Alakoulun uskonnon oppikirjojen Jeesus-kuva Sisällönanalyysi uskonnon oppikirjojen Jeesus-kuvasta peilattuna teologisen tutkimuksen Jeesus-kuvaan
KUUTTI, JENNI (2007)
KUUTTI, JENNI
2007
Kasvatustiede, luokanopettajan koulutus - Class Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2007-05-04
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-16768
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-16768
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisen Jeesus-kuvan alakoulun uskonnon oppikirjat tarjoavat oppilaille Jeesuksen elämänkaaren kautta. Toisena tarkoituksena oli selvittää, miten teologisen tutkimuksen Jeesus-kuva peilautuu oppikirjoista. Tutkimuksen kohteena olivat kolmen eri kustantajan neljä oppikirjasarjaa. Tutkimuksessa mukana olleista oppikirjasarjoista Askeleeni ja Suuri kertomus sisältävät oppikirjat vuosiluokille 1-6 ja kaksi tuoretta, oppikirjasarjaa Tähti ja Matkalla Eedeniin, oppikirjat vuosiluokille 3-4.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena sisällönanalyysin keinoin. Tutkimuksessa selvisi, että oppikirjasarjat kuvaavat Jeesuksen elämää sangen monipuolisesti. Oppikirjojen painotuserot ovat melko pieniä. Omat painotukset näkyvät erilaisissa kertomuksissa, joita oppikirjoihin on valittu. Huomattavaa on, että joulun ja pääsiäisen tapahtumat korostuvat oppikirjoissa esiintyen niistä lähes kaikissa. Oppikirjojen tehtävämuodot vaihtelivat oppikirjoittain suoraan kirjan kappaleeseen liittyvien tehtävien painotuksesta pohdintatehtävien painotukseen. Osalla tehtävätyypeistä, kuten pohdintatehtävillä, osalla soveltavista tehtävistä sekä Raamatunlukutehtävillä tavoitetaan hyvin opetussuunnitelman tavoitteita. Pohdintatehtävien avulla oppilaita ohjataan tuomaan Jeesusta koskevan opetuksen sisältö omaan elämäänsä, Raamatunlukutehtävien avulla oppilas puolestaan tutustuu Jeesuksen elämään kristikunnan tiedonlähteen kautta ja häntä ohjataan samalla Raamatunkäyttöön. Teologisen tutkimuksen kriittinen Jeesus-kuva välittyy osittain oppikirjoista, mutta kristinuskon käsityksistä poikkeavat tutkimustulokset eivät. Teologisesta näkökulmasta oppikirjojen oppisisällöt vastaavat pikemminkin Raamatun ja kristinuskon kuvaa Jeesuksesta Jumalan poikana ja syntien sovittajana ottamatta kuitenkaan kantaa Jeesusta koskevien kertomusten todenperäisyyteen.
Oppikirjat jättävät tilaa oppilaan omalle ajattelulle ja oppisisältöjen kriittiselle tarkastelulle, mutteivät ohjaa oppilasta niihin. Oppikirjojen Jeesusta koskevissa oppisisällöissä toteutetaan Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden tavoitteita oman uskonnon tutuksi tekemisen sekä eettisen ajattelun kehittämisen pohjalta.
Avainsanat: teologia, Jeesus, uskonnonopetus, uskonnon oppikirjat ja sisällönanalyysi
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena sisällönanalyysin keinoin. Tutkimuksessa selvisi, että oppikirjasarjat kuvaavat Jeesuksen elämää sangen monipuolisesti. Oppikirjojen painotuserot ovat melko pieniä. Omat painotukset näkyvät erilaisissa kertomuksissa, joita oppikirjoihin on valittu. Huomattavaa on, että joulun ja pääsiäisen tapahtumat korostuvat oppikirjoissa esiintyen niistä lähes kaikissa. Oppikirjojen tehtävämuodot vaihtelivat oppikirjoittain suoraan kirjan kappaleeseen liittyvien tehtävien painotuksesta pohdintatehtävien painotukseen. Osalla tehtävätyypeistä, kuten pohdintatehtävillä, osalla soveltavista tehtävistä sekä Raamatunlukutehtävillä tavoitetaan hyvin opetussuunnitelman tavoitteita. Pohdintatehtävien avulla oppilaita ohjataan tuomaan Jeesusta koskevan opetuksen sisältö omaan elämäänsä, Raamatunlukutehtävien avulla oppilas puolestaan tutustuu Jeesuksen elämään kristikunnan tiedonlähteen kautta ja häntä ohjataan samalla Raamatunkäyttöön. Teologisen tutkimuksen kriittinen Jeesus-kuva välittyy osittain oppikirjoista, mutta kristinuskon käsityksistä poikkeavat tutkimustulokset eivät. Teologisesta näkökulmasta oppikirjojen oppisisällöt vastaavat pikemminkin Raamatun ja kristinuskon kuvaa Jeesuksesta Jumalan poikana ja syntien sovittajana ottamatta kuitenkaan kantaa Jeesusta koskevien kertomusten todenperäisyyteen.
Oppikirjat jättävät tilaa oppilaan omalle ajattelulle ja oppisisältöjen kriittiselle tarkastelulle, mutteivät ohjaa oppilasta niihin. Oppikirjojen Jeesusta koskevissa oppisisällöissä toteutetaan Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden tavoitteita oman uskonnon tutuksi tekemisen sekä eettisen ajattelun kehittämisen pohjalta.
Avainsanat: teologia, Jeesus, uskonnonopetus, uskonnon oppikirjat ja sisällönanalyysi