Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Matka aarresaarelle ja takaisin -projektityöskentelyn kuvaus esikoululaisten draamaprosessista

KOSKINEN, VESA (2007)

 
Avaa tiedosto
gradu01669.pdf (1.826Mt)
Lataukset: 



KOSKINEN, VESA
2007

Kasvatustiede, luokanopettajan koulutus - Class Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2007-05-04
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-16765
Tiivistelmä
Tutkimuksessa kuvattiin yhden esikoulun kevätjuhlaprojektin valmistumisprosessia. Tutkimuksen tarkoituksena oli havainnoida esikoululaisten draamaprosessin etenemistä ja nostaa havainnoista esille nousevia huomioita ja kysymyksiä.

Tutkimus tehtiin narratiivisena tutkimuksena. Tutkimuksessa oli myös toimintatutkimuksen piirteitä. Tutkimuksen aineisto kerättiin kirjaamalla tutkimuspäiväkirjaan projektityöskentelystä havainnoidut tapahtumat ja kokemukset. Projektityöskentely tallennettiin myös valokuvin. Tutkimuspäiväkirjasta ja valokuvista kirjoitettiin juonellinen raportti, johon liitettiin teoriatietoa selittämään havaittuja tapahtumia. Tutkimuksessa esitettiin näkemyksiä leikin ja draaman suhteesta. Draamakasvatuksen vakavan leikillisyyden ja esteettinen kahdentumisen kautta tutkimuksessa pohdittiin esikoululaisen toimintaa fiktiivisessä maailmassa.

Projektityöskentelystä havaittiin, että esineet ja erilaiset roolitunnukset helpottavat yhteisen fiktiivisen maailman rakentamista. Lasten sitoutumiseen yhteiseen kuvitteellisen maailmaan vaikuttivat lasten edelliset kokemukset draamatyöskentelystä, heidän sosiaaliset taidot ja draamaopettajan työskentely. Narratiivisen tutkimuksen tarkoituksena on kuvata mahdollisimman tarkasti yksittäinen tapaus. Tutkimus pyrkii antaa mahdollisimman todentuntuisen kuvauksen esiopetuksen draamaprosessista.

Asiasanat: draamakasvatus, draama, esiopetus, draamaleikki, projekti, projektityöskentely
Kokoelmat
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto [40066]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste