Matka aarresaarelle ja takaisin -projektityöskentelyn kuvaus esikoululaisten draamaprosessista
KOSKINEN, VESA (2007)
KOSKINEN, VESA
2007
Kasvatustiede, luokanopettajan koulutus - Class Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2007-05-04
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-16765
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-16765
Tiivistelmä
Tutkimuksessa kuvattiin yhden esikoulun kevätjuhlaprojektin valmistumisprosessia. Tutkimuksen tarkoituksena oli havainnoida esikoululaisten draamaprosessin etenemistä ja nostaa havainnoista esille nousevia huomioita ja kysymyksiä.
Tutkimus tehtiin narratiivisena tutkimuksena. Tutkimuksessa oli myös toimintatutkimuksen piirteitä. Tutkimuksen aineisto kerättiin kirjaamalla tutkimuspäiväkirjaan projektityöskentelystä havainnoidut tapahtumat ja kokemukset. Projektityöskentely tallennettiin myös valokuvin. Tutkimuspäiväkirjasta ja valokuvista kirjoitettiin juonellinen raportti, johon liitettiin teoriatietoa selittämään havaittuja tapahtumia. Tutkimuksessa esitettiin näkemyksiä leikin ja draaman suhteesta. Draamakasvatuksen vakavan leikillisyyden ja esteettinen kahdentumisen kautta tutkimuksessa pohdittiin esikoululaisen toimintaa fiktiivisessä maailmassa.
Projektityöskentelystä havaittiin, että esineet ja erilaiset roolitunnukset helpottavat yhteisen fiktiivisen maailman rakentamista. Lasten sitoutumiseen yhteiseen kuvitteellisen maailmaan vaikuttivat lasten edelliset kokemukset draamatyöskentelystä, heidän sosiaaliset taidot ja draamaopettajan työskentely. Narratiivisen tutkimuksen tarkoituksena on kuvata mahdollisimman tarkasti yksittäinen tapaus. Tutkimus pyrkii antaa mahdollisimman todentuntuisen kuvauksen esiopetuksen draamaprosessista.
Asiasanat: draamakasvatus, draama, esiopetus, draamaleikki, projekti, projektityöskentely
Tutkimus tehtiin narratiivisena tutkimuksena. Tutkimuksessa oli myös toimintatutkimuksen piirteitä. Tutkimuksen aineisto kerättiin kirjaamalla tutkimuspäiväkirjaan projektityöskentelystä havainnoidut tapahtumat ja kokemukset. Projektityöskentely tallennettiin myös valokuvin. Tutkimuspäiväkirjasta ja valokuvista kirjoitettiin juonellinen raportti, johon liitettiin teoriatietoa selittämään havaittuja tapahtumia. Tutkimuksessa esitettiin näkemyksiä leikin ja draaman suhteesta. Draamakasvatuksen vakavan leikillisyyden ja esteettinen kahdentumisen kautta tutkimuksessa pohdittiin esikoululaisen toimintaa fiktiivisessä maailmassa.
Projektityöskentelystä havaittiin, että esineet ja erilaiset roolitunnukset helpottavat yhteisen fiktiivisen maailman rakentamista. Lasten sitoutumiseen yhteiseen kuvitteellisen maailmaan vaikuttivat lasten edelliset kokemukset draamatyöskentelystä, heidän sosiaaliset taidot ja draamaopettajan työskentely. Narratiivisen tutkimuksen tarkoituksena on kuvata mahdollisimman tarkasti yksittäinen tapaus. Tutkimus pyrkii antaa mahdollisimman todentuntuisen kuvauksen esiopetuksen draamaprosessista.
Asiasanat: draamakasvatus, draama, esiopetus, draamaleikki, projekti, projektityöskentely