Päiväkoti ja integraatio. Lastentarhanopettajien kokemuksia integraatiosta
JALOVAARA, TUULA (2007)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
JALOVAARA, TUULA
2007
Kasvatustiede - Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
2007-03-16Tiivistelmä
Erityistä tukea ja hoitoa tarvitsevat lapset sijoitetaan nykyään tavallisiin päiväkotiryhmiin, joissa heidän hoidosta vastaavat lastentarhanopettajat. Lastentarhanopettajat eivät kuitenkaan ole koulutukseltaan erityiskasvatuksen asiantuntijoita. Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin lastentarhanopettajien käsityksiä ja kokemuksia integraation toteutumisesta. Lastentarhanopettajien asenteet ja toimintatavat vaikuttavat siihen, miten integraatio toimii käytännössä.
Erityistä tukea ja hoitoa tarvitsevien lasten päivähoito järjestetään tänä päivänä päiväkodeissa niin, että lasten kokonaismäärää ryhmissä vähennetään tai päiväkodin henkilökuntamäärää lisätään. Mikäli nämä järjestelyt eivät riitä ja lapsi tarvitsee vielä yksilöllisempää hoitoa ja tukea, hänen on mahdollista päästä päiväkodin erityisryhmään.
Päiväkoti-integraatiosta ei ole tehty paljon kotimaista tutkimusta, mutta kouluintegraatiosta ja -inkluusiosta on sen sijaan paljon saatavilla tutkimustietoa. Tässä tutkimuksessa sivuttiin myös kouluinkluusiota. Tutkimusaineiston keräsin haastattelemalla kymmentä tamperelaista lastentarhanopettajaa, jotka työskentelivät integroiduissa päiväkotiryhmissä. Aineiston analyysissä käytin teemoittelua.
Tutkimustulosten mukaan lastentarhanopettajat kokivat integraation myönteisenä ja hyödyllisenä erityislapsille. Myös ryhmän muiden lasten koettiin hyötyvän integraatiosta. Lastentarhanopettajat pitivät omia voimavarojaan hyvinä, mutta päiväkodin resursseihin he eivät olleet täysin tyytyväisiä. Lastentarhanopettajien ajankäyttö ja koulutus olivat asioita, joihin he toivoivat eniten parannusta.
Avainsanat: päivähoito, erityispäivähoito, lastentarhanopettaja, integraatio, inkluusio
Erityistä tukea ja hoitoa tarvitsevien lasten päivähoito järjestetään tänä päivänä päiväkodeissa niin, että lasten kokonaismäärää ryhmissä vähennetään tai päiväkodin henkilökuntamäärää lisätään. Mikäli nämä järjestelyt eivät riitä ja lapsi tarvitsee vielä yksilöllisempää hoitoa ja tukea, hänen on mahdollista päästä päiväkodin erityisryhmään.
Päiväkoti-integraatiosta ei ole tehty paljon kotimaista tutkimusta, mutta kouluintegraatiosta ja -inkluusiosta on sen sijaan paljon saatavilla tutkimustietoa. Tässä tutkimuksessa sivuttiin myös kouluinkluusiota. Tutkimusaineiston keräsin haastattelemalla kymmentä tamperelaista lastentarhanopettajaa, jotka työskentelivät integroiduissa päiväkotiryhmissä. Aineiston analyysissä käytin teemoittelua.
Tutkimustulosten mukaan lastentarhanopettajat kokivat integraation myönteisenä ja hyödyllisenä erityislapsille. Myös ryhmän muiden lasten koettiin hyötyvän integraatiosta. Lastentarhanopettajat pitivät omia voimavarojaan hyvinä, mutta päiväkodin resursseihin he eivät olleet täysin tyytyväisiä. Lastentarhanopettajien ajankäyttö ja koulutus olivat asioita, joihin he toivoivat eniten parannusta.
Avainsanat: päivähoito, erityispäivähoito, lastentarhanopettaja, integraatio, inkluusio