TILINTARKASTAJAN TYÖN LAADUNVARMISTUS HTM-tilintarkastajien kokemukset laaduntarkastuksista
KUTILA, JENNI (2007)
KUTILA, JENNI
2007
Yrityksen taloustiede, laskentatoimi - Accounting and Finance
Kauppa- ja hallintotieteiden tiedekunta - Faculty of Economics and Administration
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2007-05-03
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-16767
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-16767
Tiivistelmä
Tilintarkastajan on perinteisesti ajateltu valvovan omistajien etua. Yhteiskunnassamme tiedolla on kuitenkin yhä kasvava merkitys, ja myös muut yrityksen sidosryhmät kuin omistajat tai jäsenet tarvitsevat oikeita ja riittäviä tietoja yritysten ja muiden organisaatioiden toiminnasta ja taloudesta omaa päätöksentekoaan varten. Tilintarkastuksen on siten palveluna täytettävä lainsäädännön vaatimukset, tilintarkastusasiakkaan odotukset sekä muun yhteiskunnan, kuten tarkastuskohteen velkojien ja työntekijöiden tarpeista syntyneet odotukset. Kun sidosryhmien odotukset ja tilintarkastajien käsitykset poikkeavat toisistaan tai lainsäädännön vaatimuksista, puhutaan odotuskuilusta.
Odotuskuiluongelmaan on pyritty vastaamaan tilintarkastustyön laatua parantamalla. Riittävän korkeatasoisen tilintarkastuksen turvaaminen edellyttää tilintarkastuksen laadun ohjeistamista ja ulkopuolista valvontaa. Laadunvarmistus on osa tilintarkastajien valvontaa. Sillä tarkoitetaan laadunvarmistustoimia, jotka tilintarkastajasta riippumaton henkilö tai taho suorittaa. Laadunvarmistuksen osana on laaduntarkastus, jossa ulkopuolinen, riippumaton laaduntarkastaja tarkastaa, onko tilintarkastaja noudattanut laadunvalvonnan standardeja oman työnsä järjestämisessä. Laadunvarmistuksesta huolehtivat Suomessa tilintarkastajien yhdistykset, KHT-yhdistys Förening CGR ry ja HTM-tilintarkastajat ry.
Tässä tutkimuksessa halutaan selvittää, miten Pirkanmaan HTM-tilintarkastajat ovat kokeneet HTM-tilintarkastajat ry:n laadunvarmistusjärjestelmään kuuluvat laaduntarkastukset. Aihepiiriin perehdyttiin syventymällä tilintarkastajien tehtäviin sekä laadunvarmistukseen liittyvään sääntelyyn ja vallitsevaan käytäntöön Suomessa lakien ja säädösten, aiheesta kirjoitettujen artikkeleiden ja kirjallisuuden sekä www-sivustojen avulla. Tutkimuksen empiirinen osa toteutettiin kyselytutkimuksena joulukuussa 2006. Kysely lähetettiin Pirkanmaan alueella toimiville HTM-tilintarkastajille yhteistyössä Tampereen kauppakamarin kanssa. Kyselyn vastausprosentti oli 58, ja analysoitavaksi soveltuvia vastauksia oli yhteensä 46.
Kyselyn perusteella Pirkanmaan HTM-tilintarkastajien kokemukset laaduntarkastuksista ovat pääosin myönteisiä. Suurin osa vastaajista oli tyytyväisiä niin laaduntarkastukseen valmistautumiseen, laaduntarkastuskäyntiin kuin tuloksiin ja raportointiin. Laaduntarkastuksista annettiin korkeita kokonaisarvosanoja: kokonaisarvosanojen keskiarvo oli 8,45. Laaduntarkastuksen hyötyinä nähtiin ennen kaikkea parantanut tilintarkastustyön dokumentointi, arkistointi ja raportointi. Laaduntarkastuksessa havaitut ongelmat taas liittyivät pääasiassa laaduntarkastajan pätemättömyyteen ja huonoihin työskentelytapoihin sekä laaduntarkastuksen aiheuttamiin kohtuuttomiin kustannuksiin.
Avainsanat: tilintarkastus, tilintarkastajien valvonta, laadunvarmistus, laaduntarkastus
Odotuskuiluongelmaan on pyritty vastaamaan tilintarkastustyön laatua parantamalla. Riittävän korkeatasoisen tilintarkastuksen turvaaminen edellyttää tilintarkastuksen laadun ohjeistamista ja ulkopuolista valvontaa. Laadunvarmistus on osa tilintarkastajien valvontaa. Sillä tarkoitetaan laadunvarmistustoimia, jotka tilintarkastajasta riippumaton henkilö tai taho suorittaa. Laadunvarmistuksen osana on laaduntarkastus, jossa ulkopuolinen, riippumaton laaduntarkastaja tarkastaa, onko tilintarkastaja noudattanut laadunvalvonnan standardeja oman työnsä järjestämisessä. Laadunvarmistuksesta huolehtivat Suomessa tilintarkastajien yhdistykset, KHT-yhdistys Förening CGR ry ja HTM-tilintarkastajat ry.
Tässä tutkimuksessa halutaan selvittää, miten Pirkanmaan HTM-tilintarkastajat ovat kokeneet HTM-tilintarkastajat ry:n laadunvarmistusjärjestelmään kuuluvat laaduntarkastukset. Aihepiiriin perehdyttiin syventymällä tilintarkastajien tehtäviin sekä laadunvarmistukseen liittyvään sääntelyyn ja vallitsevaan käytäntöön Suomessa lakien ja säädösten, aiheesta kirjoitettujen artikkeleiden ja kirjallisuuden sekä www-sivustojen avulla. Tutkimuksen empiirinen osa toteutettiin kyselytutkimuksena joulukuussa 2006. Kysely lähetettiin Pirkanmaan alueella toimiville HTM-tilintarkastajille yhteistyössä Tampereen kauppakamarin kanssa. Kyselyn vastausprosentti oli 58, ja analysoitavaksi soveltuvia vastauksia oli yhteensä 46.
Kyselyn perusteella Pirkanmaan HTM-tilintarkastajien kokemukset laaduntarkastuksista ovat pääosin myönteisiä. Suurin osa vastaajista oli tyytyväisiä niin laaduntarkastukseen valmistautumiseen, laaduntarkastuskäyntiin kuin tuloksiin ja raportointiin. Laaduntarkastuksista annettiin korkeita kokonaisarvosanoja: kokonaisarvosanojen keskiarvo oli 8,45. Laaduntarkastuksen hyötyinä nähtiin ennen kaikkea parantanut tilintarkastustyön dokumentointi, arkistointi ja raportointi. Laaduntarkastuksessa havaitut ongelmat taas liittyivät pääasiassa laaduntarkastajan pätemättömyyteen ja huonoihin työskentelytapoihin sekä laaduntarkastuksen aiheuttamiin kohtuuttomiin kustannuksiin.
Avainsanat: tilintarkastus, tilintarkastajien valvonta, laadunvarmistus, laaduntarkastus