Ympäristökasvatuksen esteitä luokanopettajien kokemana
RUOKANEN, KAJE (1997)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
RUOKANEN, KAJE
1997
Kasvatustiede, opettajankoulutus - Education, Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
1997Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena on kuvata luokanopettajien kokemuksia ympäristökasvatuksen esteistä. Tutkimuksen pääongelmat ovat seuraavat:1. Missä määrin opettajien käsitykset vastaavat tutkimusten käsityksiä ympäristökasvatuksen ongelmista?2. Mitkä ovat ympäristökasvatuksen leviämisen ja käyttöönoton kannalta keskeisimmät tekijät?2.1 Mitkä tekijät opettajat kokevat keskeisiksi ympäristökasvatuksen käyttöönoton kannalta?2.2 Miten ympäristökasvatuksen käyttöönoton onnistuminen tai epäonnistuminen on ymmärrettävissä innovaatioiden diffuusiotutkimuksen teoriasta johdettujen selittävien tekijöiden avulla?Tutkimusryhmän muodostavat 19 ala-asteen luokanopettajaa. Monipuolisen aineiston saamiseksi opettajista kymmenen on Rovaniemeltä ja yhdeksän Hämeenlinnasta. Tutkimus on tyypiltään kvalitatiivinen ja aineisto on hankittu teemahaastattelun menetelmin. Analyysimenetelmänä on käytetty luokittelua, jonka avulla on pyritty jäsentämään ilmiötä ja selvittämään eri piirteiden yleisyyttä aineistossa.Ympäristökasvatusta luotaavissa tutkimuksissa löydetyt ongelmat eivät tuntuneet haastatelluista opettajista erityisiltä ongelma-alueilta - muutamaa poikkeusta lukuunottamatta. Käsitysten kohtaamattomuutta voi selittää sillä, että ympäristökasvatustutkimuksissa ei ole kiinnitetty huomiota oikeaan ilmiöön. Suurimmaksi ongelmaksi tämän aineiston pohjalta nousi kokonaisvaltainen ilmiö, innovaation diffuusio.Tutkimuksessa todettiin, että tämän aineiston pohjalta onnistuneen käyttöönoton edellytyksenä on korostetusti kaksi edellytystä - toisaalta opettajien tukeminen ja palkitseminen suuren työmäärän edessä, toisaalta innovaation hyvä valmistelu eli ympäristökasvatuksen markkinoiminen opettajille, tiedolliset ja menetelmälliset valmiudet toteuttaa innovaatio ja tähän varatut riittävät resurssit.Asiasanat: ympäristökasvatus - peruskoulun ala-aste