Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Matkalla tutkintoon : Henkilökohtaistamisen onnistuminen opiskelijan näyttötutkintopolulla

TUOMOLA, MERJA (2007)

 
Avaa tiedosto
gradu01527.pdf (787.0Kt)
Lataukset: 



TUOMOLA, MERJA
2007

Kasvatustiede, ammattikasvatus - Education, Vocational Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2007-01-30
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-16519
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella henkilökohtaistamisen laatua eräässä Satakuntalaisessa ammatillisessa oppilaitoksessa lukuvuonna 2005-2006. Tunnuslukujen avulla oppilaitos kehittää kolmen vaiheen henkilökohtaistamisen toimintaansa. Tutkimukseen osallistui 49 eri opiskelun vaiheissa olevaa aikuisopiskelijaa, joille oli laadittu opintojen alkuvaiheessa tai aikaisemmin henkilökohtainen opiskeluohjelma. Kysely perustui AiHe - projektissa tuotettuun kolmiosaiseen kyselylomakkeistoon.

Tutkimus oli survey-tutkimus. Aineisto kerättiin kolmella kyselylomakkeella keväällä 2006 opintojen ohjauksen tuntien yhteydessä. Jokainen paikalla ollut opiskelija vastasi lomakkeeseen. Aineisto analysoitiin kvantitatiivisesti.

Tutkimustulokset osoittivat oppilaitoksen henkilökohtaistamistoiminnan olleen tasalaatuista kaikissa henkilökohtaistamisen eri vaiheissa. Opiskelijapalautteen perusteella henkilökohtaistamisen eri vaiheiden toimintakäytäntöjen kehittäminen voi tapahtua aikaisempia toimintatapoja lähtökohtana käyttäen. Tutkimuksessa mukana olleet opiskelijat antavat oppilaitoksen koko henkilökohtaistamistoiminnalle tunnusluvuksi keskiarvon 3.54.

Tutkimustulosten perusteella voitiin ohjaus- ja tukipalveluita kehittää yhä opiskelijalähtöisempään suuntaan ja tukea opintojen suorittamista yksilöllisesti. Säännöllinen opiskelijapalautteiden kerääminen ja yhteinen dialogi eri yhteistyötahojen kanssa on laadukkaan toiminnan kehittämisen taustalla.

Avainsanat: ammatillinen aikuiskoulutus, aikuinen oppija, kolmen vaiheen henkilökohtaistaminen, henkilökohtainen opiskeluohjelma, opinto-ohjaus
Kokoelmat
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto [39999]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste