Matkalla kohti parempaa kouluvuotta Toimintatutkimus Hyvä Minä -projektin vaikutuksesta 9.-luokkalaisten koulunkäyntiin
TULIKORPI, LAURA (2007)
TULIKORPI, LAURA
2007
Opettajankoulutuksen pätevöitymisohjelma - Supplementary Teacher Education Program
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2007-03-13
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-16623
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-16623
Tiivistelmä
Tämä toimintatutkimus lähti liikkeelle omasta halustani kehittää työtäni. Toimintatutkimuksen tarkoituksena oli kehittää ja löytää uusia toimintatapoja oman kouluni 9.-luokkalaisten erityisopetukseen. Tutkimuksen myötä käynnistin koulussamme Hyvä Minä -projektin, johon valittiin 10 9.-luokkalaista oppilasta. Tarkoituksena oli selvittää oppilaiden kokemuksia projektin vaikutuksista heidän koulunkäyntiinsä. Oma roolini tutkimuksessa oli toimintatutkimusta toteuttava tutkiva opettaja.
Tutkimus noudattaa historiallisen jatkuvuuden periaatetta. Tutkimus etenee teorian ja käytännön vuoropuheluna, kronologisessa aikajärjestyksessä. Uudet teoriat ovat lisänneet omaa ymmärrystäni ja oman ymmärrykseni lisääntyessä, olen etsinyt ymmärrystäni tukevaa uutta teoriaa. Teoriat, tapahtumat ja havainnot ovat esitettyinä siinä järjestyksessä kun niihin on havahduttu tai ne ovat löytyneet.
Toimintatutkimuksessa aineistoa on jokainen hetki arjessa. Tässä tutkimuksessa pääpainon ollessa oppilaiden kokemuksissa, myös suurin osa aineistosta koostuu oppilaiden haastatteluista, heidän henkilökohtaisista tavoitteistaan ja kirjallisista palautteistaan. Tutkimusaineistoa ovat myös omat päiväkirjamerkintäni ja havaintoni arjesta. Tutkimuksessani on ollut olennaista saada oppilaiden äänet kuuluviin mahdollisimman autenttisina, unohtamatta kuitenkaan omaa rooliani sekä opettajana että tutkijana. Tässä tutkimuksessa on raportoitu Hyvä Minä -projektin toimintaa syyslukukauden 2006 ajan.
Tutkimuksen keskeiseksi tulokseksi nousi oppilaiden kokemus siitä, että projektin myötä heidän koulunkäyntinsä oli parantunut ja helpottunut. Oppilaat kokivat saaneensa apua ja myös työrauha koettiin paremmaksi. Merkitykselliseksi nousivat myös oppilaiden kokemukset siitä, että opettaja ymmärtää, kuuntelee ja välittää heistä. Oppilaiden henkilökohtaisten tavoitteiden asettamisella oli myös merkitystä. Erityisesti oppilaat, jotka kokivat omat tavoitteensa itselleen hyvin tärkeäksi, myös kokivat onnistuneensa ja saavuttaneensa tavoitteensa.
Tämä tutkimus on antanut arvokasta tietoa siitä, mitkä seikat ovat oppilaiden koulunkäynnin kannalta merkityksellisiä. Toimintatutkimus osoittautui erittäin hyväksi menetelmäksi oman työn kehittämisessä ja sen arvioinnissa. Toivon, että tutkimukseni kannustaa kaikkia niitä, jotka haluavat kehittää omaa työtään ja lähteä etsimään uusia, joustavia ratkaisuja oppilaidensa koulunkäynnin tukemiseksi.
Asiasanat: motivaatio, henkilökohtaiset tavoitteet, alisuoriutuminen, opettaja-oppilas-suhde, erityisopetus, toimintatutkimus, tutkiva opettaja
Abstract
This action research began from my own enthusiasm in developing my work. The aim of this thesis was to improve and find new approaches to teaching my school's ninth graders' special education. At the beginning of my research project, I planned and began an “I'm Good -project”. Ten ninth graders were selected to the project. The goal was to find the students thoughts and ideas on how the project affected their school work. My own role in this study was a participating teacher-as-researcher.
The theory and practice are entwined together in a chronological order. The new theories have increased my own understanding and as my own understanding has changed and developed, I have looked for new theories to support my new way of thinking.
Every moment is possible material to be used in action research. Because the main emphasis has been on the students' experience, a large amount of the material consists of interviews, their personal goals and written feedback. I have also used my own research diaries and observation. The emphasis has been to record the students' thoughts and ideas as authentically as possible. However, I have not forgotten my own role as their teacher and a researcher. In this thesis I have reported the fall term 2006 in the “I'm Good-project”.
The main result in my research was the students' positive experiences. They felt that during the project their school work had become easier and their results in different subjects had improved. The students felt they had been helped and the classroom became more work-oriented and peaceful. It was clear that the students also found the teacher's supportive and understanding role very important. The students also found making their own goals in learning useful. Especially the students, who thought their personal goals were very important to them, felt they had been successful in achieving their goals.
This thesis has given valuable information on what aspects of studying and school life students find important. The action research proved to be a good method in improving my own work. I hope that my thesis will encourage all those, who want to improve their work and find new, flexible solutions in supporting the students' learning at school.
Keywords: motivation, personal goals, underachievement, teacher-student relationship, action research, teacher-as-researcher
Tutkimus noudattaa historiallisen jatkuvuuden periaatetta. Tutkimus etenee teorian ja käytännön vuoropuheluna, kronologisessa aikajärjestyksessä. Uudet teoriat ovat lisänneet omaa ymmärrystäni ja oman ymmärrykseni lisääntyessä, olen etsinyt ymmärrystäni tukevaa uutta teoriaa. Teoriat, tapahtumat ja havainnot ovat esitettyinä siinä järjestyksessä kun niihin on havahduttu tai ne ovat löytyneet.
Toimintatutkimuksessa aineistoa on jokainen hetki arjessa. Tässä tutkimuksessa pääpainon ollessa oppilaiden kokemuksissa, myös suurin osa aineistosta koostuu oppilaiden haastatteluista, heidän henkilökohtaisista tavoitteistaan ja kirjallisista palautteistaan. Tutkimusaineistoa ovat myös omat päiväkirjamerkintäni ja havaintoni arjesta. Tutkimuksessani on ollut olennaista saada oppilaiden äänet kuuluviin mahdollisimman autenttisina, unohtamatta kuitenkaan omaa rooliani sekä opettajana että tutkijana. Tässä tutkimuksessa on raportoitu Hyvä Minä -projektin toimintaa syyslukukauden 2006 ajan.
Tutkimuksen keskeiseksi tulokseksi nousi oppilaiden kokemus siitä, että projektin myötä heidän koulunkäyntinsä oli parantunut ja helpottunut. Oppilaat kokivat saaneensa apua ja myös työrauha koettiin paremmaksi. Merkitykselliseksi nousivat myös oppilaiden kokemukset siitä, että opettaja ymmärtää, kuuntelee ja välittää heistä. Oppilaiden henkilökohtaisten tavoitteiden asettamisella oli myös merkitystä. Erityisesti oppilaat, jotka kokivat omat tavoitteensa itselleen hyvin tärkeäksi, myös kokivat onnistuneensa ja saavuttaneensa tavoitteensa.
Tämä tutkimus on antanut arvokasta tietoa siitä, mitkä seikat ovat oppilaiden koulunkäynnin kannalta merkityksellisiä. Toimintatutkimus osoittautui erittäin hyväksi menetelmäksi oman työn kehittämisessä ja sen arvioinnissa. Toivon, että tutkimukseni kannustaa kaikkia niitä, jotka haluavat kehittää omaa työtään ja lähteä etsimään uusia, joustavia ratkaisuja oppilaidensa koulunkäynnin tukemiseksi.
Asiasanat: motivaatio, henkilökohtaiset tavoitteet, alisuoriutuminen, opettaja-oppilas-suhde, erityisopetus, toimintatutkimus, tutkiva opettaja
Abstract
This action research began from my own enthusiasm in developing my work. The aim of this thesis was to improve and find new approaches to teaching my school's ninth graders' special education. At the beginning of my research project, I planned and began an “I'm Good -project”. Ten ninth graders were selected to the project. The goal was to find the students thoughts and ideas on how the project affected their school work. My own role in this study was a participating teacher-as-researcher.
The theory and practice are entwined together in a chronological order. The new theories have increased my own understanding and as my own understanding has changed and developed, I have looked for new theories to support my new way of thinking.
Every moment is possible material to be used in action research. Because the main emphasis has been on the students' experience, a large amount of the material consists of interviews, their personal goals and written feedback. I have also used my own research diaries and observation. The emphasis has been to record the students' thoughts and ideas as authentically as possible. However, I have not forgotten my own role as their teacher and a researcher. In this thesis I have reported the fall term 2006 in the “I'm Good-project”.
The main result in my research was the students' positive experiences. They felt that during the project their school work had become easier and their results in different subjects had improved. The students felt they had been helped and the classroom became more work-oriented and peaceful. It was clear that the students also found the teacher's supportive and understanding role very important. The students also found making their own goals in learning useful. Especially the students, who thought their personal goals were very important to them, felt they had been successful in achieving their goals.
This thesis has given valuable information on what aspects of studying and school life students find important. The action research proved to be a good method in improving my own work. I hope that my thesis will encourage all those, who want to improve their work and find new, flexible solutions in supporting the students' learning at school.
Keywords: motivation, personal goals, underachievement, teacher-student relationship, action research, teacher-as-researcher