Elämyksiä etsimässä: Colorsin verkkojulkaisut välineen ja tarinan näkökulmista
SAARINEN, JUHANI (2007)
SAARINEN, JUHANI
2007
Tiedotusoppi - Journalism and Mass Communication
Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2007-04-10
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-16707
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-16707
Tiivistelmä
Tutkielma käsittelee verkkojournalismin ilmaisukeinoja. Tutkielmassa analysoidaan Benetton-konsernin julkaisemaa Colors-aikakauslehteä ja erityisesti sen verkkojulkaisuja.
Tutkielmassa lähestytään journalistista aineistoa kahdesta näkökulmasta. Colorsia käsitellään yhtäältä itse välineen eli verkon näkökulmasta, toisaalta tarinankerronnan näkökulmasta. Tarkastelen aineistoa laadullisesti uuden median teoreetikkojen käyttämien käsitteiden kautta.
Verkon kannalta keskeisiä käsitteitä ovat interaktiivisuus ja hypertekstuaalisuus. Välineen teorian kannalta tärkeimpiä lähteitäni ovat Lev Manovichin The Language of New Media (2001) ja usean kirjoittajan toimittama New Media: A Critical Introduction (2003). Pohdin, kuinka verkon ominaisuudet vaikuttavat journalismiin ja miten näitä ominaisuuksia on hyödynnetty Colorsin verkkojulkaisuissa.
Tutkielmassa tarinankerronnan tärkeimpiä käsitteitä ovat lineaarisuus ja ei-lineaarisuus sekä interaktiivisuus. Analyysin tärkein lähde on Janet Murrayn Hamlet on the Holodeck: The Future of Narrative in Cyberspace (1997). Selvitän, millaisia lineaarisia ja ei-lineaarisia rakenteita Colors käyttää ja millaisia vaikutuksia eri rakenteilla on tarinan etenemiseen.
Colorsin ilmaisutapaa verkossa leimaa Flash-tekniikalle tyypillinen estetiikka. Myös tietokoneen tyypillisimmällä viihdekäytöllä eli pelaamisella on ollut selviä vaikutuksia Colorsiin. Verkkojournalismi muuttuu jatkuvasti, ja muutos heijastuu myös Colorsiin. Aineiston ensimmäisinä vuosina lehti teki paljon kokeiluja, mutta nykyisin lehti tuotetaan verkkoon aina samaan formaattiin.
Colorsin ei-lineaariset tarinat ovat ongelmallisia, sillä niistä nähdäkseni puuttuvat jännite ja draama, jotka ovat keskeisiä tarinan ominaisuuksia. Tarinan näkökulmasta onnistuneimpia verkkoteoksia ovat Colorsin lineaarisesti etenevät verkkojulkaisut.
AVAINSANAT: UUSI MEDIA, INTERNET, VERKKOJOURNALISMI, INTERAKTIIVINEN TARINA, COLORS
Tutkielmassa lähestytään journalistista aineistoa kahdesta näkökulmasta. Colorsia käsitellään yhtäältä itse välineen eli verkon näkökulmasta, toisaalta tarinankerronnan näkökulmasta. Tarkastelen aineistoa laadullisesti uuden median teoreetikkojen käyttämien käsitteiden kautta.
Verkon kannalta keskeisiä käsitteitä ovat interaktiivisuus ja hypertekstuaalisuus. Välineen teorian kannalta tärkeimpiä lähteitäni ovat Lev Manovichin The Language of New Media (2001) ja usean kirjoittajan toimittama New Media: A Critical Introduction (2003). Pohdin, kuinka verkon ominaisuudet vaikuttavat journalismiin ja miten näitä ominaisuuksia on hyödynnetty Colorsin verkkojulkaisuissa.
Tutkielmassa tarinankerronnan tärkeimpiä käsitteitä ovat lineaarisuus ja ei-lineaarisuus sekä interaktiivisuus. Analyysin tärkein lähde on Janet Murrayn Hamlet on the Holodeck: The Future of Narrative in Cyberspace (1997). Selvitän, millaisia lineaarisia ja ei-lineaarisia rakenteita Colors käyttää ja millaisia vaikutuksia eri rakenteilla on tarinan etenemiseen.
Colorsin ilmaisutapaa verkossa leimaa Flash-tekniikalle tyypillinen estetiikka. Myös tietokoneen tyypillisimmällä viihdekäytöllä eli pelaamisella on ollut selviä vaikutuksia Colorsiin. Verkkojournalismi muuttuu jatkuvasti, ja muutos heijastuu myös Colorsiin. Aineiston ensimmäisinä vuosina lehti teki paljon kokeiluja, mutta nykyisin lehti tuotetaan verkkoon aina samaan formaattiin.
Colorsin ei-lineaariset tarinat ovat ongelmallisia, sillä niistä nähdäkseni puuttuvat jännite ja draama, jotka ovat keskeisiä tarinan ominaisuuksia. Tarinan näkökulmasta onnistuneimpia verkkoteoksia ovat Colorsin lineaarisesti etenevät verkkojulkaisut.
AVAINSANAT: UUSI MEDIA, INTERNET, VERKKOJOURNALISMI, INTERAKTIIVINEN TARINA, COLORS