Tammikuuilmiö Suomen osakemarkkinoilla
MAANIITTY, MARKO (2007)
MAANIITTY, MARKO
2007
Kansantaloustiede - Economics
Kauppa- ja hallintotieteiden tiedekunta - Faculty of Economics and Administration
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2007-04-12
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-16700
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-16700
Tiivistelmä
Rahoitusmarkkinoilla on havaittu useita säännönmukaisia poikkeamia markkinatehokkuudesta eli anomalioita. Anomalioista eniten huomiota saanut ja tutkituin on tammikuuilmiö. Tammikuuilmiöllä tarkoitetaan suurempia osaketuottoja tammikuussa kuin muina kuukausina. Tammikuuilmiön on havaittu esiintyvän maailmanlaajuisesti ja erityisesti pienten yritysten kohdalla. Lisäksi eräissä tuoreissa tutkimuksissa on havaittu, että ilmiö olisi katoamassa markkinoilta.
Tutkielman tarkoituksena on antaa ajan tasalla oleva kirjallisuuskatsaus tammikuuilmiöstä, sekä empiirisesti testata, esiintyykö tammikuuilmiö vielä Suomen osakemarkkinoilla, ja onko ilmiö sidoksissa yrityskokoon. Kirjallisuuskatsauksessa käydään läpi niin merkittävimmät historialliset tutkimukset kuin uusimmat tammikuuilmiötä käsittelevät tutkimukset. Kirjallisuuskatsauksen alussa käsitellään tammikuuilmiön esiintymiseen liittyviä tutkimuksia ja tämän jälkeen ilmiön mahdollisia syitä käsitteleviä tutkimuksia. Jälkimmäisistä suurin painoarvo on verohypoteesilla, joka on eniten tutkittu ja laajemmalti hyväksyntää saanut selitys tammikuuilmiölle. Verohypoteesin mukaan sijoittajat myyvät joulukuussa tappioita tehneitä osakkeitaan minimoidakseen verotuksensa pääomatappioiden vähennyskelpoisuuden avulla. Verovuoden päättymisen jälkeen myyntipaine häviää ja palauttaa osakkeiden hinnat tasapainotasolleen, ja palautuminen aiheuttaa puolestaan tammikuun suuret tuotot.
Empiirisessä osiossa tutkitaan vuosien 1996-2005 aineistolla esiintyykö tammikuuilmiö vielä Suomen osakemarkkinoilla. Aineisto on hankittu Vaasan Yliopiston tietokannoista ja koostuu päälistan osakkeiden logaritmisista kuukausituotoista sekä päälistan yritysten vuodenvaihteen markkina-arvoista. Osakkeet on jaettu vuosittain kolmeen portfolioon markkina-arvon perusteella. Tällä pyritään selvittämään yrityskoon vaikutus ilmiöön. Tutkimusmenetelmänä käytetään yhden dummy-muuttujan regressioanalyysia.
Tulokset osoittavat, että Suomen osakemarkkinoilla on havaittavissa selvä tammikuuilmiö niin pienten kuin keskisuurten yritysten kohdalla. Suurten yritysten tuotoissa tammikuuilmiötä ei havaittu. Tammikuuilmiö ei kuitenkaan esiintynyt stabiilina, sillä tarkasteltaessa aliperiodia 2001-2005 ilmiötä ei havaittu pienten, eikä keskisuurten yritysten kohdalla. Tästä ei kuitenkaan voida vielä päätellä, että ilmiö olisi katoamassa Suomen osakemarkkinoilta, sillä aliperiodilla 2001-2005 tammikuun tuotot poikkesivat vahvimmin keskimääräisestä kuukausituotosta keskikokoisten yritysten portfoliossa vuosina 2004 ja 2005
Avainsanat: Anomaliat, tammikuuilmiö, osaketuotot, yrityskoko, markkinatehokkuus
Tutkielman tarkoituksena on antaa ajan tasalla oleva kirjallisuuskatsaus tammikuuilmiöstä, sekä empiirisesti testata, esiintyykö tammikuuilmiö vielä Suomen osakemarkkinoilla, ja onko ilmiö sidoksissa yrityskokoon. Kirjallisuuskatsauksessa käydään läpi niin merkittävimmät historialliset tutkimukset kuin uusimmat tammikuuilmiötä käsittelevät tutkimukset. Kirjallisuuskatsauksen alussa käsitellään tammikuuilmiön esiintymiseen liittyviä tutkimuksia ja tämän jälkeen ilmiön mahdollisia syitä käsitteleviä tutkimuksia. Jälkimmäisistä suurin painoarvo on verohypoteesilla, joka on eniten tutkittu ja laajemmalti hyväksyntää saanut selitys tammikuuilmiölle. Verohypoteesin mukaan sijoittajat myyvät joulukuussa tappioita tehneitä osakkeitaan minimoidakseen verotuksensa pääomatappioiden vähennyskelpoisuuden avulla. Verovuoden päättymisen jälkeen myyntipaine häviää ja palauttaa osakkeiden hinnat tasapainotasolleen, ja palautuminen aiheuttaa puolestaan tammikuun suuret tuotot.
Empiirisessä osiossa tutkitaan vuosien 1996-2005 aineistolla esiintyykö tammikuuilmiö vielä Suomen osakemarkkinoilla. Aineisto on hankittu Vaasan Yliopiston tietokannoista ja koostuu päälistan osakkeiden logaritmisista kuukausituotoista sekä päälistan yritysten vuodenvaihteen markkina-arvoista. Osakkeet on jaettu vuosittain kolmeen portfolioon markkina-arvon perusteella. Tällä pyritään selvittämään yrityskoon vaikutus ilmiöön. Tutkimusmenetelmänä käytetään yhden dummy-muuttujan regressioanalyysia.
Tulokset osoittavat, että Suomen osakemarkkinoilla on havaittavissa selvä tammikuuilmiö niin pienten kuin keskisuurten yritysten kohdalla. Suurten yritysten tuotoissa tammikuuilmiötä ei havaittu. Tammikuuilmiö ei kuitenkaan esiintynyt stabiilina, sillä tarkasteltaessa aliperiodia 2001-2005 ilmiötä ei havaittu pienten, eikä keskisuurten yritysten kohdalla. Tästä ei kuitenkaan voida vielä päätellä, että ilmiö olisi katoamassa Suomen osakemarkkinoilta, sillä aliperiodilla 2001-2005 tammikuun tuotot poikkesivat vahvimmin keskimääräisestä kuukausituotosta keskikokoisten yritysten portfoliossa vuosina 2004 ja 2005
Avainsanat: Anomaliat, tammikuuilmiö, osaketuotot, yrityskoko, markkinatehokkuus