Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Työryhmän sisäinen tiedon jakaminen Kansaneläkelaitoksessa

KORKKI, SUSANNA (2007)

 
Avaa tiedosto
gradu01575.pdf (340.3Kt)
Lataukset: 



KORKKI, SUSANNA
2007

Informaatiotutkimus - Information Studies
Informaatiotieteiden tiedekunta - Faculty of Information Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2007-03-14
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-16607
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena on ollut selvittää kohdeorganisaation työryhmän sisällä tapahtuvaa tiedon jakamista. Tutkimuksessa on selvitetty, kuinka tietoa ryhmän sisällä jaetaan, millaisia tiedonjakajia ryhmäläiset ovat, mitä tiedonjakamisen kanavia he käyttävät ja miten tiedon jakaminen on heidän mielestään viime vuosien aikana muuttunut. Lisäksi tutkimuksessa selvitetään luottamuksen ja hiljaisen tiedon merkitystä sekä pohditaan hieman, kuinka tiedon jakamista voitaisiin kehittää.

Tutkimuksen empiirinen aineisto kerättiin henkilöhaastatteluilla, jotka suoritettiin ryhmän jäsenille toukokuussa 2006. Haastattelu koostui eri aihealueisiin jaetuista kysymyksistä. Saatu aineisto litteroitiin ja siitä käytettiin esimerkkejä aineiston analyysiosuudessa.

Tutkimus osoitti, että Kelassa käytetään monia tiedonjakamisen kanavia. Tärkeimmiksi koettiin sähköposti ja kasvokkain keskustelu. Sähköpostia pidettiin nopeana ja helppona tapana tavoittaa kaikki ryhmäläiset samanaikaisesti. Kasvokkain keskustelu oli haastateltujen mielestä tuttu ja turvallinen viestintämuoto, jossa vastauksen saa toiselta heti. Muita tiedonjakamisen kanavia olivat esimerkiksi Intranet, puhelin ja palaverit.

Haastatellut näkivät hiljaisen tiedon ja luottamuksen merkittävinä. Organisaatiolle olennaista ja tärkeää hiljaista tietoa poistuu paljon työntekijöiden mukana ja sitä olisi pyrittävä tuomaan paremmin esille. Luottamus on asia, joka kantaa työtä eteenpäin ja sen merkitys korostuu nykypäivänä yhä enemmän.



Tutkimuksesta kävi ilmi, että tiedonjakaminen on kehittynyt viime vuosien aikana merkittävästi. Tiedonjakamisesta on tullut nopeampaa ja kanavien määrä on lisääntynyt. Henkilöstölle tulevan tiedon pitäisi olla yksilöidympää ja työpaikoilla tarvittaisiin koulutuksia, jotta muutoksien perässä voitaisiin pysyä. Tiedon jakamista voitaisiin parantaa myös antamalla jokaiselle työntekijälle itsenäistä vastuuta tiedon välittämisestä. Luottamuksen ylläpitäminen nähtiin myös haasteena.

Asiasanat: luottamus, tiedonkulku, tiedonvälitys, tieto.
Kokoelmat
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto [40600]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste