Käsinkosketeltava käyttöliittymä tuotantolinjan ohjausjärjestelmän testaukseen
NYMAN, ANTTI (2007)
NYMAN, ANTTI
2007
Tietojenkäsittelyoppi - Computer Science
Informaatiotieteiden tiedekunta - Faculty of Information Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2007-04-24
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-16748
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-16748
Tiivistelmä
Käsinkosketeltavissa käyttöliittymissä digitaalista informaatiota käsitellään aineellisten objektien välityksellä. Graafisiin käyttöliittymiin verrattuna käsinkosketeltavien käyttöliittymien on havaittu lisäävän käyttäjien suorittamien kognitiivisten toimintojen määrää. Koska monimutkaisten automaatiojärjestelmien testaus on kognitiivisesti haastavaa, pyrin tässä tutkimuksessa selvittämään, kuinka käsinkosketeltava käyttöliittymä voisi tehdä tuotantolinjan ohjausjärjestelmän testauksesta helpompaa. Kirjallisuudesta löytämieni käsinkosketeltavien käyttöliittymien ominaisuuksien, arkkitehtuuriratkaisujen ja suunnitteluperiaatteiden perusteella laadin kaksi karkeaa prototyyppiä testauksen suorittamista varten. Toisessa prototyypissä kappaleita liikutetaan käsin siirtäen ja toisessa kourua pitkin liu’uttaen. Ihmisoperaattorin ohjaamassa Ozin velho testauksessa testihenkilöt käyttivät kumpaakin käsinkosketeltavaa käyttöliittymää sekä hiirikäyttöistä graafista käyttöliittymää yksinkertaisen testaustehtävän suorittamiseen. Tehtävänä oli havaita käyttöliittymän virheelliset tilat, joissa tila erosi näytöllä olevien numerokenttien tilasta. Erot ilmenivät näytöllä sekunnin mittaisina välähdyksinä ja huomaamiseensa asti säilyvinä pysyvinä muutoksina. Tehtävien suoritusajat, havaittujen virheiden määrät ja virheiden havaitsemisajat mitattiin. Vaikka testihenkilöt pitivät käyttöliittymän tilan tarkkailua helppona käsinkosketeltavia käyttöliittymiä käyttäessään, pitivät he hiirikäyttöliittymää helpoimpana käyttää ja sen avulla he havaitsivat virheet nopeimmin. Testin tulosten perusteella näyttäisi siltä, että käsinkosketeltavien käyttöliittymien täyden potentiaalin hyödyntäminen vaatii käyttöliittymältä kehittyneitä vuorovaikutteisia ominaisuuksia, kuten monipuolisia ja vaativia liikkeitä tai ryhmätyöskentelyä.
Avainsanat ja -sanonnat: Käsinkosketeltava käyttöliittymä, fyysinen käyttöliittymä, käyttöliittymäarkkitehtuuri, ohjelmistotestaus, ihmisen ja tietokoneen vuorovaikutus
Avainsanat ja -sanonnat: Käsinkosketeltava käyttöliittymä, fyysinen käyttöliittymä, käyttöliittymäarkkitehtuuri, ohjelmistotestaus, ihmisen ja tietokoneen vuorovaikutus