Ala-asteen 5.- ja 6.-luokkalaisten oppilaiden suhtautuminen liikuntaan ja koulun liikuntatunteihin
SAARNIO, SAMIPEKKA (2007)
SAARNIO, SAMIPEKKA
2007
Opettajankoulutuksen pätevöitymisohjelma - Supplementary Teacher Education Program
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2007-03-13
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-16621
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-16621
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää ala-asteen 5.-6.-luokkalaisten liikuntatottumuksia, sekä vapaa-ajalla että koulussa. Tutkimuksessa otettiin huomioon myös opettajan sekä huoltajien vaikutus lapsen liikunnallisen kehityksen tukemisessa sekä sukupuolten väliset eroavaisuudet liikunnallisuudessa.
Tutkimus suoritettiin keväällä 2006 Helsinkiläisessä ala-asteen koulussa. Oppilaita kyselyyn osallistui 96, poika 42 ja tyttöjä 54. Kyselyyn osallistuneista 52 oli viidennellä luokalla ja 44 kuudennella luokalla. Kysely tehtiin Tampereen yliopiston E-lomaketta hyväksi käyttäen, johon oppilaat saivat vastata verkossa. Väittämiin vastattiin Likert-asteikolla ja aineisto analysoitiin SPSS- ohjelman avulla.
Tutkimuksessa pyrittiin saamaan vastauksia siihen, miten 5-6-luokkalaiset kokevat liikunnanopetuksen koulussa, sekä siihen mitä eroa on tyttöjen ja poikien liikunnallisuuden välillä. Huomiota kiinnitettiin myös liikunnanopettajan rooliin ja siihen, millainen vaikutus hänellä on oppilaiden liikunnallisuuden kehitykseen. Tutkimuksessa haettiin vastausta myös siihen, pitävätkö oppilaat liikuntaa tärkeänä osana elämäänsä.
Tutkimustuloksista voidaan päätellä, että positiivisesti liikuntaan suhtautuvat osallistuvat liikuntatunneilla muita aktiivisemmin. Huoltajien vaikutus lasten liikunnallisuuteen oli merkittävä. Mitä enemmän huoltajat itse liikkuvat, sitä parempi suhtautuminen oppilaalla on liikuntaan. Selkeä yhteys oli myös nähtävissä lapsen liikunnallisuuden ja aikuisena jatkuvan liikunnan harrastamisen välillä.
Opettajan vaikutus oppilaan positiiviseen suhtautumiseen liikuntaan nousi selkeästi esille. Liikunnanopettajan oma liikunnallisuus ja asiantuntijuus vaikuttivat lapsen käsitykseen siitä, miten liikunnallisia he haluaisivat aikuisina olla. Sekä tytöt että pojat haluaisivat olla aikuisena liikunnallisia.
Ala-asteikäiset lapset pitävät liikunnasta, sekä vapaa-ajalla että koulussa liikuntatunneilla. Heidän mielestään liikuntaa on koulussa liian vähän ja sitä saisi lisätä.
Asiasanat: liikunta, ala-aste, liikunnanopettaja.
Tutkimus suoritettiin keväällä 2006 Helsinkiläisessä ala-asteen koulussa. Oppilaita kyselyyn osallistui 96, poika 42 ja tyttöjä 54. Kyselyyn osallistuneista 52 oli viidennellä luokalla ja 44 kuudennella luokalla. Kysely tehtiin Tampereen yliopiston E-lomaketta hyväksi käyttäen, johon oppilaat saivat vastata verkossa. Väittämiin vastattiin Likert-asteikolla ja aineisto analysoitiin SPSS- ohjelman avulla.
Tutkimuksessa pyrittiin saamaan vastauksia siihen, miten 5-6-luokkalaiset kokevat liikunnanopetuksen koulussa, sekä siihen mitä eroa on tyttöjen ja poikien liikunnallisuuden välillä. Huomiota kiinnitettiin myös liikunnanopettajan rooliin ja siihen, millainen vaikutus hänellä on oppilaiden liikunnallisuuden kehitykseen. Tutkimuksessa haettiin vastausta myös siihen, pitävätkö oppilaat liikuntaa tärkeänä osana elämäänsä.
Tutkimustuloksista voidaan päätellä, että positiivisesti liikuntaan suhtautuvat osallistuvat liikuntatunneilla muita aktiivisemmin. Huoltajien vaikutus lasten liikunnallisuuteen oli merkittävä. Mitä enemmän huoltajat itse liikkuvat, sitä parempi suhtautuminen oppilaalla on liikuntaan. Selkeä yhteys oli myös nähtävissä lapsen liikunnallisuuden ja aikuisena jatkuvan liikunnan harrastamisen välillä.
Opettajan vaikutus oppilaan positiiviseen suhtautumiseen liikuntaan nousi selkeästi esille. Liikunnanopettajan oma liikunnallisuus ja asiantuntijuus vaikuttivat lapsen käsitykseen siitä, miten liikunnallisia he haluaisivat aikuisina olla. Sekä tytöt että pojat haluaisivat olla aikuisena liikunnallisia.
Ala-asteikäiset lapset pitävät liikunnasta, sekä vapaa-ajalla että koulussa liikuntatunneilla. Heidän mielestään liikuntaa on koulussa liian vähän ja sitä saisi lisätä.
Asiasanat: liikunta, ala-aste, liikunnanopettaja.