Tulevan kehityksen arvioinnin viitekehys johdon työkaluna
SIREN, JUKKA (2006)
SIREN, JUKKA
2006
Yrityksen taloustiede, laskentatoimi - Accounting and Finance
Kauppa- ja hallintotieteiden tiedekunta - Faculty of Economics and Administration
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2006-12-18
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-16410
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-16410
Tiivistelmä
Arvopaperimarkkinoilla noteerattujen yhtiöiden johtajat pitävät yhtenä tärkeänä mittarina johtamansa yrityksen osakkeen pörssikurssia. Osakkeiden pörssikurssin ja osakkeiden määrän perusteella voidaan helposti laskea yrityksen markkina-arvo. Omistajalähtöisen johtamisen perusajatus on omistajien omaisuuden kasvattaminen. Tähän tarkoitukseen yrityksen markkina-arvo on hyvä mittari. Pk-yrityksillä ei ole mahdollisuutta käyttää pörssikurssia mittarina, kun se arvioi toimintaansa. Arvopaperimarkkinoilla noteerattujen yritysten pörssikurssit perustuvat tulevaisuuden odotuksiin ja tietyt tekijät vaikuttavat niiden pörssikursseihin. Myös pk-yrityksen pitäisi pystyä määrittämään oman yrityksensä markkina-arvo samoin perustein kuin arvopaperimarkkinoilla osakkeiden pörssikurssit määritetään. Jotta pk-yrityksen tulevaisuuden odotuksiin perustuva markkina-arvo pystyttäisiin määrittämään, yrityksen toimintaympäristöstä ja yrityksestä itsestään täytyy selvittää monia asioita. Näitä tekijöitä on yrityksestä ja toimialasta riippuen hyvin paljon ja tekijöiden arvottaminen ja arviointi on haastavaa.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on luoda pk-yrityksen markkina-arvon määrittämisen viitekehys, jonka avulla se voi arvioida toimintaympäristöään ja toimintaansa tulevaisuudessa. Lopputuloksena saadaan lukuarvo nollan ja kymmenen välillä. Alle viiden lukema tarkoittaa huonompaa kehitystä ja yli viiden lukema parempaa kehitystä suunnittelujakson aikana. Tulevaisuudella tarkoitetaan tässä yhteydessä tarkempaa suunnittelujaksoa, joka on noin viiden vuoden mittainen. Viitekehys päivitetään tietyin väliajoin uudelleen, jolloin yrityksen johto saa tärkeää informaatiota yrityksen tulevan kehityksen muutoksesta. Lopullista pk-yrityksen markkina-arvon määrittämisen ongelmaa tässä tutkimuksessa ei ratkaista, vaikka joitain työkaluja sen ratkaisemiseksi esitetäänkin. Pk-yrityksen markkina-arvon tarkka määritys jää kuitenkin seuraavan tutkimuksen haasteeksi.
Pk-yrityksen johto voi käyttää tätä viitekehystä mittarina ja työkaluna kahdella tapaa. Ensinnäkin viitekehystä analysoitaessa pk-yrityksen johto joutuu arvioimaan lukuisia eri tekijöitä, minkä seurauksena se joutuu ottamaan kantaa näihin tekijöihin, jotka muuten jäisivät vähäiselle huomiolle tai kokonaan huomiotta. Pk-yrityksen johto saa siis paremman selvyyden siitä, miltä yrityksen tulevaisuus näyttää ja pystyy siten tarvittaessa reagoimaan ajoissa. Jopa strategian muutos voi olla tarpeen, jos tilanne siltä vaikuttaa. Toinen tapa hyödyntää tätä viitekehystä on käyttää sitä toimintaa kuvaavana mittarina. Mittarin avulla voidaan arvioida tulevaa kehitystä sekä verrata sitä, miten yrityksen tulevaisuuden odotukset ovat muuttuneet.
Avainsanat: Pk-yritys, markkina-arvo, kokonaisvaltainen mittaristo, omistajalähtöinen johtaminen, tulevaisuuden ennustaminen, tuotto-odotus
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on luoda pk-yrityksen markkina-arvon määrittämisen viitekehys, jonka avulla se voi arvioida toimintaympäristöään ja toimintaansa tulevaisuudessa. Lopputuloksena saadaan lukuarvo nollan ja kymmenen välillä. Alle viiden lukema tarkoittaa huonompaa kehitystä ja yli viiden lukema parempaa kehitystä suunnittelujakson aikana. Tulevaisuudella tarkoitetaan tässä yhteydessä tarkempaa suunnittelujaksoa, joka on noin viiden vuoden mittainen. Viitekehys päivitetään tietyin väliajoin uudelleen, jolloin yrityksen johto saa tärkeää informaatiota yrityksen tulevan kehityksen muutoksesta. Lopullista pk-yrityksen markkina-arvon määrittämisen ongelmaa tässä tutkimuksessa ei ratkaista, vaikka joitain työkaluja sen ratkaisemiseksi esitetäänkin. Pk-yrityksen markkina-arvon tarkka määritys jää kuitenkin seuraavan tutkimuksen haasteeksi.
Pk-yrityksen johto voi käyttää tätä viitekehystä mittarina ja työkaluna kahdella tapaa. Ensinnäkin viitekehystä analysoitaessa pk-yrityksen johto joutuu arvioimaan lukuisia eri tekijöitä, minkä seurauksena se joutuu ottamaan kantaa näihin tekijöihin, jotka muuten jäisivät vähäiselle huomiolle tai kokonaan huomiotta. Pk-yrityksen johto saa siis paremman selvyyden siitä, miltä yrityksen tulevaisuus näyttää ja pystyy siten tarvittaessa reagoimaan ajoissa. Jopa strategian muutos voi olla tarpeen, jos tilanne siltä vaikuttaa. Toinen tapa hyödyntää tätä viitekehystä on käyttää sitä toimintaa kuvaavana mittarina. Mittarin avulla voidaan arvioida tulevaa kehitystä sekä verrata sitä, miten yrityksen tulevaisuuden odotukset ovat muuttuneet.
Avainsanat: Pk-yritys, markkina-arvo, kokonaisvaltainen mittaristo, omistajalähtöinen johtaminen, tulevaisuuden ennustaminen, tuotto-odotus