Tuettu koulunaloittaminen joustoluokassa : Kvalitatiivinen tutkimus vanhempien ja koulun henkilökunnan käsityksistä joustoluokkaa ja sen kehittämistä kohtaan
PALOLA, REETTA (2007)
PALOLA, REETTA
2007
Kasvatustiede, luokanopettajan koulutus - Class Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2007-03-27
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-16665
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-16665
Tiivistelmä
Tämän laadullisen tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää erään Kanta-Hämeen kaupungin joustoluokan toimintaa. Kiinnostuksen kohteena oli koulun rehtorin, joustoluokan opettajan sekä oppilaiden vanhempien käsitykset siitä, mikä joustoluokka on, millainen vaikutus sillä nähdään olevan koulunkäynnin aloittamiseen sekä miten luokkaa voitaisiin kehittää eteenpäin.
Tutkimus on luonteeltaan tapaustutkimus. Aineisto kerättiin teemahaastattelujen avulla, jotka suoritettiin keväällä 2006. Haastateltavana oli koulun henkilökunnasta rehtori, joka on joustoluokan idean takana sekä joustoluokan opettaja, joka on toiminut tehtävässään alusta saakka. Tämän lisäksi haastateltiin kahta vapaaehtoista vanhempaa. Aineistoa analysoitiin teemahaastattelujen runkoa apuna käyttäen teemoittelemalla.
Joustoluokka on pieni 12 oppilaan yleisopetuksen luokka, jossa on mahdollista käyttää kaksi tai kolme vuotta 1. ja 2. luokan käymiseen. Luokkaa kuvailtiin tuetun koulunaloittamisen luokaksi, jossa yksilöt huomioidaan suurta luokka paremmin. Tutkimuksen mukaan alkuopetukseen panostaminen näkyy myöhempinä kouluvuosina hyvin omaksuttuina perusasioina. Joustoluokan voidaan sanoa olevan askel kohti inklusiivista, kaikki oppilaat vastaanottavaa koulua. Tutkimus antoi kuitenkin viitteitä siitä, että esimerkiksi asenteissa joustoluokkaa kohtaan on vielä parantamisen varaa.
Asiasanat: alkuopetus, yksilöllisyys, oppimissuunnitelma, sosiaalinen vuorovaikutus, integraatio, inkluusio
Tutkimus on luonteeltaan tapaustutkimus. Aineisto kerättiin teemahaastattelujen avulla, jotka suoritettiin keväällä 2006. Haastateltavana oli koulun henkilökunnasta rehtori, joka on joustoluokan idean takana sekä joustoluokan opettaja, joka on toiminut tehtävässään alusta saakka. Tämän lisäksi haastateltiin kahta vapaaehtoista vanhempaa. Aineistoa analysoitiin teemahaastattelujen runkoa apuna käyttäen teemoittelemalla.
Joustoluokka on pieni 12 oppilaan yleisopetuksen luokka, jossa on mahdollista käyttää kaksi tai kolme vuotta 1. ja 2. luokan käymiseen. Luokkaa kuvailtiin tuetun koulunaloittamisen luokaksi, jossa yksilöt huomioidaan suurta luokka paremmin. Tutkimuksen mukaan alkuopetukseen panostaminen näkyy myöhempinä kouluvuosina hyvin omaksuttuina perusasioina. Joustoluokan voidaan sanoa olevan askel kohti inklusiivista, kaikki oppilaat vastaanottavaa koulua. Tutkimus antoi kuitenkin viitteitä siitä, että esimerkiksi asenteissa joustoluokkaa kohtaan on vielä parantamisen varaa.
Asiasanat: alkuopetus, yksilöllisyys, oppimissuunnitelma, sosiaalinen vuorovaikutus, integraatio, inkluusio