Työssä oppimisen haasteet murroksessa
HEIKKINEN, TAPIO (2007)
HEIKKINEN, TAPIO
2007
Kasvatustiede, ammattikasvatus - Education, Vocational Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2007-05-15
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-16801
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-16801
Tiivistelmä
Tutkimuksen avulla on tarkoitus selvittä autokorinkorjausalan alan asiantuntijoiden näkemys tulevaisuuden ammattitaitovaatimuksiin kohdistuvista odotuksista. Tutkimuksessa selvitetään yhdeksäntoista autokorinkorjausalan asiantuntijan näkemysten perusteella millaisia odotuksia kohdistuu työpaikoilla tapahtuvaan oppimiseen. Asiantuntijoiden vastausten perusteella laadittuja kuvauksia työssä oppijan ominaisuuksista verrataan yrittäjyyskasvatuksen teoreettisessa viitekehyksessä niihin oppijan ominaisuuksiin, jotka nousevat esiin yrittäjyyskasvatuksen kuvauksista. Työssä oppiminen, ammatin oppiminen oppilaitoksessa tapahtuvassa koulutuksessa, työelämässä tapahtuva oppiminen sekä yrittäjyyskasvatus muodostavat tutkimuksen avainkäsitteistön. Työssä oppimisen teoreettista perustaa tarkastellaan tutkimuksessa työelämän ja ammatillisen aikuiskou-lutuksen näkökulmasta. Asiantuntijoiden tuottaman aineiston pohjalta voidaan pohtia onko syytä pitää yrittäjyyskasvatusta sellaisen metodina, joka auttaa saavuttamaan odotetun ammatillisen kompetenssin.
Tutkimus noudattaa rakenteeltaan konstruktiivisen tutkimuksen kulkua, jolle on luonteenomaista uuden todellisuuden rakentaminen olemassa olevan ja kyselyn avulla saatavan tiedon pohjalta. Tutkimuksen alkuosassa tutkija kuvaa työpaikoilla tapahtuvaa työssä oppimista sekä ihmisen oppimista työssä oppimisen näkökulmasta. Teoreettisessa osassa käsitellään mm. kokemuksellista ja situationaalista oppimista, työpaikkaa oppimisympäristönä, yrittäjyyskasvatusta sekä yleisesti että aikuiskoulutuksessa.
Tutkimusmetodina tässä tutkimuksessa käytetään delfoi-menetelmää, jossa tutkimusvastaukset kerätään kahden iterointikierroksen avulla. Asiantuntijoilta saamien vastausten perusteella työntekijöiltä odotetaan tulevaisuudessa omatoimisuutta ja positiivista suhtautumista työhönsä. Oppilaitoksilta odotetaan reagointiherkkyyttä muutoksiin ja perinteiselle koulumuodolle nousevat haastajiksi erilaiset verkostomuodot, jotka kilpailevat samoilla markkinoilla. Tutkimuksen loppuosassa pohditaan tutkimuksen luotettavuutta ja tutkimustuloksia, sekä esitetään opettajankoulutuksen, ammatillisen aikuiskoulutuksen sekä työssä oppimisen kehittämistoimenpiteitä.
Avainsanat: Aikuiskoulutus, autokorinkorjaus, työssä oppiminen, yrittäjyyskasvatus, delfoi-menetelmä
Tutkimus noudattaa rakenteeltaan konstruktiivisen tutkimuksen kulkua, jolle on luonteenomaista uuden todellisuuden rakentaminen olemassa olevan ja kyselyn avulla saatavan tiedon pohjalta. Tutkimuksen alkuosassa tutkija kuvaa työpaikoilla tapahtuvaa työssä oppimista sekä ihmisen oppimista työssä oppimisen näkökulmasta. Teoreettisessa osassa käsitellään mm. kokemuksellista ja situationaalista oppimista, työpaikkaa oppimisympäristönä, yrittäjyyskasvatusta sekä yleisesti että aikuiskoulutuksessa.
Tutkimusmetodina tässä tutkimuksessa käytetään delfoi-menetelmää, jossa tutkimusvastaukset kerätään kahden iterointikierroksen avulla. Asiantuntijoilta saamien vastausten perusteella työntekijöiltä odotetaan tulevaisuudessa omatoimisuutta ja positiivista suhtautumista työhönsä. Oppilaitoksilta odotetaan reagointiherkkyyttä muutoksiin ja perinteiselle koulumuodolle nousevat haastajiksi erilaiset verkostomuodot, jotka kilpailevat samoilla markkinoilla. Tutkimuksen loppuosassa pohditaan tutkimuksen luotettavuutta ja tutkimustuloksia, sekä esitetään opettajankoulutuksen, ammatillisen aikuiskoulutuksen sekä työssä oppimisen kehittämistoimenpiteitä.
Avainsanat: Aikuiskoulutus, autokorinkorjaus, työssä oppiminen, yrittäjyyskasvatus, delfoi-menetelmä