriö.
Based on my research, I suggest that what, how and where men drink affects how we see them as men and how we treat them. In other words, the habits and patterns of male alcohol use build, create and reproduce different types of masculinities. These different masculinities form a hierarchy, and the most culturally acceptable masculinity becomes an ideal that others should aspire to. The masculinity that remains furthest from this ideal – the representation of the socially excluded man who is addicted to alcohol – gains no acceptance and has no place in society.
Tutkimukseni etenee kaksivaiheisesti. Ensimmäisessä vaiheessa tarkastelen aiempien miesten alkoholinkäyttöä käsitelleiden tutkimusten kautta, millaisia miesten alkoholinkäytön maskuliinisia representaatioita kulttuurissamme esiintyy. Tutkimukseni toisessa vaiheessa tarkastelen, millaisia miesten alkoholinkäytön representaatioita Rytmihäiriön musiikissa on.
Tutkimukseni perusteella se miten, mitä ja missä miehet juovat vaikuttaa sii-hen, millaisena heidät näemme ja siihen, miten heitä kohtelemme. Toisin sanoen erilaiset miesten alkoholinkäytön tavat ja tyylit rakentavat, tuottavat ja uusintavat erilaisia maskuliinisuuksia. Nämä erilaiset maskuliinisuudet asettuvat hierarkkisiin asemiin toisiinsa nähden ja kulttuurisesti hyväksytyimmästä maskuliinisuudesta tulee ideaali, johon toisten pitää pyrkiä. Kauimmaksi ideaalista jäävä maskuliinisuus, joka representoituu syrjäytetyn, alkoholisoituneen miehen hahmoon, jää vaille mieheksi tunnustamista ja paikkaa yhteiskunnassa.
Masculine representations of male alcohol use in existing research and in the music of the band Rytmihäiriö
In this thesis I will discuss the masculine representation patterns of male alcohol use. I will outline how male alcohol use creates, builds and reproduces the gender and masculinity of men. The theoretical framework of this thesis is based on critical studies of men and masculinities and I have used the approaches of cultural text analysis and feminist cultural studies as the methodology. I have used representation analysis as my actual method of analysis.
There are two parts to my thesis. In the first part I discuss existing research on male alcohol use and what masculine representation patterns of male alcohol use appear in our culture. After discussing the existing literature, I discuss what kinds of representations of male alcohol use appear in the music of the band Rytmihäiriö.
Based on my research, I suggest that what, how and where men drink affects how we see them as men and how we treat them. In other words, the habits and patterns of male alcohol use build, create and reproduce different types of masculinities. These different masculinities form a hierarchy, and the most culturally acceptable masculinity becomes an ideal that others should aspire to. The masculinity that remains furthest from this ideal – the representation of the socially excluded man who is addicted to alcohol – gains no acceptance and has no place in society.