Executable Formal Specifications in Game Development: Design, Validation and Evolution
Nummenmaa, Timo (2013)
Nummenmaa, Timo
Tampere University Press
2013
Tietojenkäsittelyoppi - Computer Science
Informaatiotieteiden yksikkö - School of Information Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Väitöspäivä
2013-11-30
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-44-9276-1
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-44-9276-1
Tiivistelmä
Suoritettavat formaalit spesifikaatiot pelikehityksessä: suunnittelu, validointi ja evoluutio
Digitaalisten pelien merkitys on nykyään valtava sekä viihteenä että taloudellisesti. Pelit voivat olla hyvin monimutkaisia, joka tekee pelin kehityksestä ja suunnittelusta haastavaa. Monimutkaisuus ilmenee varsinkin peleissä, jotka tukevat samanaikaisesti useita pelaajia ja peleissä, jotka voivat muuttua vielä julkaisun jälkeen.
Tässä tutkimuksessa ratkaistaan monimutkaisuuden hallintaa formaalien spesifikaatioiden avulla. Formaaleja spesifikaatioita voidaan käyttää pelien käyttäytymisen mallintamiseen tiiviisti korkealla tasolla. Toiminnallisuuden spesifiointi voidaan näin suorittaa huomattavasti nopeammin kuin mitä itse pelin toteuttamiseen menisi.
Tutkimuksessa esitetyt ratkaisut mahdollistavat mahdollisten pelitilanteiden simuloimisen todennäköisyyksien avulla koko pelikehitysprosessin aikana varhaisesta suunnitteluvaiheesta pelin julkaisun jälkeisiin muutoksiin.
Formaaleja menetelmiä hyödyntävän pelikehitysprosessin tarkoitus on tuottaa parempilaatuisia pelejä ja vähentää ongelmia pelin kehityksen aikana.
Digitaalisten pelien merkitys on nykyään valtava sekä viihteenä että taloudellisesti. Pelit voivat olla hyvin monimutkaisia, joka tekee pelin kehityksestä ja suunnittelusta haastavaa. Monimutkaisuus ilmenee varsinkin peleissä, jotka tukevat samanaikaisesti useita pelaajia ja peleissä, jotka voivat muuttua vielä julkaisun jälkeen.
Tässä tutkimuksessa ratkaistaan monimutkaisuuden hallintaa formaalien spesifikaatioiden avulla. Formaaleja spesifikaatioita voidaan käyttää pelien käyttäytymisen mallintamiseen tiiviisti korkealla tasolla. Toiminnallisuuden spesifiointi voidaan näin suorittaa huomattavasti nopeammin kuin mitä itse pelin toteuttamiseen menisi.
Tutkimuksessa esitetyt ratkaisut mahdollistavat mahdollisten pelitilanteiden simuloimisen todennäköisyyksien avulla koko pelikehitysprosessin aikana varhaisesta suunnitteluvaiheesta pelin julkaisun jälkeisiin muutoksiin.
Formaaleja menetelmiä hyödyntävän pelikehitysprosessin tarkoitus on tuottaa parempilaatuisia pelejä ja vähentää ongelmia pelin kehityksen aikana.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [4773]