Opiskelijavalinnan toimivuus : Sosiaali- ja terveysalalle hakeutuminen ja valikoituminen
SALEN-HAAPALA, SALLA (2006)
SALEN-HAAPALA, SALLA
2006
Sosiaalipolitiikka - Social Policy
Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2006-12-12
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-16371
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-16371
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa tietoa Satakunnan ammattikorkeakoulun sosiaali- ja terveysalan valintakokeiden toimivuudesta ja sosiaalisesta validiudesta hakijan näkökulmasta. Tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella yksilön ja organisaation valintoja (opiskelijavalintaa) ja tutkia ammattikorkeakoulun sosiaali- ja terveysalan valintaprosessia hakijan näkökulmasta. Lisäksi tarkoituksena oli tarkastella millaisia nuoria sosiaali- ja terveysalalle hakeutuu ja keitä sosiaali- ja terveysalan opiskelijoiksi valikoituu, sekä poikkeavatko hakijoiden ja opiskelijoiksi valittujen ryhmät toisistaan. Alalle hakeutumisen ja strategioiden kautta pyrittiin ennustamaan valituksi tulleiden tulevaa opintoihin sitoutumista.
Tutkimus toteutettiin Satakunnan ammattikorkeakoulun sosiaali- ja terveysala Porin toimipisteessä. Vertailtavina oli kaksi ryhmää, otos opiskelijavalintaan keväällä 2005 osallistuneista hakijoista (ryhmä I) ja opiskelijavalintaan keväällä 2005 osallistuneet, valituksi tulleet, opiskelupaikan syksyllä 2005 vastaanottaneet hakijat (ryhmä II). Ryh-mille jaettiin täytettäväksi samanlaiset kyselylomakkeet, hakijoille valintaprosessin yh-teydessä ja valituille opintojen alettua syksyllä. Ryhmän I vastausprosentti oli 75 (n=212) ja ryhmän II 78 prosenttia (n=92).
Aineisto analysoitiin SPSS for Windows 13.0 ohjelmalla. Analyysimenetelminä käytettiin ristiintaulukointia, Khiin neliötestiä ja pääkomponenttianalyysiä. Kyselylomakkeen avoimet vastaukset analysoitiin laadullisesti sisällön erittelyn avulla. Tulosten mukaan opiskelijavalinta oli toimiva ja molemmat ryhmät kokivat sen sosiaali-sesti validina ja käytössä olevat menetelmät tarpeellisina ja luotettavina. Valinta ei ollut erotellut hakijoita sukupuolen, iän tai pohjakoulutuksen mukaan, sen sijaan vanhempien koulutustaso vaikutti valikoitumiseen. Hakijoiden sitoutumista tuleviin opintoihin tutkittiin valinnan varmuuden, hakutoivesijan ja hakeutumisstrategioiden avulla. Koulutukseen sitoutuneiden määrä nousi kaikkien tutkittujen muuttujien kohdalla. Sosiaalisen validiuden osista läpinäkyvyyteen, eli tiedotuksen lisäämiseen, toivottiin eniten parannuksia.
Tutkimuksessa korostuu opiskelijavalinnan merkitys yksilön ura- ja koulutusvalintoja ja opintoihin sitoutumista ohjaavana tekijänä. Tulokset ovat yleistettävissä koskemaan niitä suomalaisia ammattikorkeakoulujen sosiaali- ja terveysalojen opiskelijavalintoja, joissa on käytössä tutkimuksen kohteena ollut opiskelijavalintakoemalli.
Asiasanat: opiskelijavalinta, sosiaali- ja terveysala, sosiaalinen validius, hakeutuminen, valikoituminen
Tutkimus toteutettiin Satakunnan ammattikorkeakoulun sosiaali- ja terveysala Porin toimipisteessä. Vertailtavina oli kaksi ryhmää, otos opiskelijavalintaan keväällä 2005 osallistuneista hakijoista (ryhmä I) ja opiskelijavalintaan keväällä 2005 osallistuneet, valituksi tulleet, opiskelupaikan syksyllä 2005 vastaanottaneet hakijat (ryhmä II). Ryh-mille jaettiin täytettäväksi samanlaiset kyselylomakkeet, hakijoille valintaprosessin yh-teydessä ja valituille opintojen alettua syksyllä. Ryhmän I vastausprosentti oli 75 (n=212) ja ryhmän II 78 prosenttia (n=92).
Aineisto analysoitiin SPSS for Windows 13.0 ohjelmalla. Analyysimenetelminä käytettiin ristiintaulukointia, Khiin neliötestiä ja pääkomponenttianalyysiä. Kyselylomakkeen avoimet vastaukset analysoitiin laadullisesti sisällön erittelyn avulla. Tulosten mukaan opiskelijavalinta oli toimiva ja molemmat ryhmät kokivat sen sosiaali-sesti validina ja käytössä olevat menetelmät tarpeellisina ja luotettavina. Valinta ei ollut erotellut hakijoita sukupuolen, iän tai pohjakoulutuksen mukaan, sen sijaan vanhempien koulutustaso vaikutti valikoitumiseen. Hakijoiden sitoutumista tuleviin opintoihin tutkittiin valinnan varmuuden, hakutoivesijan ja hakeutumisstrategioiden avulla. Koulutukseen sitoutuneiden määrä nousi kaikkien tutkittujen muuttujien kohdalla. Sosiaalisen validiuden osista läpinäkyvyyteen, eli tiedotuksen lisäämiseen, toivottiin eniten parannuksia.
Tutkimuksessa korostuu opiskelijavalinnan merkitys yksilön ura- ja koulutusvalintoja ja opintoihin sitoutumista ohjaavana tekijänä. Tulokset ovat yleistettävissä koskemaan niitä suomalaisia ammattikorkeakoulujen sosiaali- ja terveysalojen opiskelijavalintoja, joissa on käytössä tutkimuksen kohteena ollut opiskelijavalintakoemalli.
Asiasanat: opiskelijavalinta, sosiaali- ja terveysala, sosiaalinen validius, hakeutuminen, valikoituminen