"Sitä mitä lapsi oppii rakastamaan lapsena, hän ei aikuisenakaan halua tuhota" Ympäristökasvatus Metsänhaltiat -esiopetusryhmässä
HEINONEN, SANNA; HAKALA, MAIJA (2007)
HEINONEN, SANNA
HAKALA, MAIJA
2007
Kasvatustiede, luokanopettajan koulutus - Class Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2007-04-26
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-16740
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-16740
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata Hämeenlinnan kaupungin Hirsimäen päiväkodin luonto- ja seikkailuesiopetusryhmä Metsänhaltioiden toimintaa. Metsänhaltioiden toimintaympäristönä on pääasiassa Impivaaran metsäsaareke Hirsimäen päiväkodin läheisyydessä. Ryhmä viettää suurimman osan esiopetusajasta Impivaarassa, jonne on rakennettu ryhmää varten kota ja kuivakäymälä. Edellä mainittuja rakennuksia lukuun ottamatta Impivaara on luonnontilassa.
Metsänhaltiat on ensisijaisesti esiopetusryhmä, mutta sen painotusalueena on ympäristökasvatus. Ryhmän fyysinen toimintaympäristö antaakin ympäristökasvatukselle oivat puitteet. Tästä syystä tutkimuksen tarkoituksena oli myös selvittää, kuinka esiopetus ja ympäristökasvatus painottuvat toisiinsa nähden ryhmän toiminnassa.
Tutkimuksen teoreettisessa osassa tarkasteltiin kasvatustieteellisen kirjallisuuden pohjalta esi- ja alkuopetusta sekä ympäristökasvatusta. Edellä mainitut muodostuivat tutkimuksen pääkäsitteiksi tutkimuskohteen luonteesta johtuen. Alkuopetuksen liittäminen pääkäsitteisiin selittyy esi- ja alkuopetuksen muodostamalla jatkumolla. Ympäristökasvatusta on teoriaosassa tarkasteltu perusteellisimmin, koska se oli tutkimuksen käsitteistä vakiintumattomin ja moniulotteisin.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, koska se soveltuu parhaiten ainutlaatuisen tutkimuskohteen kuvaamiseen.
Aineistonkeruumenetelminä käytettiin haastattelua ja havainnointia. Haastatteluja tehtiin kaksi, joissa haastateltiin ryhmässä säännöllisesti toimivia lastentarhanopettajaa ja lastenhoitajaa. Haastattelut nauhoitettiin ja litteroitiin. Havainnointi suoritettiin pääasiallisesti yhden seurantaviikon aikana, minkä lisäksi tutkimuksen aikana oli muutamia yksittäisiä havainnointipäiviä.
Aineistonkeruun pohjalta aineistosta nostettiin esiin tutkimuksen kannalta keskeiset teemat, jotka toimivat luokittelun pohjana. Tutkimuksen tuloksissa luokitteluun poimittiin aineistosta tutkimuskysymysten kannalta olennaisia asioita ja luokittelun teemoja peilattiin teoriaosaan.
Tutkimuksessa saatiin selville, että luonto- ja seikkailuesiopetusryhmä Metsänhaltioissa esiopetus painottuu ympäristökasvatusta enemmän, koska ryhmä on pääasiallisesti esiopetusryhmä ja sen toimintaa säätelevät yleiset esiopetukselle asetetut tavoitteet. Ympäristökasvatus toteutuu ryhmässä lähinnä Impivaaran fyysisen toimintaympäristön kautta, sillä ympäristökasvatukselle ei Metsänhaltioissa ole asetettu erillisiä tavoitteita.
Ympäristökasvatusta edistävät toimintaympäristön lisäksi myös muualle suuntautuvat luonto- ja liikuntaretket, joiden avulla ryhmän lapset tutustuvat sekä kulttuurisiin, rakennettuihin että sosiaalisiin ympäristöihin.
Ympäristöön ja luontoon liittyvät asiat ovat olleet julkisuudessa keskustelun aiheena enenevässä määrin ilmastonlämpenemisen ja ympäristöongelmien vuoksi. Nykyisen ilmastonmuutoksen hidastamiseen tarvitaan paitsi poliittisten päättäjien toimia, myös yksittäisen ihmisen ympäristötietoisuuden heräämistä. Tässä ympäristökasvatuksella on tärkeä osa. Ympäristön hyvinvointi on oltava osa yksilön arvomaailmaa, jonka pohja muodostuu lapsuudessa ja nuoruudessa. Tämän vuoksi ympäristökasvatuksella on oltava oma paikkansa jo varhaiskasvatuksessa. Tähän peilaten Metsänhaltioiden luonto- ja seikkailuesiopetusryhmä tekee arvokasta pohjatyötä ympäristötietoisuuden lisäämiseksi.
Avainsanat: ympäristökasvatus, esiopetus, alkuopetus
Metsänhaltiat on ensisijaisesti esiopetusryhmä, mutta sen painotusalueena on ympäristökasvatus. Ryhmän fyysinen toimintaympäristö antaakin ympäristökasvatukselle oivat puitteet. Tästä syystä tutkimuksen tarkoituksena oli myös selvittää, kuinka esiopetus ja ympäristökasvatus painottuvat toisiinsa nähden ryhmän toiminnassa.
Tutkimuksen teoreettisessa osassa tarkasteltiin kasvatustieteellisen kirjallisuuden pohjalta esi- ja alkuopetusta sekä ympäristökasvatusta. Edellä mainitut muodostuivat tutkimuksen pääkäsitteiksi tutkimuskohteen luonteesta johtuen. Alkuopetuksen liittäminen pääkäsitteisiin selittyy esi- ja alkuopetuksen muodostamalla jatkumolla. Ympäristökasvatusta on teoriaosassa tarkasteltu perusteellisimmin, koska se oli tutkimuksen käsitteistä vakiintumattomin ja moniulotteisin.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, koska se soveltuu parhaiten ainutlaatuisen tutkimuskohteen kuvaamiseen.
Aineistonkeruumenetelminä käytettiin haastattelua ja havainnointia. Haastatteluja tehtiin kaksi, joissa haastateltiin ryhmässä säännöllisesti toimivia lastentarhanopettajaa ja lastenhoitajaa. Haastattelut nauhoitettiin ja litteroitiin. Havainnointi suoritettiin pääasiallisesti yhden seurantaviikon aikana, minkä lisäksi tutkimuksen aikana oli muutamia yksittäisiä havainnointipäiviä.
Aineistonkeruun pohjalta aineistosta nostettiin esiin tutkimuksen kannalta keskeiset teemat, jotka toimivat luokittelun pohjana. Tutkimuksen tuloksissa luokitteluun poimittiin aineistosta tutkimuskysymysten kannalta olennaisia asioita ja luokittelun teemoja peilattiin teoriaosaan.
Tutkimuksessa saatiin selville, että luonto- ja seikkailuesiopetusryhmä Metsänhaltioissa esiopetus painottuu ympäristökasvatusta enemmän, koska ryhmä on pääasiallisesti esiopetusryhmä ja sen toimintaa säätelevät yleiset esiopetukselle asetetut tavoitteet. Ympäristökasvatus toteutuu ryhmässä lähinnä Impivaaran fyysisen toimintaympäristön kautta, sillä ympäristökasvatukselle ei Metsänhaltioissa ole asetettu erillisiä tavoitteita.
Ympäristökasvatusta edistävät toimintaympäristön lisäksi myös muualle suuntautuvat luonto- ja liikuntaretket, joiden avulla ryhmän lapset tutustuvat sekä kulttuurisiin, rakennettuihin että sosiaalisiin ympäristöihin.
Ympäristöön ja luontoon liittyvät asiat ovat olleet julkisuudessa keskustelun aiheena enenevässä määrin ilmastonlämpenemisen ja ympäristöongelmien vuoksi. Nykyisen ilmastonmuutoksen hidastamiseen tarvitaan paitsi poliittisten päättäjien toimia, myös yksittäisen ihmisen ympäristötietoisuuden heräämistä. Tässä ympäristökasvatuksella on tärkeä osa. Ympäristön hyvinvointi on oltava osa yksilön arvomaailmaa, jonka pohja muodostuu lapsuudessa ja nuoruudessa. Tämän vuoksi ympäristökasvatuksella on oltava oma paikkansa jo varhaiskasvatuksessa. Tähän peilaten Metsänhaltioiden luonto- ja seikkailuesiopetusryhmä tekee arvokasta pohjatyötä ympäristötietoisuuden lisäämiseksi.
Avainsanat: ympäristökasvatus, esiopetus, alkuopetus