Elintarviketeollisuuden arvoketju - priorisointia parivertailulla
SAARIJÄRVI, HANNU (2007)
SAARIJÄRVI, HANNU
2007
Yrityksen taloustiede, markkinointi - Marketing
Kauppa- ja hallintotieteiden tiedekunta - Faculty of Economics and Administration
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2007-04-24
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-16753
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-16753
Tiivistelmä
Arvoketjun arvon tuottaminen perustuu erilaisiin tekijöihin, kuten kustannustehokkuuteen, nopeuteen, joustavuuteen ja innovatiivisuuteen. Näiden tekijöiden painotukset voivat vaihdella arvoketjun strategiasta ja toimialan erityispiirteistä riippuen. Kun kilpailu siirtyy entistä enemmän kokonaisten arvoketjujen välille, arvoketjujen toimijoiden näkemykset arvoa tuottavista tekijöistä muuttuvat tärkeämmiksi. Ristiriitaiset näkemykset arvon tuottamisen logiikasta voivat estää arvoketjun tehokkaan toiminnan.
Tutkimuksessa tarkastellaan elintarviketeollisuuden arvoketjun toimijoiden näkemyksiä arvoketjun arvoa tuottavista tekijöistä. Aihealueen teorian ja pilottihaastatteluiden avulla on valittu kuusi arvoa tuottavaa tekijää, joiden tärkeyttä arvon tuottamisessa selvitetään. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, miten arvoketjun toimijoiden näkemykset arvoa tuottavien tekijöiden tärkeydestä vaihtelevat. Toimijoiden näkemyksiä kartoitetaan kysymällä mihin arvoketjun arvon tuottaminen perustuu ja mihin sen pitäisi perustua.
Tutkimusilmiö ymmärretään ontologisesti ennen kaikkea strategisena ilmiönä. Tämä tarkoittaa sitä, että arvoa tuottavien tekijöiden kesken on tehtävä priorisointia. Arvoketjun toimijoiden on tehtävä strategisia painotuksia siitä, mihin arvon tuottaminen perustuu ja mihin sen pitäisi perustua. Tutkimuksen strategiseen luonteeseen on pyritty vastaamaan soveltamalla parivertailujen metodia, jonka avulla vastaajat joutuvat priorisoimaan arvoa tuottavia tekijöitä näkemyksiensä mukaan. Tutkimusaineisto kerättiin ryhmätilanteessa, jolloin yrityksen näkemys muodostettiin vastaajien yhteisten mielipiteiden pohjalta. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostuu arvoketjun ja toimitusketjun hallinnan teoriasta. Tutkimusilmiötä lähestytään myös sekä arvoteorian että erilaisten kilpailuteorioiden kautta.
Tutkimustulosten mukaan arvoketjun toimijoiden näkemykset arvon tuottamisesta ovat sekä ristiriitaisia että yhteneväisiä. Näkemykset nykytilanteesta olivat ristiriitaisempia kuin näkemykset ihannetilasta eli siitä, mihin arvon tuottamisen pitäisi perustua. Tutkimustulosten mukaan arvoa tuottavista tekijöistä toiminnan pitäisi perustua erityisesti luotettavuuteen, kun vastaavasti nopeutta ja joustavuutta ei pidetty elintarviketeollisuuden kontekstissa kovinkaan merkittävinä verrattuna muihin arvoa tuottaviin tekijöihin. Arvoketjun toimijoiden näkemykset ihannetilasta luovat hyvän lähtökohdan yhteiselle, samoihin tekijöihin perustuvalle arvon tuottamiselle.
Avainsanat: Elintarviketeollisuus, arvoketju, parivertailu, arvo
Tutkimuksessa tarkastellaan elintarviketeollisuuden arvoketjun toimijoiden näkemyksiä arvoketjun arvoa tuottavista tekijöistä. Aihealueen teorian ja pilottihaastatteluiden avulla on valittu kuusi arvoa tuottavaa tekijää, joiden tärkeyttä arvon tuottamisessa selvitetään. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, miten arvoketjun toimijoiden näkemykset arvoa tuottavien tekijöiden tärkeydestä vaihtelevat. Toimijoiden näkemyksiä kartoitetaan kysymällä mihin arvoketjun arvon tuottaminen perustuu ja mihin sen pitäisi perustua.
Tutkimusilmiö ymmärretään ontologisesti ennen kaikkea strategisena ilmiönä. Tämä tarkoittaa sitä, että arvoa tuottavien tekijöiden kesken on tehtävä priorisointia. Arvoketjun toimijoiden on tehtävä strategisia painotuksia siitä, mihin arvon tuottaminen perustuu ja mihin sen pitäisi perustua. Tutkimuksen strategiseen luonteeseen on pyritty vastaamaan soveltamalla parivertailujen metodia, jonka avulla vastaajat joutuvat priorisoimaan arvoa tuottavia tekijöitä näkemyksiensä mukaan. Tutkimusaineisto kerättiin ryhmätilanteessa, jolloin yrityksen näkemys muodostettiin vastaajien yhteisten mielipiteiden pohjalta. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostuu arvoketjun ja toimitusketjun hallinnan teoriasta. Tutkimusilmiötä lähestytään myös sekä arvoteorian että erilaisten kilpailuteorioiden kautta.
Tutkimustulosten mukaan arvoketjun toimijoiden näkemykset arvon tuottamisesta ovat sekä ristiriitaisia että yhteneväisiä. Näkemykset nykytilanteesta olivat ristiriitaisempia kuin näkemykset ihannetilasta eli siitä, mihin arvon tuottamisen pitäisi perustua. Tutkimustulosten mukaan arvoa tuottavista tekijöistä toiminnan pitäisi perustua erityisesti luotettavuuteen, kun vastaavasti nopeutta ja joustavuutta ei pidetty elintarviketeollisuuden kontekstissa kovinkaan merkittävinä verrattuna muihin arvoa tuottaviin tekijöihin. Arvoketjun toimijoiden näkemykset ihannetilasta luovat hyvän lähtökohdan yhteiselle, samoihin tekijöihin perustuvalle arvon tuottamiselle.
Avainsanat: Elintarviketeollisuus, arvoketju, parivertailu, arvo