Osaamisen johtaminen terveyssosiaalityössä. Esimiesasemassa olevat sosiaalityöntekijät osaamisen johtamisen määrittelijöinä
PAJULA, MAIJA-LIISA (2013)
PAJULA, MAIJA-LIISA
2013
Sosiaalityö - Social Work
Yhteiskunta- ja kulttuuritieteiden yksikkö - School of Social Sciences and Humanities
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2013-09-25
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201310301535
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201310301535
Tiivistelmä
Tutkimuksessa tarkastellaan sairaanhoitopiirien esimiesasemassa olevien sosiaalityöntekijöiden näkemyksiä osaamisen johtamisesta: miten määrittyvät osaamisen johtaminen, siihen liittyvät tehtävät ja menetelmät. Haastattelututkimuksen kohdejoukon muodostivat viisi teemahaastatteluun ilmoittautunutta ja yksi koehaastatteluun osallistunut esimiesasemassa oleva sosiaalityöntekijä. Teemahaastattelut toteutettiin 1.10. 31.11.2010 ja aineisto analysoitiin sisällönanalyysilla.
Tutkimus osoittaa terveyssosiaalityön osaamisen johtamisen olevan vaativaa ja kokonaisvaltaista työtä. Se on osaamisen ylläpitämiseen, kehittämiseen ja hyödyntämiseen sekä muutostilanteiden osaamistarpeiden ennakointiin tähtäävää toimintaa. Osaamisen johtamiseen liitetään muutoksen ennakointi ja havaitseminen, työntekijän kehittymisen tukeminen ja työyhteisön hyvinvoinnin varmistaminen.
Arjen työkäytännöissä osaamisen johtaminen konkretisoituu ja havainnollistuu erityisissä esimiehen tehtävissä ja menetelmissä. Esimiehen osaamisen johtamisessa erottuu kaksi tehtäväkokonaisuutta: 1) osaamisen ja osaamistarpeen tunnistaminen ja 2) osaamisen turvaaminen. Osaamisen johtamisessa käytetään tiedollisia valmiuksia vahvistavia menetelmiä sekä kokemuksesta ja toisten käytännöistä oppimisen mahdollistavia menetelmiä.
Tutkimuksen mukaan osaamisen johtamisen haasteet ovat käsitteen tuntemattomuus, muuttuva moniammatillinen toimintaympäristö, yhteyden rakentaminen organisaation strategiaan, työntekijöiden tilanteisiin puuttuminen, ohjaaminen ja tukeminen sekä resurssien turvaaminen. Osaamisen johtamisen kehittäminen edellyttää: työtehtävien ja vastuiden selkiyttämistä moniammatillisessa työssä, esimiestyön vahvistamista ja osaamisen johtamisen kiinnittämistä nykyistä paremmin strategiatason toimintaan, toimivien ja riittävien tukirakenteiden luomista esimiestyön tueksi sekä tutkimuksen lisäämistä ja olemassa olevan tutkimustiedon parempaa hyödyntämistä sosiaalityön osaamisen johtamisessa.
Asiasanat: osaamisen johtaminen, johtaminen, terveydenhuolto, sosiaalityö
Abstract: Knowledge Management in Social Work in Health Care. Social work leaders as determinators of knowledge leadership.
The study explores the views of social work leaders in hospital districts on knowledge management: how the knowledge management, tasks and methods are determined in an interview speech. The research data consists of theme interviews of five social work leaders, and one social work leader who participated in the test theme interview. The theme interviews were carried out between the 1st of October and the 31st of November, 2010. The interview data was analyzed through content anal-ysis.
The study shows that knowledge management in social work in health care is a demanding and comprehensive work. It aims at maintaining, developing and utilizing know-how and forecasting know-how needs for changes in situations. The forecasting and perception of change, supporting an employee´s development and the securing of welfare in the work community are connected to the knowledge management.
In daily work practices of social work leaders, knowledge management becomes concrete and is illustrated specially in leaders´ tasks and methods. In knowledge management, two task entireties are distinguished: the identification of know-how and know-how need and securing the know-how. In knowledge management, methods are used which strengthen the knowledge and the methods which make possible learning from experience and coworkers´ practices.
According to the study, the challenges of knowledge management are an unknown concept, chang-ing multiprofessional environments, building a connection to the strategy, catching, guiding and supporting workers’ situations and securing resources. The developing of knowledge management requires: clarifying assignments and responsibilities in multiprofessional co-operation work, strengthening the leaders´ work and fastening the knowledge management to the operation of the strategist level better than at present, creating sufficient support structures and both adding research and better utilizing the existing research information in the knowledge management of social work.
Key words: leadership, knowledge management, social work in health care
Tutkimus osoittaa terveyssosiaalityön osaamisen johtamisen olevan vaativaa ja kokonaisvaltaista työtä. Se on osaamisen ylläpitämiseen, kehittämiseen ja hyödyntämiseen sekä muutostilanteiden osaamistarpeiden ennakointiin tähtäävää toimintaa. Osaamisen johtamiseen liitetään muutoksen ennakointi ja havaitseminen, työntekijän kehittymisen tukeminen ja työyhteisön hyvinvoinnin varmistaminen.
Arjen työkäytännöissä osaamisen johtaminen konkretisoituu ja havainnollistuu erityisissä esimiehen tehtävissä ja menetelmissä. Esimiehen osaamisen johtamisessa erottuu kaksi tehtäväkokonaisuutta: 1) osaamisen ja osaamistarpeen tunnistaminen ja 2) osaamisen turvaaminen. Osaamisen johtamisessa käytetään tiedollisia valmiuksia vahvistavia menetelmiä sekä kokemuksesta ja toisten käytännöistä oppimisen mahdollistavia menetelmiä.
Tutkimuksen mukaan osaamisen johtamisen haasteet ovat käsitteen tuntemattomuus, muuttuva moniammatillinen toimintaympäristö, yhteyden rakentaminen organisaation strategiaan, työntekijöiden tilanteisiin puuttuminen, ohjaaminen ja tukeminen sekä resurssien turvaaminen. Osaamisen johtamisen kehittäminen edellyttää: työtehtävien ja vastuiden selkiyttämistä moniammatillisessa työssä, esimiestyön vahvistamista ja osaamisen johtamisen kiinnittämistä nykyistä paremmin strategiatason toimintaan, toimivien ja riittävien tukirakenteiden luomista esimiestyön tueksi sekä tutkimuksen lisäämistä ja olemassa olevan tutkimustiedon parempaa hyödyntämistä sosiaalityön osaamisen johtamisessa.
Asiasanat: osaamisen johtaminen, johtaminen, terveydenhuolto, sosiaalityö
Abstract: Knowledge Management in Social Work in Health Care. Social work leaders as determinators of knowledge leadership.
The study explores the views of social work leaders in hospital districts on knowledge management: how the knowledge management, tasks and methods are determined in an interview speech. The research data consists of theme interviews of five social work leaders, and one social work leader who participated in the test theme interview. The theme interviews were carried out between the 1st of October and the 31st of November, 2010. The interview data was analyzed through content anal-ysis.
The study shows that knowledge management in social work in health care is a demanding and comprehensive work. It aims at maintaining, developing and utilizing know-how and forecasting know-how needs for changes in situations. The forecasting and perception of change, supporting an employee´s development and the securing of welfare in the work community are connected to the knowledge management.
In daily work practices of social work leaders, knowledge management becomes concrete and is illustrated specially in leaders´ tasks and methods. In knowledge management, two task entireties are distinguished: the identification of know-how and know-how need and securing the know-how. In knowledge management, methods are used which strengthen the knowledge and the methods which make possible learning from experience and coworkers´ practices.
According to the study, the challenges of knowledge management are an unknown concept, chang-ing multiprofessional environments, building a connection to the strategy, catching, guiding and supporting workers’ situations and securing resources. The developing of knowledge management requires: clarifying assignments and responsibilities in multiprofessional co-operation work, strengthening the leaders´ work and fastening the knowledge management to the operation of the strategist level better than at present, creating sufficient support structures and both adding research and better utilizing the existing research information in the knowledge management of social work.
Key words: leadership, knowledge management, social work in health care