Puuduttavia rutiineja vai oivaltavaa oppimista? Analyysi perusopetuksen kolmannen luokan matematiikan oppikirjoista
ROSSI, JOHANNA; OLLIKAINEN, TOMMI (2007)
ROSSI, JOHANNA
OLLIKAINEN, TOMMI
2007
Kasvatustiede, luokanopettajan koulutus - Class Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2007-03-28
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-16681
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-16681
Tiivistelmä
Tämä tutkimus on toteutettu osana Matematiikan oppimateriaalin tutkimuksen (MOT-) hanketta. Tutkittavana oli kolmen kustantajan kolmannen luokan matematiikan oppikirjat. Tutkitut kirjasarjat olivat Laskutaito (WSOY), Tuhattaituri (Otava) sekä Matikkamatka (Tammi). Näitä kirjasarjoja tutkittiin kolmen MOT -hankkeessa määritellyn tutkimustehtävän kautta:
1. Minkälaisia ovat matematiikan oppimateriaalien harjoitustehtävät?
2. Miten opettajan oppaat ja niihin liittyvä lisämateriaali tukevat oppilaan matemaattisen osaamisen (mathematical proficiency) piirteiden kehittymistä?
3. Miten matematiikan oppimateriaalit vastaavat perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden 2004 tavoitteisiin ja sisältönormeihin?
Lisäksi tässä tutkimuksessa oli kaksi omaa tutkimustehtävää, jotka tutkijapari itse määritteli:
4. Miten oppikirjat tukevat oppilaan matemaattisen ajattelun kielentämistä?
5. Millaisia sukupuolisidonnaisia teemoja oppimateriaaleissa ilmenee?
Tutkimus oli yhdistelmä kvalitatiivista ja kvantitatiivista tutkimusta, sillä kirjoja tutkittiin sisällönanalyysin keinoin, mutta realistisen tuloksen saamiseksi kirjojen tehtävien analysoinnissa oli mukana myös kvantitatiivisen tutkimuksen menetelmiä. Tutkitut kirjasarjat olivat tutkimustulosten valossa melko samankaltaisia toisiinsa nähden. Kaikki kirjasarjat vastasivat hyvin vuoden 2004 Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteita. Kirjasarjojen välillä löytyi painotuseroja, vaikka sisällölliset ratkaisut olivatkin samankaltaisia. Laskutaito oli ratkaisuiltaan perinteisin ja hyvin neutraali. Tuhattaiturissa oli selkein opastus kirjan kuvien hyödyntämiseen opetuksessa, ja oppilaan kirjassa käytetty jako kahden aukeaman oppituntietenemiseen oli omaleimainen. Matikkamatkassa oli hyödynnetty monipuolisimmin oppilaan matemaattista ajattelua näkyväksi tuovaa kielentämistä oppilaan tehtävissä ja se sisälsi paljon sosiaalisia ulottuvuuksia kuten pelejä ja yhteistoiminnallista tiedonkeräämistä. Matikkamatka oli kuvituksiltaan hieman vaikea käsitellä ja kehyskertomuksiltaan painottunut poikien elämysmaailmaa suosivaksi.
Tutkimus antoi paljon uutta tietoa matematiikan oppimateriaaleista. Tutkimustuloksista kävi ilmi, että oppikirjojen kustantajat ovat sitoutuneita käyttämään opetussuunnitelmaa oppimateriaalin pohjana, vaikkei Suomessa ole enää oppimateriaalin tarkistusmenetelmää käytössä. Oppimateriaalien kehittämisen ja opetuksen monipuolistamisen kannalta oppimateriaalitutkimuksella on jatkuva tilaus, jotta Suomi pysyisi koulutuksen kärkimaana maailmassa.
AVAINSANAT: Perusopetuksen matematiikka, oppikirjat
1. Minkälaisia ovat matematiikan oppimateriaalien harjoitustehtävät?
2. Miten opettajan oppaat ja niihin liittyvä lisämateriaali tukevat oppilaan matemaattisen osaamisen (mathematical proficiency) piirteiden kehittymistä?
3. Miten matematiikan oppimateriaalit vastaavat perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden 2004 tavoitteisiin ja sisältönormeihin?
Lisäksi tässä tutkimuksessa oli kaksi omaa tutkimustehtävää, jotka tutkijapari itse määritteli:
4. Miten oppikirjat tukevat oppilaan matemaattisen ajattelun kielentämistä?
5. Millaisia sukupuolisidonnaisia teemoja oppimateriaaleissa ilmenee?
Tutkimus oli yhdistelmä kvalitatiivista ja kvantitatiivista tutkimusta, sillä kirjoja tutkittiin sisällönanalyysin keinoin, mutta realistisen tuloksen saamiseksi kirjojen tehtävien analysoinnissa oli mukana myös kvantitatiivisen tutkimuksen menetelmiä. Tutkitut kirjasarjat olivat tutkimustulosten valossa melko samankaltaisia toisiinsa nähden. Kaikki kirjasarjat vastasivat hyvin vuoden 2004 Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteita. Kirjasarjojen välillä löytyi painotuseroja, vaikka sisällölliset ratkaisut olivatkin samankaltaisia. Laskutaito oli ratkaisuiltaan perinteisin ja hyvin neutraali. Tuhattaiturissa oli selkein opastus kirjan kuvien hyödyntämiseen opetuksessa, ja oppilaan kirjassa käytetty jako kahden aukeaman oppituntietenemiseen oli omaleimainen. Matikkamatkassa oli hyödynnetty monipuolisimmin oppilaan matemaattista ajattelua näkyväksi tuovaa kielentämistä oppilaan tehtävissä ja se sisälsi paljon sosiaalisia ulottuvuuksia kuten pelejä ja yhteistoiminnallista tiedonkeräämistä. Matikkamatka oli kuvituksiltaan hieman vaikea käsitellä ja kehyskertomuksiltaan painottunut poikien elämysmaailmaa suosivaksi.
Tutkimus antoi paljon uutta tietoa matematiikan oppimateriaaleista. Tutkimustuloksista kävi ilmi, että oppikirjojen kustantajat ovat sitoutuneita käyttämään opetussuunnitelmaa oppimateriaalin pohjana, vaikkei Suomessa ole enää oppimateriaalin tarkistusmenetelmää käytössä. Oppimateriaalien kehittämisen ja opetuksen monipuolistamisen kannalta oppimateriaalitutkimuksella on jatkuva tilaus, jotta Suomi pysyisi koulutuksen kärkimaana maailmassa.
AVAINSANAT: Perusopetuksen matematiikka, oppikirjat