"Aina tää kotona makaamisen voittaa" : Miesopiskelijoiden käsityksiä ammatillisesta aikuisopiskelusta ja sen aloittamisesta
SARAVO, ANNA (2007)
SARAVO, ANNA
2007
Aikuiskasvatus - Adult Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2007-01-18
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-16493
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-16493
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoitus on selvittää ammatillisessa aikuisoppilaitoksessa opiskelevien yli 30-vuotiaiden miesten käsityksiä ammatillisesta aikuisopiskelusta ja sen aloittamisesta. Tutkimuksella pyritään saavuttamaan tietoa miesten hakeutumisesta opiskelun pariin aikuisiällä ja mitä tavoitteita he asettavat opiskelulleen. Lisäksi tutkimuksessa tuodaan esille miesten käsityksiä elinikäistä oppimisesta aikuisopiskelijan näkökulmasta sekä käsityksiä opiskelun tuomasta lisäarvosta ja muutoksesta elämään.
Tutkimuksen aineisto koostuu haastatteluista, joihin osallistui kahdeksan henkilöä. Haastateltavat ovat miesopiskelijoita metalli- ja automaatioalalta sekä rakennusalalta. Tutkimus on luonteeltaan kvalitatiivinen ja tutkimusmetodina on käytetty teemahaastattelua. Koska tutkimuksessa pyritään selvittämään miesten käsityksiä sellaisina kuin he ne kokevat, on aineiston analysoinnissa käytetty fenomenografista näkökulmaa.
Tutkimustuloksista käy ilmi, että työttömyyden lisäksi miehiä ajaa opiskelun pariin alanvaihto. Tähän ovat syynä mm. toiveet korkeammasta palkasta, mielekkäämmästä työstä tai sisällön saamisesta elämään. Ammatillinen aikuisopiskelu koettiin pääasiassa positiivisena, mikä johtui mm. opiskelun joustavuudesta ja aikuisen kyvystä asennoitua sekä vaikuttaa paremmin opiskelun kulkuun. Tutkimustuloksia voidaan pitää merkittävinä, sillä ne osoittavat sen, että elinikäisen oppimisen rooli on tämän päivän aikuisopiskelijalle hyvin merkittävä ja se koetaan pääosin positiivisena. Vaikka kehittämisen varaakin löytyy, nähdään tutkimustulosten olevan ammatilliseen aikuisopiskeluun kannustavia ja sitä puoltavia.
Avainsanat: elinikäinen oppiminen, ammatillinen aikuiskoulutus, opiskelu aikuisiällä, laadullinen tutkimus, fenomenografia
Tutkimuksen aineisto koostuu haastatteluista, joihin osallistui kahdeksan henkilöä. Haastateltavat ovat miesopiskelijoita metalli- ja automaatioalalta sekä rakennusalalta. Tutkimus on luonteeltaan kvalitatiivinen ja tutkimusmetodina on käytetty teemahaastattelua. Koska tutkimuksessa pyritään selvittämään miesten käsityksiä sellaisina kuin he ne kokevat, on aineiston analysoinnissa käytetty fenomenografista näkökulmaa.
Tutkimustuloksista käy ilmi, että työttömyyden lisäksi miehiä ajaa opiskelun pariin alanvaihto. Tähän ovat syynä mm. toiveet korkeammasta palkasta, mielekkäämmästä työstä tai sisällön saamisesta elämään. Ammatillinen aikuisopiskelu koettiin pääasiassa positiivisena, mikä johtui mm. opiskelun joustavuudesta ja aikuisen kyvystä asennoitua sekä vaikuttaa paremmin opiskelun kulkuun. Tutkimustuloksia voidaan pitää merkittävinä, sillä ne osoittavat sen, että elinikäisen oppimisen rooli on tämän päivän aikuisopiskelijalle hyvin merkittävä ja se koetaan pääosin positiivisena. Vaikka kehittämisen varaakin löytyy, nähdään tutkimustulosten olevan ammatilliseen aikuisopiskeluun kannustavia ja sitä puoltavia.
Avainsanat: elinikäinen oppiminen, ammatillinen aikuiskoulutus, opiskelu aikuisiällä, laadullinen tutkimus, fenomenografia