Analyysi tilintarkastajan rotaation vaikutuksia koskevista tutkimustuloksista
HAKALA, JENNI (2013)
HAKALA, JENNI
2013
Yrityksen taloustiede, laskentatoimi - Accounting and Finance
Johtamiskorkeakoulu - School of Management
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2013-11-27
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201311281656
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201311281656
Tiivistelmä
Tämän tutkielman tavoitteena on luoda käsitys siitä, minkälaisia vaikutuksia tilintarkas-tajan rotaatiolla on tilintarkastukseen ja sen suorittamiseen kansainvälisten tutkimusten perusteella. Tutkielmassa käsitellään sekä tilintarkastusyhteisön, että päävastuullisen tilintarkastajan rotaatioiden vaikutuksia. Tutkimuksen aineistona toimivat kansainväliset tilintarkastajan rotaatiota käsittelevät artikkelit. Tutkimuksen artikkelit on kerätty sys-temaattisen kirjallisuuskatsauksen keinoin käyttäen tutkimuksen kannalta oleellisia ha-kusanoja sekä mukaanotto- ja poissulkukriteerejä. Artikkeleita tutkimukseen valikoitui yhteensä 74 kappaletta.
Rotaatio on alun perin otettu käyttöön tilintarkastajan riippumattomuuden ja objektiivisuuden parantamiseksi. Pitkät tarkastussuhteet kasvattavat riskiä, että tilintarkastajat tulevat liian läheisiksi asiakkaansa kanssa tai että heille muodostuu taloudellinen riippuvuus asiakkaasta. Rotaatiolla pyritään katkaisemaan tarkastussuhteet tietyin ennalta määrätyin määräajoin. 84 prosenttia artikkeleista päätyi siihen lopputulokseen, että sekä tilintarkastusyhteisön että päävastuullisen tilintarkastajan rotaatiot parantavat tilintarkastajan riippumattomuutta. Artikkelien tutkimustuloksista ei voitu tehdä johtopäätöksiä siitä, kumpi rotaatiomuodoista olisi riippumattomuuden kannalta parempi.
Rotaation vaikutukset tilintarkastuksen laatuun ovat artikkelien mukaan vaihtelevat. 72 prosenttia artikkeleista päätyi tulokseen, että tilintarkastuksen laatu heikkenee tilintarkastajan rotaation myötä ja vain 18 prosenttia artikkeleista tuli siihen tulokseen että laatu paranee. Suurin asia, jonka nähtiin heikentävän tilintarkastuksen laatua molemmissa rotaatiomuodoissa, oli asiakaskohtaisen asiantuntijuuden menettäminen. Tilintarkastussuhteen katketessa tilintarkastajan kokemus, tietämys ja syvä ymmärrys asiakkaasta katoavat.
Sekä tilintarkastusyhteisön että päävastuullisen tilintarkastajan rotaatiot kasvattavat tilintarkastuksen kustannuksia. Kasvaneet kustannukset kohdistuvat sekä asiakkaalle että tilintarkastajille. Rotaation myötä myös tilintarkastusalan kilpailu muuttuu. Kilpailun muuttumisesta ei artikkeleissa saatu yhteneviä tutkimustuloksia, vaan tutkimusten mukaan rotaatio saattaa joko lisätä kilpailua tai vähentää sitä.
Tutkimuksen tulokset viittaavat siihen, että rotaation vaikutukset tilintarkastukseen ja sen suorittamiseen ovat monitulkintaiset. Tilintarkastajan rotaatiosta johtuva tilintarkastussuhteen katkeaminen ja asiakaskohtaisen asiantuntijuuden menettäminen ovat suurin syy laadun heikkenemiseen, toisaalta taas liian pitkään jatkunut tilintarkastussuhde ja asiakkaan liian läheinen tunteminen ovat uhka tilintarkastajan riippumattomuudelle. Rotaatio ratkaisee monia ongelmia, mutta toisaalta aiheuttaa samalla niitä lisää.
Rotaatio on alun perin otettu käyttöön tilintarkastajan riippumattomuuden ja objektiivisuuden parantamiseksi. Pitkät tarkastussuhteet kasvattavat riskiä, että tilintarkastajat tulevat liian läheisiksi asiakkaansa kanssa tai että heille muodostuu taloudellinen riippuvuus asiakkaasta. Rotaatiolla pyritään katkaisemaan tarkastussuhteet tietyin ennalta määrätyin määräajoin. 84 prosenttia artikkeleista päätyi siihen lopputulokseen, että sekä tilintarkastusyhteisön että päävastuullisen tilintarkastajan rotaatiot parantavat tilintarkastajan riippumattomuutta. Artikkelien tutkimustuloksista ei voitu tehdä johtopäätöksiä siitä, kumpi rotaatiomuodoista olisi riippumattomuuden kannalta parempi.
Rotaation vaikutukset tilintarkastuksen laatuun ovat artikkelien mukaan vaihtelevat. 72 prosenttia artikkeleista päätyi tulokseen, että tilintarkastuksen laatu heikkenee tilintarkastajan rotaation myötä ja vain 18 prosenttia artikkeleista tuli siihen tulokseen että laatu paranee. Suurin asia, jonka nähtiin heikentävän tilintarkastuksen laatua molemmissa rotaatiomuodoissa, oli asiakaskohtaisen asiantuntijuuden menettäminen. Tilintarkastussuhteen katketessa tilintarkastajan kokemus, tietämys ja syvä ymmärrys asiakkaasta katoavat.
Sekä tilintarkastusyhteisön että päävastuullisen tilintarkastajan rotaatiot kasvattavat tilintarkastuksen kustannuksia. Kasvaneet kustannukset kohdistuvat sekä asiakkaalle että tilintarkastajille. Rotaation myötä myös tilintarkastusalan kilpailu muuttuu. Kilpailun muuttumisesta ei artikkeleissa saatu yhteneviä tutkimustuloksia, vaan tutkimusten mukaan rotaatio saattaa joko lisätä kilpailua tai vähentää sitä.
Tutkimuksen tulokset viittaavat siihen, että rotaation vaikutukset tilintarkastukseen ja sen suorittamiseen ovat monitulkintaiset. Tilintarkastajan rotaatiosta johtuva tilintarkastussuhteen katkeaminen ja asiakaskohtaisen asiantuntijuuden menettäminen ovat suurin syy laadun heikkenemiseen, toisaalta taas liian pitkään jatkunut tilintarkastussuhde ja asiakkaan liian läheinen tunteminen ovat uhka tilintarkastajan riippumattomuudelle. Rotaatio ratkaisee monia ongelmia, mutta toisaalta aiheuttaa samalla niitä lisää.