Koulutus on uudistumista ja se tuottaa voimavaroja -työelämämuutokset ja hyvinvointi työpaikoilla
KARPPINEN, HELENA (2007)
KARPPINEN, HELENA
2007
Kasvatustiede, ammattikasvatus - Education, Vocational Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2007-04-27
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-16763
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-16763
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, mitkä tekijät motivoivat kaupan alalla työskenteleviä esimiehiä osallistumaan lisäkoulutukseen, millaisiksi esimiehet arvioivat valmiutensa lisäkoulutuksen jälkeen, missä määrin he soveltavat valmiuksia omaan työhönsä ja miten aktiivisesti he osallistuvat työtä ja työyhteisöä kehittäviin toimiin esimiestyöskentelyssään.
Lisäksi kiinnostuksen kohteena olivat lisäkoulutuksen vaikutukset ammatillisen kehittymisen eli uudistumisen kokemiseen työpaikoilla. Koulutuksen vaikutuksia arvioidaan opiskelijoiden käsitysten perusteella eli miten heidän ammatillisen uudistumisen ja työssä jaksamisen kokemukset muuttuivat heidän ollessa lisäkoulutuksessa ja heidän suorittaessaan kaupan esimiehen erikoisammattitutkintoa työnsä ohessa.
Tässä tutkimuksessa tiedonhankintamenetelmät ja mittareiden rakenne antavat mahdollisuuden puhua kvantitatiivisesta analyysista sekä rajallisesti myös kvalitatiivisen analyysin pienimuotoisesta sovellutuksesta. Tutkimuksen tiedonhankinta ja analysointi perustuvat pitkälti kvantitatiiviseen lähestymistapaan. Tiedonkeruun runkona ovat kirjalliset kyselyt kaupan esimiehen erikoisammattitutkintoa suorittaneille ja lisäkoulutukseen osallistuneille esimiehille, kaupan alalta. Kyselytutkimukseen osallistui ja vastasi kolmekymmentäseitsemän henkilöä, joka on sata prosenttia otoksesta. Koulutuksen vaikuttavuuden arviointia tehtiin tutkinnon kuuden eri osan mukaan eli johtaminen ja esimiestyö, myymäläympäristö, kaupan markkinointi, tuotetietous, kaupan taloushallinto ja kaupan yritystoiminta osaamisalueilta. Tutkimusaineistoa analysoitiin frekvenssi- ja prosenttijakaumien avulla. Tutkimuksen perustaa ovat työn ja työelämän muutokset, selviytymisen kulmakiviä, omatoiminen itsensä kehittäminen vastineena työn haasteellisuudelle ja työyhteisön näkökulmana oppiva organisaatio sekä henkilöstökoulutuksen vaikuttavuus yrityksessä.
Tutkinnon suorittajien ja lisäkoulutukseen osallistuneiden ammatillinen minäkuva jakautuu uskoon omista kyvyistä, sosiaaliseen joustavuuteen, kasvumotivaatioon, työhön sitoutumiseen ja periksi antamattomuuteen. Tulokset osoittivat, että lisäkoulutuksella on ollut vaikutuksia kaupan esimiesten ammatillisiin valmiuksiin ja ammatilliseen uudistumiseen sekä kykyyn selvitä työelämän muutoksista ja voida hyvin työpaikoilla, uupumatta.
Avainsanat: työn ja työelämän muutokset, koulutus, uudistuminen, oppiminen, omatoiminen itsensä kehittäminen, itsearviointi ja oppimiskokemukset
Lisäksi kiinnostuksen kohteena olivat lisäkoulutuksen vaikutukset ammatillisen kehittymisen eli uudistumisen kokemiseen työpaikoilla. Koulutuksen vaikutuksia arvioidaan opiskelijoiden käsitysten perusteella eli miten heidän ammatillisen uudistumisen ja työssä jaksamisen kokemukset muuttuivat heidän ollessa lisäkoulutuksessa ja heidän suorittaessaan kaupan esimiehen erikoisammattitutkintoa työnsä ohessa.
Tässä tutkimuksessa tiedonhankintamenetelmät ja mittareiden rakenne antavat mahdollisuuden puhua kvantitatiivisesta analyysista sekä rajallisesti myös kvalitatiivisen analyysin pienimuotoisesta sovellutuksesta. Tutkimuksen tiedonhankinta ja analysointi perustuvat pitkälti kvantitatiiviseen lähestymistapaan. Tiedonkeruun runkona ovat kirjalliset kyselyt kaupan esimiehen erikoisammattitutkintoa suorittaneille ja lisäkoulutukseen osallistuneille esimiehille, kaupan alalta. Kyselytutkimukseen osallistui ja vastasi kolmekymmentäseitsemän henkilöä, joka on sata prosenttia otoksesta. Koulutuksen vaikuttavuuden arviointia tehtiin tutkinnon kuuden eri osan mukaan eli johtaminen ja esimiestyö, myymäläympäristö, kaupan markkinointi, tuotetietous, kaupan taloushallinto ja kaupan yritystoiminta osaamisalueilta. Tutkimusaineistoa analysoitiin frekvenssi- ja prosenttijakaumien avulla. Tutkimuksen perustaa ovat työn ja työelämän muutokset, selviytymisen kulmakiviä, omatoiminen itsensä kehittäminen vastineena työn haasteellisuudelle ja työyhteisön näkökulmana oppiva organisaatio sekä henkilöstökoulutuksen vaikuttavuus yrityksessä.
Tutkinnon suorittajien ja lisäkoulutukseen osallistuneiden ammatillinen minäkuva jakautuu uskoon omista kyvyistä, sosiaaliseen joustavuuteen, kasvumotivaatioon, työhön sitoutumiseen ja periksi antamattomuuteen. Tulokset osoittivat, että lisäkoulutuksella on ollut vaikutuksia kaupan esimiesten ammatillisiin valmiuksiin ja ammatilliseen uudistumiseen sekä kykyyn selvitä työelämän muutoksista ja voida hyvin työpaikoilla, uupumatta.
Avainsanat: työn ja työelämän muutokset, koulutus, uudistuminen, oppiminen, omatoiminen itsensä kehittäminen, itsearviointi ja oppimiskokemukset