School Leadership En-route to ‘Grand Leap‘: Case studies from Nepal and Finland
Rajbhandari, Mani Man Singh (2013)
Rajbhandari, Mani Man Singh
Tampere University Press
2013
Kasvatustiede - Education
Kasvatustieteiden yksikkö - School of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Väitöspäivä
2013-10-28
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-44-9235-8
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-44-9235-8
Tiivistelmä
Johtajuustyylin vaikutus koulun menestykselliseen kehittymiseen
Johtamiskäytännöt vaihtelevat eri organisaatioissa. Millainen koulun johtajuus mahdollistaa parhaiten suureen harppaukseen (Grand Leap)? Suuri harppaus määritellään tässä tutkimuksessa systemaattiseksi johtajuuden prosessiksi, joka mahdollistaa koulun jatkuvan kehittymisen ja menestyksen tulevaisuudessa. Tähän kysymykseen etsittiin vastausta tarkastelemalla kahta erilaista johtamistyyliä, tehtävä- ja suhdesuuntautunut, sekä niiden tuottamaa motivaatiota ja sitoutumista, jotka ovat yhteydessä kouluyhteisön hyvään ilmapiiriin.
Keskeisenä tuloksena tutkimuksessa havaittiin, että ulkoiset tekijät vaikuttavat yhteisön sisäisiä, sosiaalisia ja kulttuurisia, tekijöitä enemmän johtajan valitsemaan johtamistyyliin. Oman kontekstin välitön tunteminen antaa koulujen johtajille mahdollisuuden tarttua havaitsemiinsa epäkohtiin ja haasteisiin. Tältä pohjalta luotiin myös malli, jota tutkimuksessa kutsutaan nimellä Referee Leadership Style. Sen mukaan keskeistä on, että johtajan toimintaa ja ratkaisujen pohdintaa ohjaa välitön toimintakonteksti. Tämän jälkeen johtaja valitsee sopivan toimintamallin ja on valmis hyväksymään siitä seuraavan lopputuloksen. Tämä lisää johtajuuden vaikuttavuutta.
Tehtäväsuuntautunut johtajuus näyttää tuottavan tehokkuutta ja sitoutumista suhdesuuntautunutta johtajuutta enemmän. Suhdesuuntautunut johtaja pystyy paremmin tukemaan kouluyhteisön harmoniaa ja positiivista työilmapiiriä.
Johtamiskäytännöt vaihtelevat eri organisaatioissa. Millainen koulun johtajuus mahdollistaa parhaiten suureen harppaukseen (Grand Leap)? Suuri harppaus määritellään tässä tutkimuksessa systemaattiseksi johtajuuden prosessiksi, joka mahdollistaa koulun jatkuvan kehittymisen ja menestyksen tulevaisuudessa. Tähän kysymykseen etsittiin vastausta tarkastelemalla kahta erilaista johtamistyyliä, tehtävä- ja suhdesuuntautunut, sekä niiden tuottamaa motivaatiota ja sitoutumista, jotka ovat yhteydessä kouluyhteisön hyvään ilmapiiriin.
Keskeisenä tuloksena tutkimuksessa havaittiin, että ulkoiset tekijät vaikuttavat yhteisön sisäisiä, sosiaalisia ja kulttuurisia, tekijöitä enemmän johtajan valitsemaan johtamistyyliin. Oman kontekstin välitön tunteminen antaa koulujen johtajille mahdollisuuden tarttua havaitsemiinsa epäkohtiin ja haasteisiin. Tältä pohjalta luotiin myös malli, jota tutkimuksessa kutsutaan nimellä Referee Leadership Style. Sen mukaan keskeistä on, että johtajan toimintaa ja ratkaisujen pohdintaa ohjaa välitön toimintakonteksti. Tämän jälkeen johtaja valitsee sopivan toimintamallin ja on valmis hyväksymään siitä seuraavan lopputuloksen. Tämä lisää johtajuuden vaikuttavuutta.
Tehtäväsuuntautunut johtajuus näyttää tuottavan tehokkuutta ja sitoutumista suhdesuuntautunutta johtajuutta enemmän. Suhdesuuntautunut johtaja pystyy paremmin tukemaan kouluyhteisön harmoniaa ja positiivista työilmapiiriä.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [4850]