Projektitoiminnan vaikuttavuutta etsimässä
YLIVINKKA, TUTTA (2007)
YLIVINKKA, TUTTA
2007
Aikuiskasvatus - Adult Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2007-01-10
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-16473
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-16473
Tiivistelmä
Tämä tutkimus kuvaa projektin vaikuttavuutta asiantuntijuuden kautta, Työssäoppimisen yhteiset käytännöt, Top-Areena, projektissa, jonka tavoitteena on alueellisen oppilaitosten ja työelämän työssäoppimisen yhteistyön syventäminen ja erilaisten alakohtaisten käytänteiden yhteen sovittaminen. Samalla syvennetään opettajien työelämäosaamista ja työelämäsuhteita. Tutkimuksen kohderyhmä on Etelä-Pohjanmaan matkailu-, ravitsemis- ja talousalan pilotin opettajat. Perustiedot kerättiin osaksi lomakkeilla haastattelun alussa, joita täydennettiin haastattelun lomassa. Tutkimus vastaa kysymyksiin: miten opettajien asiantuntijuus näkyy projektissa, ja miten se kehittyy ja rakentuu sen aikana, onko löydettävissä ne tekijät, jotka kuvaavat onnistunutta jaksoprojektia ja miten ne näkyvät tässä projektissa.
Tutkimushaastatteluun osallistui 13 opettajaa kuudesta eri oppilaitoksesta. Haastattelut tehtiin ryhmähaastatteluina, ryhmäkoon vaihdellessa yhdestä henkilöstä neljään. Haastattelujen runkona käytettiin teemahaastattelulomaketta, johon pohja saatiin Oulujärven ja Perä-Rouhun kehittelemästä vaikuttavuuden tasomallista. Haastattelut purettiin kirjalliseen muotoon, jonka jälkeen sieltä nostettiin tutkimuksen kannalta keskeiset tekijät, kuten oppimiskokemukset, tavoitteet sekä projektitoimintaa kuvaavat esiin. Tämän jälkeen jaoteltiin samaa aihepiiriä käsittelevät luokat: näkemys projektitoiminnasta kehittämisvälineenä, oppiminen jaksoprojekteissa, projektitoiminnan sosiaalinen vaikutus, projektin johtaminen sekä valorisaatiotoimenpiteiden kartoittaminen. Tämän jälkeen verrattiin projektista saatuja kokemuksia opettajien asettamiin yleisiin hyvän projektin ”mittasuhteisiin”.
Projektissa tapahtuvaa oppimisprosessia opetussuunnitelmien avaamisesta kuvaa kehä, jossa yhdistyy opettajien oma opettajuus sekä ne kokemukset joita heillä oli työelämästä, niin omilta työelämäjaksoilta kuin työssäoppimispaikkakäynneiltä. Haastateltavista opettajista 70%:lla oli työelämäjakso takanaan. Näistä kokemuksista opettajat peilasivat työelämän vaateita opetussuunnitelmien avaamiselle. Työelämä nähtiin oppilaitoksen yhteistyökumppanina opetuksen kehittämisessä, josta kertoivat monet opettajien henkilökohtaiset verkostot sekä järjestötoiminta.
Avainsanat: asiantuntijuus, projektitoiminta työssäoppiminen ja vaikuttavuus.
Tutkimushaastatteluun osallistui 13 opettajaa kuudesta eri oppilaitoksesta. Haastattelut tehtiin ryhmähaastatteluina, ryhmäkoon vaihdellessa yhdestä henkilöstä neljään. Haastattelujen runkona käytettiin teemahaastattelulomaketta, johon pohja saatiin Oulujärven ja Perä-Rouhun kehittelemästä vaikuttavuuden tasomallista. Haastattelut purettiin kirjalliseen muotoon, jonka jälkeen sieltä nostettiin tutkimuksen kannalta keskeiset tekijät, kuten oppimiskokemukset, tavoitteet sekä projektitoimintaa kuvaavat esiin. Tämän jälkeen jaoteltiin samaa aihepiiriä käsittelevät luokat: näkemys projektitoiminnasta kehittämisvälineenä, oppiminen jaksoprojekteissa, projektitoiminnan sosiaalinen vaikutus, projektin johtaminen sekä valorisaatiotoimenpiteiden kartoittaminen. Tämän jälkeen verrattiin projektista saatuja kokemuksia opettajien asettamiin yleisiin hyvän projektin ”mittasuhteisiin”.
Projektissa tapahtuvaa oppimisprosessia opetussuunnitelmien avaamisesta kuvaa kehä, jossa yhdistyy opettajien oma opettajuus sekä ne kokemukset joita heillä oli työelämästä, niin omilta työelämäjaksoilta kuin työssäoppimispaikkakäynneiltä. Haastateltavista opettajista 70%:lla oli työelämäjakso takanaan. Näistä kokemuksista opettajat peilasivat työelämän vaateita opetussuunnitelmien avaamiselle. Työelämä nähtiin oppilaitoksen yhteistyökumppanina opetuksen kehittämisessä, josta kertoivat monet opettajien henkilökohtaiset verkostot sekä järjestötoiminta.
Avainsanat: asiantuntijuus, projektitoiminta työssäoppiminen ja vaikuttavuus.