Aapisten opettajan oppaat kielellisen tietoisuuden kehittäjinä
TANHUAMÄKI, HANNA; NIEMINEN, LAURA (2007)
TANHUAMÄKI, HANNA
NIEMINEN, LAURA
2007
Kasvatustiede, luokanopettajan koulutus - Class Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2007-03-23
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-16659
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-16659
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisia aapisten opettajan oppaat ovat kielellisen tietoisuuden kehittäjinä. Tutkimuksen kohteena olivat kolmen kustantajan ensimmäisen luokan vuonna 2002 ilmestyneet aapisen opettajan oppaat sekä syksyn että kevään osalta. Nämä opettajan oppaat valittiin tutkimuskohteeksi, koska haluttiin saada kokonaiskuva siitä, minkälaisia välineitä oppikirjakustantajat tarjoavat lukemaan opettamisen tueksi.
Tutkimusmenetelmäksi valittiin kvantitatiivista ja kvalitatiivista tutkimustraditiota yhdistävä sisällön analyysi, koska sen avulla tutkimusaineisto voitiin tiivistää ja sillä voitiin tuottaa kuvailevaa tietoa kielellisen tietoisuuden ja aapisten opettajan oppaissa olevien tehtävien välisestä yhteydestä. Tutkimus toteutettiin luokittelemalla aapisten opettajan oppaissa olevat tehtävät neljään kielellisen tietoisuuden teorioiden pohjalta rakennettuun luokkaan. Luokittelun perusteella kartoitettiin opettajan oppaissa olevien tehtävätyyppien esiintymistiheyttä. Luokittelun pohjalta tarkasteltiin myös harjoitusten sisältöä sekä niiden monipuolisuutta kielellisen tietoisuuden kehittymisen ja kehittämisen näkökulmista.
Tutkimuksessa selvisi, että kielellistä tietoisuutta kehittävien tehtävien suhteelliset osuudet ovat jakautuneet kaikilla kustantajilla samansuuntaisesti koko lukuvuotta ajatellen, mutta kyseiset osuudet vaihtelevat jonkin verran yksittäisten oppaiden välillä. Oppaissa esiintyvien harjoitusten avulla kaikki kielellisen tietoisuuden osa-alueet tulevat jossain määrin tuetuiksi. Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että kyseiset osa-alueet eivät ole tasapuolisesti edustettuina missään tutkitussa aapisen opettajan oppaassa. Tehtävien tasapainoisempi esiintyminen saattaisi kuitenkin vääristää sitä, kuinka tärkeätä eri osa-alueiden kehittyminen on lukemaan oppimisen kannalta. Lisäksi tulee huomioida opettajan vaikutus tehtäviä valittaessa. Tähän valintaan alkuopettaja voi saada apua tämän tutkimuksen tuloksista.
Avainsanat: kielellinen tietoisuus, lukemaan oppiminen, opettajan opas, sisällön analyysi
Tutkimusmenetelmäksi valittiin kvantitatiivista ja kvalitatiivista tutkimustraditiota yhdistävä sisällön analyysi, koska sen avulla tutkimusaineisto voitiin tiivistää ja sillä voitiin tuottaa kuvailevaa tietoa kielellisen tietoisuuden ja aapisten opettajan oppaissa olevien tehtävien välisestä yhteydestä. Tutkimus toteutettiin luokittelemalla aapisten opettajan oppaissa olevat tehtävät neljään kielellisen tietoisuuden teorioiden pohjalta rakennettuun luokkaan. Luokittelun perusteella kartoitettiin opettajan oppaissa olevien tehtävätyyppien esiintymistiheyttä. Luokittelun pohjalta tarkasteltiin myös harjoitusten sisältöä sekä niiden monipuolisuutta kielellisen tietoisuuden kehittymisen ja kehittämisen näkökulmista.
Tutkimuksessa selvisi, että kielellistä tietoisuutta kehittävien tehtävien suhteelliset osuudet ovat jakautuneet kaikilla kustantajilla samansuuntaisesti koko lukuvuotta ajatellen, mutta kyseiset osuudet vaihtelevat jonkin verran yksittäisten oppaiden välillä. Oppaissa esiintyvien harjoitusten avulla kaikki kielellisen tietoisuuden osa-alueet tulevat jossain määrin tuetuiksi. Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että kyseiset osa-alueet eivät ole tasapuolisesti edustettuina missään tutkitussa aapisen opettajan oppaassa. Tehtävien tasapainoisempi esiintyminen saattaisi kuitenkin vääristää sitä, kuinka tärkeätä eri osa-alueiden kehittyminen on lukemaan oppimisen kannalta. Lisäksi tulee huomioida opettajan vaikutus tehtäviä valittaessa. Tähän valintaan alkuopettaja voi saada apua tämän tutkimuksen tuloksista.
Avainsanat: kielellinen tietoisuus, lukemaan oppiminen, opettajan opas, sisällön analyysi