TEATTERISEIKKAILUJA. Teatterimuseo oppimisympäristönä ja teatterikasvatuksen tarjoajana
AUNOLA, PISKO (2007)
AUNOLA, PISKO
2007
Teatterin ja draaman tutkimus - Theatre and Drama Research
Humanistinen tiedekunta - Faculty of Humanities
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2007-02-07
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-16534
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-16534
Tiivistelmä
Tutkielma käsittelee Teatterimuseon pedagogista toimintaa. Teatterimuseon näyttelyissä ja työpajoissa korostuu kokemuksellinen oppiminen. Tutkielman ydinkysymykset ovat seuraavat: millainen Teatterimuseo on oppimisympäristönä ja millaista teatterikasvatusta museo on vuosien varrella tarjonnut?
Tutkielma on tapaustutkimus, jossa lähestytään tutkimuksen kohdetta useasta eri tulokulmasta useita eri menetelmiä käyttäen. Aineistona tutkielmassa ovat muun muassa museonjohtajan, museolehtorin ja työpajaohjaajan haastattelut sekä työpajojen havainnointi. Keskeinen tutkimuskohde on vuoden 2005 televisioaiheiseen näyttelyyn Hiljaisuus! Kamerat! Käy! liittynyt mediakasvatustyöpaja Tehtävä televisiossa.
Tutkielmassa käsitellään Teatterimuseon pedagogiikkaa myös laajemmassa teatteri- ja taidekasvatuksellisessa sekä museopedagogisessa viitekehyksessä. Teoreettisena työvälineenä tutkielmassa käytetään taiteellisen oppimisprosessin käsitettä sekä situationaalisen oppimisen teoriaa, joka juontaa juurensa eksistentiaalisesta fenomenologiasta.
Asiasanat: Teatterimuseo, teatterikasvatus, museopedagogiikka, taiteellinen oppiminen, oppimisympäristö
Tutkielma on tapaustutkimus, jossa lähestytään tutkimuksen kohdetta useasta eri tulokulmasta useita eri menetelmiä käyttäen. Aineistona tutkielmassa ovat muun muassa museonjohtajan, museolehtorin ja työpajaohjaajan haastattelut sekä työpajojen havainnointi. Keskeinen tutkimuskohde on vuoden 2005 televisioaiheiseen näyttelyyn Hiljaisuus! Kamerat! Käy! liittynyt mediakasvatustyöpaja Tehtävä televisiossa.
Tutkielmassa käsitellään Teatterimuseon pedagogiikkaa myös laajemmassa teatteri- ja taidekasvatuksellisessa sekä museopedagogisessa viitekehyksessä. Teoreettisena työvälineenä tutkielmassa käytetään taiteellisen oppimisprosessin käsitettä sekä situationaalisen oppimisen teoriaa, joka juontaa juurensa eksistentiaalisesta fenomenologiasta.
Asiasanat: Teatterimuseo, teatterikasvatus, museopedagogiikka, taiteellinen oppiminen, oppimisympäristö