Ensiluokkalaisen minäkäsityksen yhteys lukutaitoon
RANTANEN, JARMO (1998)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
RANTANEN, JARMO
1998
Kasvatustiede, opettajankoulutus - Education, Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
1998Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, onko minäkäsityksellä ja lukutaidolla yhteyttä peruskoulun ensiluokalla.Tutkimuksen kohteena oli hyvinkääläinen ala-aste. Koululta oli valittu, esitietoihin viitaten, viiden ensiluokkalaisen oppilaan ryhmä. Oppilaat olivat kaikki samalta luokalta.Tutkimuksen teoriaosa rakentuu selvityksestä äidinkieli oppiaineena peruskoulussa, lukutaidon kehittymisestä ja minän ja minäkäsityksen kehittymisestä. Samoin on selvitelty myös lukemisen oppimiseen liittyviä häiriöitä sekä niitä korjaavaa opetusta.Tutkimusaineiston kerääminen suoritettiin kvalitatiivisin menetelmin. Oppilaiden minäkäsitystä selvitettiin observoimalla sekä teemahaastattelun keinoin. Opettajia, kouluavustajaa ja muuta henkilökuntaa haastateltiin myös teemahaastatteluun tukeutuen. Koska aineiston kerääminen tapahtui yhden koulun, yhden luokan oppilaista, on kyseessä case- eli tapaustutkimus. Lapsille teetettiin kaksi eri mittausta, joissa pyrittiin selvittämään lukutaitoa ja mahdollisia lukemiseen liittyviä häiriöitä.Tutkimuksen tuloksina olivat havainnot ympäristön merkityksestä lapsen minäkäsitykseen, minäkuvan epäreaali muodostuminen sekä edellisten yhteys lukutaitoon. Merkittävä havainto oli, että lapsella on teoria kirjaimista, äänteistä ja tavuista mutta itsevarmuus ei riitä sanan muodostamiseen. Tuloksia pohdittaessa on muistettava niiden sovellettavuus. Tulokset kuvaavat vain viiden oppilaan tilannetta, eikä niitä voida suoraan yleistää lukemisen oppimiseen tai minäkäsityksen luomiseen ensiluokkalaisilla. Tulosten luotettavuutta kuvaa kuitenkin niiden koonti eri menetelmien avulla, sekä monien näkökulmien avautuminen.Asiasanat: lukutaito - koulutulokkaat, minäkuva - koululaiset