Lastentarhanopettajan osaaminen. Lastentarhanopettajien arvioita koulutuksen työelämärelevanssista.
HALONEN, ERIKA (2006)
HALONEN, ERIKA
2006
Kasvatustiede, varhaiskasvatus - Early Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2006-11-27
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-16282
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-16282
Tiivistelmä
Tutkimus käsittelee lastentarhanopettajan arvioita osaamisestaan sekä koulutuksen kokemuksellisia yhteyksiä osaamiseen. Tutkimus on luonteeltaan kvantitatiivinen survey-tutkimus, ja se toteutettiin keväällä 2005 kyselylomakkeella. Tutkimusryhmän muodostivat vuonna 2002 Tampereen yliopistosta valmistuneet lastentarhanopettajat, ja lomakkeen oli suunnitellut Tampereen yliopiston varhaiskasvatuksen yksikkö ongelmaperustaisen opetussuunnitelman mukaan opiskelleille.
Tutkimuksen taustateorioina ovat asiantuntijuuden ja sen kehittymisen sekä koulutuksen vaikuttavuuden teoriat. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää miten työssä ollut lastentarhanopettaja arvioi omaa osaamistaan, koulutuksen tuottamaa osaamista sekä työssään kohtaamiaan haasteita ja koulutuksen niihin antamia valmiuksia.
Vastaajat arvioivat omaa osaamistaan vahvaksi suhteessa koulutuksen tuottamaan osaamiseen. Suurimpina haasteina työssä nähtiin erityispedagoginen osaaminen tai sen puute ja yhteistyö eri tahojen, kuten vanhemmat ja työyhteisö, kanssa.
Avainsanat: asiantuntijuus, asiantuntijuuden kehittyminen, osaaminen, lastentarhanopettajakoulutus, lastentarhanopettajan osaaminen
Tutkimuksen taustateorioina ovat asiantuntijuuden ja sen kehittymisen sekä koulutuksen vaikuttavuuden teoriat. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää miten työssä ollut lastentarhanopettaja arvioi omaa osaamistaan, koulutuksen tuottamaa osaamista sekä työssään kohtaamiaan haasteita ja koulutuksen niihin antamia valmiuksia.
Vastaajat arvioivat omaa osaamistaan vahvaksi suhteessa koulutuksen tuottamaan osaamiseen. Suurimpina haasteina työssä nähtiin erityispedagoginen osaaminen tai sen puute ja yhteistyö eri tahojen, kuten vanhemmat ja työyhteisö, kanssa.
Avainsanat: asiantuntijuus, asiantuntijuuden kehittyminen, osaaminen, lastentarhanopettajakoulutus, lastentarhanopettajan osaaminen