OPETTAJAN OPAS - VIISASTEN KIVIKÖ? Tutkimus kuudennen luokan matematiikan opettajan oppaista ja oheismateriaaleista
RANTANEN, SATU; PISPA, KRISTA (2007)
RANTANEN, SATU
PISPA, KRISTA
2007
Kasvatustiede, luokanopettajan koulutus - Class Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2007-05-02
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-16771
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-16771
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli arvioida kolmen eri kustantajan kuudennen luokan matematiikan opettajan oppaiden vahvuuksia ja heikkouksia valittujen kriteerien avulla. Tutkimus oli osa Hämeenlinnan opettajankoulutuslaitoksella vuonna 2005 aloitettua Matematiikan oppimateriaalin tutkimuksen hanketta.
Tutkimuksen aineisto koostui geometria- ja prosenttilaskuosioiden osalta WSOY:n Laskutaito 6:sta, Tammen Matikkamatka 6:sta ja Otavan Tuhattaituri 6:sta. Analysoimme myös opettajan oppaissa olevat lisämonisteet sekä Laskutaito 6:n oheismateriaalit että Matikkamatka 6:n opetuskalvopohjat. Aineistomme koostui yhteensä 2844 tehtävästä. Tutkimuksessa tarkasteltiin, millaisia opettajan oppaiden tehtävät ovat ja miten opettajan oppaat tukevat oppilaan matemaattisen osaamisen piirteiden kehittymistä. Lisäksi tutkimuksessa tarkasteltiin opettajan oppaita peruskoulun opetussuunnitelman perusteiden 2004 sisältöjen toteuttajana ja konstruktivistisen oppimiskäsityksen heijastajana. Opettajan oppaista ja oheismateriaaleista tutkimme lisäksi, miten ne ottavat huomioon erilaiset oppilaat eriyttävän materiaalinsa kautta.
Opettajan oppaiden tehtävien analysoinnissa käytettiin MOT-hankkeessa yhteisesti käytössä ollutta analyysirunkoa, jossa tehtävät luokiteltiin vaikeustason, tehtävän tyypin (suljettu/avoin) ja sen mukaan, olivatko ne sievennys-, tuottamis- vai tunnistamistehtäviä. Lisäsimme itse jälkimmäisiin kategorioihin luokat: mittaamistehtävät ja muut. Tehtävien vaikeustasot olivat seuraavat:
1. Laskutaito/Ymmärtäminen (LY-taso)
2. Ymmärtäminen/Soveltaminen (YS-taso)
3. Soveltaminen/Analyysi (SA-taso)
Tutkimusten tulosten mukaan opettajan oppaiden prosenttilaskuosioiden tehtävien vaikeustasoissa oli merkitseviä eroja. Tyypillisin tehtävä kaikissa oppaissa oli kuitenkin LY-tasoinen suljettu tuottamistehtävä. Avoimien tehtävien määrä oli oppaissa erittäin pieni, mutta eniten niitä oli Matikkamatka 6:ssa. Matemaattisen osaamisen piirteistä painottuivat vahvimmin proseduraalinen sujuvuus ja käsitteellinen ymmärtäminen. Tutkimus osoitti, että opettajan oppaat ja niiden lisämonisteet tarjoavat materiaalia eriyttämiseen, vaikka lisämonisteiden tehtävämäärissä oli opettajan oppaiden välillä eroja. Erityisesti Tuhattaituri 6:n lisämonisteiden tehtävämäärä oli vaatimaton. Oppaiden tehtävistä muun muassa Laskutaito 6:n ja Matikkamatka 6:n pohdittavaa-tehtävät sekä Tuhattaituri 6:n pulmakulman tehtävät soveltuvat eriyttäväksi materiaaliksi edistyneemmille oppilaille. Laskutaito 6:n oheismateriaaleista löytyi runsaasti eriyttävää materiaalia sekä lisäharjoitusta tarvitseville oppilaille että edistyneemmille oppilaille. Opettajan oppaat vastasivat melko kattavasti perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden 2004 tavoite- ja sisältönormeja, tosin opettajan oppaiden sisällöissä oli painotuseroja. Opettajan oppaissa oli nähtävissä konstruktivistisen oppimiskäsityksen piirteitä, mutta myös behavioristisia piirteitä oli löydettävissä.
Asiasanat: matematiikka, oppimateriaali, eriyttäminen, opetussuunnitelma, oppimiskäsitys
Tutkimuksen aineisto koostui geometria- ja prosenttilaskuosioiden osalta WSOY:n Laskutaito 6:sta, Tammen Matikkamatka 6:sta ja Otavan Tuhattaituri 6:sta. Analysoimme myös opettajan oppaissa olevat lisämonisteet sekä Laskutaito 6:n oheismateriaalit että Matikkamatka 6:n opetuskalvopohjat. Aineistomme koostui yhteensä 2844 tehtävästä. Tutkimuksessa tarkasteltiin, millaisia opettajan oppaiden tehtävät ovat ja miten opettajan oppaat tukevat oppilaan matemaattisen osaamisen piirteiden kehittymistä. Lisäksi tutkimuksessa tarkasteltiin opettajan oppaita peruskoulun opetussuunnitelman perusteiden 2004 sisältöjen toteuttajana ja konstruktivistisen oppimiskäsityksen heijastajana. Opettajan oppaista ja oheismateriaaleista tutkimme lisäksi, miten ne ottavat huomioon erilaiset oppilaat eriyttävän materiaalinsa kautta.
Opettajan oppaiden tehtävien analysoinnissa käytettiin MOT-hankkeessa yhteisesti käytössä ollutta analyysirunkoa, jossa tehtävät luokiteltiin vaikeustason, tehtävän tyypin (suljettu/avoin) ja sen mukaan, olivatko ne sievennys-, tuottamis- vai tunnistamistehtäviä. Lisäsimme itse jälkimmäisiin kategorioihin luokat: mittaamistehtävät ja muut. Tehtävien vaikeustasot olivat seuraavat:
1. Laskutaito/Ymmärtäminen (LY-taso)
2. Ymmärtäminen/Soveltaminen (YS-taso)
3. Soveltaminen/Analyysi (SA-taso)
Tutkimusten tulosten mukaan opettajan oppaiden prosenttilaskuosioiden tehtävien vaikeustasoissa oli merkitseviä eroja. Tyypillisin tehtävä kaikissa oppaissa oli kuitenkin LY-tasoinen suljettu tuottamistehtävä. Avoimien tehtävien määrä oli oppaissa erittäin pieni, mutta eniten niitä oli Matikkamatka 6:ssa. Matemaattisen osaamisen piirteistä painottuivat vahvimmin proseduraalinen sujuvuus ja käsitteellinen ymmärtäminen. Tutkimus osoitti, että opettajan oppaat ja niiden lisämonisteet tarjoavat materiaalia eriyttämiseen, vaikka lisämonisteiden tehtävämäärissä oli opettajan oppaiden välillä eroja. Erityisesti Tuhattaituri 6:n lisämonisteiden tehtävämäärä oli vaatimaton. Oppaiden tehtävistä muun muassa Laskutaito 6:n ja Matikkamatka 6:n pohdittavaa-tehtävät sekä Tuhattaituri 6:n pulmakulman tehtävät soveltuvat eriyttäväksi materiaaliksi edistyneemmille oppilaille. Laskutaito 6:n oheismateriaaleista löytyi runsaasti eriyttävää materiaalia sekä lisäharjoitusta tarvitseville oppilaille että edistyneemmille oppilaille. Opettajan oppaat vastasivat melko kattavasti perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden 2004 tavoite- ja sisältönormeja, tosin opettajan oppaiden sisällöissä oli painotuseroja. Opettajan oppaissa oli nähtävissä konstruktivistisen oppimiskäsityksen piirteitä, mutta myös behavioristisia piirteitä oli löydettävissä.
Asiasanat: matematiikka, oppimateriaali, eriyttäminen, opetussuunnitelma, oppimiskäsitys