Strategisen mittausjärjestelmän kehittäminen Balanced Scorecardin periaatteita hyödyntäen
PETÄINEN, ANNA (2006)
PETÄINEN, ANNA
2006
Yrityksen hallinto - Management and Organisation
Kauppa- ja hallintotieteiden tiedekunta - Faculty of Economics and Administration
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2006-11-30
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-16306
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-16306
Tiivistelmä
Ohjaustiedon tuottaminen ja hallinta on jokaiselle yritykselle toiminnan johtamisen kannalta kriittinen osa-alue. Ilman toimivaa mittaus- ja raportointikäytäntöä yritysjohdon on mahdotonta varmistua siitä, että he saavat oikeanlaista tietoa strategisen päätöksenteon tueksi. Suorituskyvyn mittaamisen suhteen on aiemmassa kirjallisuudessa melko yksimielinen näkemys siitä, että pelkän taloudellisen informaation seuraaminen ei nykyisin riitä toiminnan tehokkaaseen johtamiseen ja valvontaan.
Tutkimuksen tavoitteena oli kehittää kohdeyritykselle strateginen mittaus- ja raportointijärjestelmä. Nykyisellään käytössä oleva suppea ja lähinnä numeeriseen tietoon perustuva raportointijärjestelmä oli koettu yrityksessä riittämättömäksi tukemaan johdon strategista päätöksentekoa. Tavoitteena oli myös täydentää nykyisellään käytössä olevia rahamääräisiä mittareita lisäämällä niiden rinnalle kriittisiä menestystekijöitä kuvaavia ei-rahamääräisiä mittareita jolloin yrityksen toiminnasta muodostuu nykyistä monipuolisempi kuva.
Tutkimuksen teoriaosassa tarkasteltiin ohjausjärjestelmien merkitystä yrityksen johtamisessa sekä esiteltiin muutamia kirjallisuudessa esiintyviä ohjausjärjestelmämalleja. Teoriaosuudessa perehdyttiin myös mittariston rakentamisprosessiin. Ohjausjärjestelmämalleista Balanced Scorecard valittiin mittaus- ja raportointijärjestelmän kehittämisprosessin ohjenuoraksi.
Tutkimuksen empiirinen osuus toteutettiin kolmessa vaiheessa. Tutkimusmenetelminä käytettiin haastatteluja, asiakirjojen analysointia sekä tutkijan havainnointia. Ensimmäisenä pyrittiin selvittämään tällä hetkellä käytössä olevan järjestelmän ongelmia. Nykyisen järjestelmän ongelmien selvittämisen kautta pyrittiin myös kartoittamaan uudelta järjestelmältä toivottavia ominaisuuksia. Tutkimuksen toisessa vaiheessa kehitettävän mittaus- ja raportointijärjestelmään sisällytettäviä tekijöitä selvitettiin tutustumalla yrityksen sisäisiin asiakirjoihin sekä haastattelemalla toiminnan avainhenkilöitä. Tutkimusmenetelmillä pyrittiin selvittämään yrityksen kriittisiä menestystekijöitä, jotka ovat samalla myös niitä tekijöitä, joita uudella mittausjärjestelmällä pyritään seuraamaan. Tutkimuksen kolmannessa vaiheessa ehdotettiin ratkaisuja esiinnousseiden ongelmien ratkaisemiseksi ja muodostettiin kohdeyritykselle strategisen tason mittaristo hyödyntäen Balanced Scorecardin periaatteita.
Avainsanat: Suorituksen mittaaminen, mittausjärjestelmät, ohjausjärjestelmät, mittariston rakentaminen
Tutkimuksen tavoitteena oli kehittää kohdeyritykselle strateginen mittaus- ja raportointijärjestelmä. Nykyisellään käytössä oleva suppea ja lähinnä numeeriseen tietoon perustuva raportointijärjestelmä oli koettu yrityksessä riittämättömäksi tukemaan johdon strategista päätöksentekoa. Tavoitteena oli myös täydentää nykyisellään käytössä olevia rahamääräisiä mittareita lisäämällä niiden rinnalle kriittisiä menestystekijöitä kuvaavia ei-rahamääräisiä mittareita jolloin yrityksen toiminnasta muodostuu nykyistä monipuolisempi kuva.
Tutkimuksen teoriaosassa tarkasteltiin ohjausjärjestelmien merkitystä yrityksen johtamisessa sekä esiteltiin muutamia kirjallisuudessa esiintyviä ohjausjärjestelmämalleja. Teoriaosuudessa perehdyttiin myös mittariston rakentamisprosessiin. Ohjausjärjestelmämalleista Balanced Scorecard valittiin mittaus- ja raportointijärjestelmän kehittämisprosessin ohjenuoraksi.
Tutkimuksen empiirinen osuus toteutettiin kolmessa vaiheessa. Tutkimusmenetelminä käytettiin haastatteluja, asiakirjojen analysointia sekä tutkijan havainnointia. Ensimmäisenä pyrittiin selvittämään tällä hetkellä käytössä olevan järjestelmän ongelmia. Nykyisen järjestelmän ongelmien selvittämisen kautta pyrittiin myös kartoittamaan uudelta järjestelmältä toivottavia ominaisuuksia. Tutkimuksen toisessa vaiheessa kehitettävän mittaus- ja raportointijärjestelmään sisällytettäviä tekijöitä selvitettiin tutustumalla yrityksen sisäisiin asiakirjoihin sekä haastattelemalla toiminnan avainhenkilöitä. Tutkimusmenetelmillä pyrittiin selvittämään yrityksen kriittisiä menestystekijöitä, jotka ovat samalla myös niitä tekijöitä, joita uudella mittausjärjestelmällä pyritään seuraamaan. Tutkimuksen kolmannessa vaiheessa ehdotettiin ratkaisuja esiinnousseiden ongelmien ratkaisemiseksi ja muodostettiin kohdeyritykselle strategisen tason mittaristo hyödyntäen Balanced Scorecardin periaatteita.
Avainsanat: Suorituksen mittaaminen, mittausjärjestelmät, ohjausjärjestelmät, mittariston rakentaminen