Nuorten osallisuushankkeen aikana kehitettyjen toimintamallien merkitys nuorten osallistumis- ja vaikuttamismahdollisuuksien parantamiseksi : tarkastelussa neljän hankepaikkakunnan toimintamallit
LEINONEN, LINDA (2007)
LEINONEN, LINDA
2007
Kunnallispolitiikka - Local Governance
Kauppa- ja hallintotieteiden tiedekunta - Faculty of Economics and Administration
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2007-03-19
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-16639
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-16639
Tiivistelmä
Tämä pro gradu-tutkimus käsittelee valtakunnallisen nuorten osallisuushankkeen aikana nuorten osallistumis- ja vaikuttamismahdollisuuksien parantamiseksi kehitettyjä toimintamalleja. Tutkimuksessa esitellään toimintamallit ja niistä saadut kokemukset sekä esitetään arvio toimintamallien merkityksestä nuorten osallistumis- ja vaikuttamismahdollisuuksien kehittämiselle. Lisäksi tutkimuksessa arvioidaan toimintamallien pysyvyyttä ja monistettavuutta.
Tutkimuksen aihe on ajankohtainen, sillä nuorten innostaminen osallistumaan ja vaikuttamaan on yhteiskunnan toimivuuden kannalta tärkeää. Poliittisen tietoisuuden lisääminen ja yhtymäkohtien löytäminen kuntavaikuttamisen ja nuorten toiminnan välille on nuorten yhteiskunnallisen aktiivisuuden lisäämiseksi olennaista. Innostamiskeinoja ovat muun muassa yhteiskunnallisten asioiden kuten demokratian, vaikuttamisen ja osallis-tumisen opettaminen sekä nuoria koskeviin kysymyksiin reagoiminen kunnan hallinnossa ja päätöksenteossa yhdessä nuorten kanssa.
Tutkimus on luonteeltaan kvalitatiivinen, eli laadullinen. Tutkimuksessa nuorten osallisuushankkeen toimintamalleja tarkastellaan hankemateriaalin sekä hankekoordinaattoreille ja toimintaan osallistuneille nuorille tehtyjen haastattelujen perusteella. Tutkimuksen hankepaikkakuntia ovat Lahti, Tampere, Toijala ja Vammala.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys pohjautuu demokratiateorioihin, erityisesti osallistuviin demokratiateorioihin. Osallistuminen ja vaikuttaminen ovat olennainen osa demokratiaa ja näiden käsitteiden lisäksi myös syrjäytymisen ja osallisuuden käsitteet ovat tärkeä osa tutkimuksen teoreettista käsitteistöä.
Hankemateriaalin ja hankepaikkakunnilla toteutettujen teemahaastattelujen perusteella voidaan todeta, että nuorten osallistumis- ja vaikuttamismahdollisuuksien parantamiseksi nuorten osallisuushankkeen aikana kehitetyt toimintamallit ovat olleet onnistuneita. Toimintamallit ovat hyvin toisistaan poikkeavia ja hankepaikkakuntien lähtökohdat erilaisia. Yhteistä toimintamalleille on kuitenkin se, että ne ovat lisänneet ja syventäneet nuorten osallistumis- ja vaikuttamismahdollisuuksia hankepaikkakunnilla. Myös nuorten osallisten määrä on lisääntynyt. Hankkeiden juurruttaminen hankepaikkakunnille on parhaillaan käynnissä ja joitakin toimintamalleja on myös mallinnettu monistamistarkoituksessa.
Avainsanat: osallistuminen, vaikuttaminen, osallisuus, osallistaminen, valtaistaminen
Tutkimuksen aihe on ajankohtainen, sillä nuorten innostaminen osallistumaan ja vaikuttamaan on yhteiskunnan toimivuuden kannalta tärkeää. Poliittisen tietoisuuden lisääminen ja yhtymäkohtien löytäminen kuntavaikuttamisen ja nuorten toiminnan välille on nuorten yhteiskunnallisen aktiivisuuden lisäämiseksi olennaista. Innostamiskeinoja ovat muun muassa yhteiskunnallisten asioiden kuten demokratian, vaikuttamisen ja osallis-tumisen opettaminen sekä nuoria koskeviin kysymyksiin reagoiminen kunnan hallinnossa ja päätöksenteossa yhdessä nuorten kanssa.
Tutkimus on luonteeltaan kvalitatiivinen, eli laadullinen. Tutkimuksessa nuorten osallisuushankkeen toimintamalleja tarkastellaan hankemateriaalin sekä hankekoordinaattoreille ja toimintaan osallistuneille nuorille tehtyjen haastattelujen perusteella. Tutkimuksen hankepaikkakuntia ovat Lahti, Tampere, Toijala ja Vammala.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys pohjautuu demokratiateorioihin, erityisesti osallistuviin demokratiateorioihin. Osallistuminen ja vaikuttaminen ovat olennainen osa demokratiaa ja näiden käsitteiden lisäksi myös syrjäytymisen ja osallisuuden käsitteet ovat tärkeä osa tutkimuksen teoreettista käsitteistöä.
Hankemateriaalin ja hankepaikkakunnilla toteutettujen teemahaastattelujen perusteella voidaan todeta, että nuorten osallistumis- ja vaikuttamismahdollisuuksien parantamiseksi nuorten osallisuushankkeen aikana kehitetyt toimintamallit ovat olleet onnistuneita. Toimintamallit ovat hyvin toisistaan poikkeavia ja hankepaikkakuntien lähtökohdat erilaisia. Yhteistä toimintamalleille on kuitenkin se, että ne ovat lisänneet ja syventäneet nuorten osallistumis- ja vaikuttamismahdollisuuksia hankepaikkakunnilla. Myös nuorten osallisten määrä on lisääntynyt. Hankkeiden juurruttaminen hankepaikkakunnille on parhaillaan käynnissä ja joitakin toimintamalleja on myös mallinnettu monistamistarkoituksessa.
Avainsanat: osallistuminen, vaikuttaminen, osallisuus, osallistaminen, valtaistaminen