Pienempään kuosiin. Helsingin Sanomien ja Satakunnan Kansan tabloidi-uudistus sisällön, tekijöiden, lukijoiden ja ilmoittajien näkökulmasta
Teoksen toimittaja(t)
Reunanen, Esa
Tampereen yliopisto
2013
Viestinnän, median ja teatterin yksikkö - School of Communication, Media and Theatre
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-44-9305-8
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-44-9305-8
Tiivistelmä
Suomalaiset suuret sanomalehdet ovat yksi toisensa jälkeen siirtyneet tabloidi-kokoon: Satakunnan Kansa vuoden 2012 alussa, Helsingin Sanomat vuoden 2013 alussa, ja Aamulehti on ilmoittanut siirtyvänsä tabloidi-kokoon huhtikuussa 2014. Sivukoon muutoksen uskotaan lisäävän lehden houkuttelevuutta ja sopivan nykyiseen monikanavaiseen tuotantotapaan broadsheetiä paremmin. Toisaalta tabloidia kohtaan on myös epäluuloja. Erityisesti pelätään, että sivukoon muutoksen yhteydessä myös lehden sisältö muuttuu kevyemmäksi ja iltapäivälehtimäisemmäksi.
Kirjassa kuvataan aiemman tutkimuksen pohjalta sivukoon muutoksesta muualla saatuja kokemuksia sekä tutkitaan Helsingin Sanomien ja Satakunnan Kansan tabloidi-siirtymää niin lehtien sisällön, toimituksen, yleisön kuin ilmoittajienkin näkökulmasta.
Tutkimus osoitti, että lehtien sisällöt muuttuivat melko vähän mutta muutokset olivat yleensä iltapäivälehtimäisempään suuntaan. Toimituksissa varottiin iltapäivälehtimäisyyttä ja korostettiin uudistusprosessin avoimuutta niin yleisön, ilmoittajien kuin oman toimituksenkin suuntaan. Lukijat puolestaan pitivät tabloidi-kokoa sinänsä kätevänä, mutta erityisesti keski-ikäiset kokivat sisällön keventyneen liiaksi. Mainostajille lehtien taas ei ollut aivan helppo vakuuttaa, että samankokoisesta ilmoituksesta kannattaa tabloidi-sivulla maksaa korkeampi hinta kuin broadsheet-sivulla.
Kirjassa kuvataan aiemman tutkimuksen pohjalta sivukoon muutoksesta muualla saatuja kokemuksia sekä tutkitaan Helsingin Sanomien ja Satakunnan Kansan tabloidi-siirtymää niin lehtien sisällön, toimituksen, yleisön kuin ilmoittajienkin näkökulmasta.
Tutkimus osoitti, että lehtien sisällöt muuttuivat melko vähän mutta muutokset olivat yleensä iltapäivälehtimäisempään suuntaan. Toimituksissa varottiin iltapäivälehtimäisyyttä ja korostettiin uudistusprosessin avoimuutta niin yleisön, ilmoittajien kuin oman toimituksenkin suuntaan. Lukijat puolestaan pitivät tabloidi-kokoa sinänsä kätevänä, mutta erityisesti keski-ikäiset kokivat sisällön keventyneen liiaksi. Mainostajille lehtien taas ei ollut aivan helppo vakuuttaa, että samankokoisesta ilmoituksesta kannattaa tabloidi-sivulla maksaa korkeampi hinta kuin broadsheet-sivulla.