"Media Sapiens". Diskussii o postmodernizme, intertekstual'nosti, simuljatsii i konspirologii / "Media Sapiens". Keskusteluja postmodernismista, intertekstuaalisuudesta, simulaatiosta ja salaliittoteorioista
LEPPÄNEN, TOMI (2013)
LEPPÄNEN, TOMI
2013
Venäjän kieli ja kulttuuri - Russian Language and Culture
Kieli-, käännös- ja kirjallisuustieteiden yksikkö - School of Language, Translation and Literary Studies
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2013-11-19
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201311211631
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201311211631
Kuvaus
«Media Sapiens». Дискуссии о постмодернизме, интертекстуальности, симуляции и конспирологии
Tiivistelmä
Tutkielmassani käsittelen venäläisen nykykirjailijan Sergei Minaevin antiglamourisena pidettyä teosta Media Sapiens (2007), jonka herättämään kirjallisuuden keskusteluun sovellan ajatuksia intertekstuaalisuudesta, simulaatiosta ja salaliittoteorioista. Käyn työssä myös aktiivisesti keskustelua postmodernismista. Halusin ymmärtää Minaevin teosta vastaan suunnattua laajaa kritiikkiä ja toisaalta pyrin liittämään teoksen laajempaan kirjallisuuden keskusteluun.
Työni teoreettisessa osassa esittelen ajatuksia postmodernismista ja postmoderniteetistä sekä sitä, miten nämä termit ymmärretään venäläisen tutkimuksen kontekstissa. Media Sapiens -teoksen herättämän kritiikin vuoksi esittelen intertekstuaalisuuden teoriaa. Samaisen teoksen tematiikan vuoksi nostan teoria-osassa filosofi Jean Baudrillardin ajatuksia hyperreaalisuudesta, simulaatiosta ja simulakrumeista. Esittelen myös media-termin merkityksiä ja venäläistä sosiokulttuurista tilannetta laajemmin. Keskustelua tutkija Jevgeni Dobrenkon ajatuksista venäläisestä "välitilasta" ja salaliittoteorian diskurssista kirjallisuudessa esittelen työni kolmannen analyysin yhteydessä.
Tutkielmani koostuu kahdesta toisiinsa liittyvästä analyysista. Intertekstuaalisessa analyysissa esittelen Minaevin teoksiin suunnattua kritiikkiä, joihin sovellan sekä intertekstuaalisia ajatuksia, että sosiokulttuurista taustaa. Käyn tätä keskustelua kolmen kirjailijan, Oksana Robskin, Frederic Begbederin ja Viktor Pelevinin, kautta. Tutkielmani simulaatio-analyysissä pohdin Minaevin kirjallisen työn simulaatio-tematiikkaa, joka toistuu tietyllä tavalla jo kirjailijan hahmossa, ja hänen kirjoittamassaan genressä, populaarikirjallisuudessa. Analysoin myös varsinaista teosta ja sen uutisrepresentaatioita. Yhdistän Media Sapiens -teoksen laajempaan venäläisen kirjallisuuden simulaatio-keskusteluun. Lopuksi esittelen nykykirjallisuuden salaliittoteoria-diskurssin ja pohdin sen suhteita keskusteluun neotraditionalismista, modernismista ja postmodernismista. Käsittelen analyysin osassa myös merkin suhdetta uudessa postmodernismin jälkeisessä tilanteessa, jossa neotraditionalismi sen perinteiset arvot tekevät paluuta.
Tutkimuksessani tulin siihen tulokseen, että Media Sapiens -teos kuuluu osaksi Venäjällä käytävään keskusteluun modernismista ja postmodernismista arvoista. Erityisen mielenkiintoisena koin tämän keskustelun sijoittumisen Venäjän "välitilaan", jossa on tällä hetkellä tapahtumassa sekä neotraditionalismin, salaliittoteorioiden että kirjallisuuden arvotaistelun nousua kohti jonkinlaista hegemonista konseptia. Työ herätti myös jatkokysymyksiä, jotka liittyvät erityisesti gender-kysymyksiin ja neotraditionalismin, että kirjallisuuden salaliittoteorioiden paikantamiseen modernismin ja postmodernismin kirjallisuudessa.
Työni teoreettisessa osassa esittelen ajatuksia postmodernismista ja postmoderniteetistä sekä sitä, miten nämä termit ymmärretään venäläisen tutkimuksen kontekstissa. Media Sapiens -teoksen herättämän kritiikin vuoksi esittelen intertekstuaalisuuden teoriaa. Samaisen teoksen tematiikan vuoksi nostan teoria-osassa filosofi Jean Baudrillardin ajatuksia hyperreaalisuudesta, simulaatiosta ja simulakrumeista. Esittelen myös media-termin merkityksiä ja venäläistä sosiokulttuurista tilannetta laajemmin. Keskustelua tutkija Jevgeni Dobrenkon ajatuksista venäläisestä "välitilasta" ja salaliittoteorian diskurssista kirjallisuudessa esittelen työni kolmannen analyysin yhteydessä.
Tutkielmani koostuu kahdesta toisiinsa liittyvästä analyysista. Intertekstuaalisessa analyysissa esittelen Minaevin teoksiin suunnattua kritiikkiä, joihin sovellan sekä intertekstuaalisia ajatuksia, että sosiokulttuurista taustaa. Käyn tätä keskustelua kolmen kirjailijan, Oksana Robskin, Frederic Begbederin ja Viktor Pelevinin, kautta. Tutkielmani simulaatio-analyysissä pohdin Minaevin kirjallisen työn simulaatio-tematiikkaa, joka toistuu tietyllä tavalla jo kirjailijan hahmossa, ja hänen kirjoittamassaan genressä, populaarikirjallisuudessa. Analysoin myös varsinaista teosta ja sen uutisrepresentaatioita. Yhdistän Media Sapiens -teoksen laajempaan venäläisen kirjallisuuden simulaatio-keskusteluun. Lopuksi esittelen nykykirjallisuuden salaliittoteoria-diskurssin ja pohdin sen suhteita keskusteluun neotraditionalismista, modernismista ja postmodernismista. Käsittelen analyysin osassa myös merkin suhdetta uudessa postmodernismin jälkeisessä tilanteessa, jossa neotraditionalismi sen perinteiset arvot tekevät paluuta.
Tutkimuksessani tulin siihen tulokseen, että Media Sapiens -teos kuuluu osaksi Venäjällä käytävään keskusteluun modernismista ja postmodernismista arvoista. Erityisen mielenkiintoisena koin tämän keskustelun sijoittumisen Venäjän "välitilaan", jossa on tällä hetkellä tapahtumassa sekä neotraditionalismin, salaliittoteorioiden että kirjallisuuden arvotaistelun nousua kohti jonkinlaista hegemonista konseptia. Työ herätti myös jatkokysymyksiä, jotka liittyvät erityisesti gender-kysymyksiin ja neotraditionalismin, että kirjallisuuden salaliittoteorioiden paikantamiseen modernismin ja postmodernismin kirjallisuudessa.