Med flera modaliteter på webben. En kvalitativ text- och bildanalys av två företagshemsidor
HÄMÄLÄINEN, LASSE (2006)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
HÄMÄLÄINEN, LASSE
2006
Pohjoismaiset kielet - Scandinavian Languages
Humanistinen tiedekunta - Faculty of Humanities
Hyväksymispäivämäärä
2006-12-11Tiivistelmä
Tutkielmani käsittelee kuvan ja tekstin käyttöä, sekä yhdessä että erikseen, kahden, samalla alalla toimivien ja keskenään kilpailevien laivayhtiöiden Viking Line ja Silja Linen kotisivuilla. Tutkimuksen kohteena ovat mainittujen yritysten ruotsinkieliset, erityisesti ruotsissa asuville asiakkaille suunnatut sivustot. Tutkimuksen materiaali on käytännön syistä rajattu koskemaan ainoastaan sivustojen aloitussivuja ja niillä olevia kuvia ja tekstejä, sekä eräitä niihin tiiviisti liittyviä tekstiosioita. Nämä tekstiosiot sijaitsevat etusivujen ulkopuolisilla sivuilla ja ne ovat avattavissa etusivulla analysoitavien kuvien ja tekstien yhteydessä löytyvien hyperlinkkien avulla.
Tutkimuksen tarkoituksena on kuvien osalta selvittää minkä tyyppisiä kuvia laivayhtiöt käyttävät kotisivuillaan, joiden sisältö mitä suurimmassa määrin voidaan tulkita mainoksiksi ja mainonnaksi. Kuvien luokittelussa otetaan huomioon mm. niiden rakenteelliset ominaisuudet, sisäinen ja ulkoinen konteksti, kuvan retoriset ominaisuudet, vastaanottajan ja lähettäjän suhde sekä kuvan ja tekstin vuorovaikutussuhde.
Kvalitatiivisen tekstianalyysin pohjana käytetään joitakin olettamuksia koskien verkossa julkaistavien tekstien suositeltavia ominaisuuksia. Tarkoituksena on selvittää ovatko tekstit kirjoitettu näiden ohjeistusten mukaisesti ja varta vasten verkossa julkaisemista silmällä pitäen vai ovatko ne alun perin kirjoitettu muille viestimille ja vain kopioitu sellaisenaan julkaistavaksi kyseisten yhtiöiden kotisivuilla. Tekstien analysoinnissa otetaan huomioon mm. niiden muodolliset ja rakenteelliset ominaisuudet, konteksti, tyyli ja sävy, lähettäjän ja vastaanottajan suhde sekä niiden yhteispeli kuvien kanssa yhteistä viestiä muodostettaessa.
Analyysien tulosten perusteella on yleisin kuvatyyppi molemmilla sivustoilla metaforisia ja/tai metonyymisiä piirteitä sisältävä fakta-kuva. Metaforiset ja myös metonyymiset kuvat ovat hyvin tyypillisiä juuri mainoksissa mikä osaltaan tukee tulkintaa, jonka mukaan laivayhtiöiden kotisivut voidaan tulkita suurelta osin mainoksiksi. Tekstianalyysin tulosten perusteella sivuilla esiintyvät tekstit ovat tyypillisiä verkko-tekstejä, jotka noudattavat niistä annettuja ohjeistuksia ja jotka on selkeästi alun alkaenkin suunniteltu julkaistavaksi verkkosivuilla. Koskien kuvan ja tekstin yhteispeliä on helppo todeta sen olemassa olo poikkeuksetta lähes jokaisen kuva ja teksti-yhdistelmän kohdalla. Selkeästi suurimmassa osassa tapauksista osoittautui tekstin merkitys yhteiselle viestille ja sen tulkitsemiselle keskeisemmäksi kuin kuvan. Suuressa osassa tapauksista teksti olisi ilman kuvaakin pystynyt välittämään viestin sen sisällön suuremmin muuttumatta tai kärsimättä. Kuvan osana oli useimmiten antaa visuaalista voimaa yhteiselle viestille sekä joissakin tapauksissa myös yksityiskohtainen visuaalinen kuvaus pienestä yksityiskohdasta osana tekstin välittämää suurempaa kokonaisuutta.
Avainsanat: Internet, hemsida, webbplats, modalitet, bildanalys, textanalys, hyperxtext
Tutkimuksen tarkoituksena on kuvien osalta selvittää minkä tyyppisiä kuvia laivayhtiöt käyttävät kotisivuillaan, joiden sisältö mitä suurimmassa määrin voidaan tulkita mainoksiksi ja mainonnaksi. Kuvien luokittelussa otetaan huomioon mm. niiden rakenteelliset ominaisuudet, sisäinen ja ulkoinen konteksti, kuvan retoriset ominaisuudet, vastaanottajan ja lähettäjän suhde sekä kuvan ja tekstin vuorovaikutussuhde.
Kvalitatiivisen tekstianalyysin pohjana käytetään joitakin olettamuksia koskien verkossa julkaistavien tekstien suositeltavia ominaisuuksia. Tarkoituksena on selvittää ovatko tekstit kirjoitettu näiden ohjeistusten mukaisesti ja varta vasten verkossa julkaisemista silmällä pitäen vai ovatko ne alun perin kirjoitettu muille viestimille ja vain kopioitu sellaisenaan julkaistavaksi kyseisten yhtiöiden kotisivuilla. Tekstien analysoinnissa otetaan huomioon mm. niiden muodolliset ja rakenteelliset ominaisuudet, konteksti, tyyli ja sävy, lähettäjän ja vastaanottajan suhde sekä niiden yhteispeli kuvien kanssa yhteistä viestiä muodostettaessa.
Analyysien tulosten perusteella on yleisin kuvatyyppi molemmilla sivustoilla metaforisia ja/tai metonyymisiä piirteitä sisältävä fakta-kuva. Metaforiset ja myös metonyymiset kuvat ovat hyvin tyypillisiä juuri mainoksissa mikä osaltaan tukee tulkintaa, jonka mukaan laivayhtiöiden kotisivut voidaan tulkita suurelta osin mainoksiksi. Tekstianalyysin tulosten perusteella sivuilla esiintyvät tekstit ovat tyypillisiä verkko-tekstejä, jotka noudattavat niistä annettuja ohjeistuksia ja jotka on selkeästi alun alkaenkin suunniteltu julkaistavaksi verkkosivuilla. Koskien kuvan ja tekstin yhteispeliä on helppo todeta sen olemassa olo poikkeuksetta lähes jokaisen kuva ja teksti-yhdistelmän kohdalla. Selkeästi suurimmassa osassa tapauksista osoittautui tekstin merkitys yhteiselle viestille ja sen tulkitsemiselle keskeisemmäksi kuin kuvan. Suuressa osassa tapauksista teksti olisi ilman kuvaakin pystynyt välittämään viestin sen sisällön suuremmin muuttumatta tai kärsimättä. Kuvan osana oli useimmiten antaa visuaalista voimaa yhteiselle viestille sekä joissakin tapauksissa myös yksityiskohtainen visuaalinen kuvaus pienestä yksityiskohdasta osana tekstin välittämää suurempaa kokonaisuutta.
Avainsanat: Internet, hemsida, webbplats, modalitet, bildanalys, textanalys, hyperxtext