Seksuaalivähemmistöjen tiedontarpeet ja tiedonhankinta
SEPPÄ, MAIJA (2006)
SEPPÄ, MAIJA
2006
Informaatiotutkimus - Information Studies
Informaatiotieteiden tiedekunta - Faculty of Information Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2006-12-13
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-16373
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-16373
Tiivistelmä
Arkielämän tiedonhankinnan piiriin kuuluvan tutkimuksen tarkoituksena on selvittää seksuaalivähemmistöjen tiedontarpeita ja tiedonhankintaa identiteetin hahmottamisvaiheessa ja vakiintuneen identiteetin vaiheessa. Tutkimuskohteena ovat tiedontarpeiden muutos identiteetin vakiinnuttua, tiedonlähteiden käyttö ja lähteiden valintaperusteet, tiedonhankinnan tiellä olevat esteet sekä sattumalta saatu tieto ja sen merkitys. Tutkimusta varten haastateltiin 15 ihmistä. Erityisesti tarkastellaan Internetin asemaa tiedonlähteenä. Tutkimuksen teoreettisena mallina toimii Kirsty Williamsonin tiedonhankinnan ekologinen malli. Tiedonhankinnan ekologisessa mallissa otetaan huomioon tiedonhankintaan vaikuttavia tekijöitä, kuten kulttuurinen, fyysinen ja sosiaalinen ympäristö sekä henkilön omat henkilökohtaiset piirteet, kuten rohkeus hakeutua tiedonlähteille.
Tutkimus osoitti, että seksuaalivähemmistöjen tiedontarpeet muuttuvat, kun identiteetin hahmottamisvaiheesta on kulunut aikaa. Itsetunnon parannuttua ja tietomäärän kasvettua tiedontarpeet muuttuivat spesifimmiksi. Identiteetin hahmottamisvaiheessa kaikenlainen seksuaalivähemmistöistä saatu tieto koettiin tutustumisen arvoiseksi. Identiteetin vakiinnuttua kritiikki tiedonlähteitä kohtaan kasvoi ja tiedontarpeet eriytyivät. Internet oli ehdottomasti suosituin tiedonlähde niin aiemmassa kuin tutkimuksen tekohetkelläkin käytetyssä tiedonhankinnassa. Kirjastoihin, moniin suomalaisiin lehtiin ja Internet-materiaaliin ei oltu tiedonlähteinä tyytyväisiä. Etenkin identiteetin hahmottamisvaiheessa tiedonhankinnan esteinä olivat muiden asenteet, saatavilla olevan materiaalin vähyys sekä huono itsetunto.
Tutkimukseen osallistuneiden informanttien mukaan oli tärkeää, että etenkin identiteetin hahmottamisvaiheessa nuorille olisi tarjolla mahdollisimman monenlaista materiaalia. Homoseksuaalisuus on edelleenkin usein vaiettu asia, eivätkä monet nuoret edes tiedä, että homoseksuaaleja ylipäätään on olemassa. Kirjastot ja koulut voivat osaltaan vaikuttaa ihmisten asenteisiin kertomalla homoseksuaalisuudesta positiivisesti. Vastaajista moni kaipasi keskitetympää Internetissä olevaa portaalia, jonka kautta saisi monenlaista tietoa seksuaalivähemmistöistä. Kirjastojen toivottiin hankkivan enemmän homoseksuaalisuudesta kertovaa materiaalia kokoelmiinsa.
Avainsanat: tiedonhankinta, tiedontarpeet, arkielämän tiedonhankinta, seksuaalivähemmistöt, homoseksuaalisuus
Tutkimus osoitti, että seksuaalivähemmistöjen tiedontarpeet muuttuvat, kun identiteetin hahmottamisvaiheesta on kulunut aikaa. Itsetunnon parannuttua ja tietomäärän kasvettua tiedontarpeet muuttuivat spesifimmiksi. Identiteetin hahmottamisvaiheessa kaikenlainen seksuaalivähemmistöistä saatu tieto koettiin tutustumisen arvoiseksi. Identiteetin vakiinnuttua kritiikki tiedonlähteitä kohtaan kasvoi ja tiedontarpeet eriytyivät. Internet oli ehdottomasti suosituin tiedonlähde niin aiemmassa kuin tutkimuksen tekohetkelläkin käytetyssä tiedonhankinnassa. Kirjastoihin, moniin suomalaisiin lehtiin ja Internet-materiaaliin ei oltu tiedonlähteinä tyytyväisiä. Etenkin identiteetin hahmottamisvaiheessa tiedonhankinnan esteinä olivat muiden asenteet, saatavilla olevan materiaalin vähyys sekä huono itsetunto.
Tutkimukseen osallistuneiden informanttien mukaan oli tärkeää, että etenkin identiteetin hahmottamisvaiheessa nuorille olisi tarjolla mahdollisimman monenlaista materiaalia. Homoseksuaalisuus on edelleenkin usein vaiettu asia, eivätkä monet nuoret edes tiedä, että homoseksuaaleja ylipäätään on olemassa. Kirjastot ja koulut voivat osaltaan vaikuttaa ihmisten asenteisiin kertomalla homoseksuaalisuudesta positiivisesti. Vastaajista moni kaipasi keskitetympää Internetissä olevaa portaalia, jonka kautta saisi monenlaista tietoa seksuaalivähemmistöistä. Kirjastojen toivottiin hankkivan enemmän homoseksuaalisuudesta kertovaa materiaalia kokoelmiinsa.
Avainsanat: tiedonhankinta, tiedontarpeet, arkielämän tiedonhankinta, seksuaalivähemmistöt, homoseksuaalisuus