OPPIMISESTA OSAAMISEEN Kehityskeskustelujen merkitys osaamisen määrittelyssä ja kehittämisessä strategian muuttuessa Case Ruukki Engineering ja Ruukki Production
AALTO, PÄIVI (2006)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
AALTO, PÄIVI
2006
Aikuiskasvatus - Adult Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
2006-12-04Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää kehityskeskustelujen merkitystä osaamisen määrittelyssä ja
kehittämisessä. Kehityskeskusteluja tarkastellaan osaamisen kehittämisen ja oppimisen johtamisen
näkökulmista strategiamuutos huomioiden. Tutkimuksen kohteena on Rautaruukki-konsernin kahden
divisioonan Ruukki Engineeringin ja Ruukki Productionin yksiköt, jotka sijaitsevat Hämeenlinnassa.
Ruukki Productionin osalta tarkastelun kohteena on kylmävalssattujen ja maalipinnoitettujen
tuotteiden yksikkö. Tutkimusaineisto muodostuu teemahaastatteluista ja haastateltavien kehityskeskustelujen
yhteydessä laadituista henkilökohtaisista dokumenteista. Haastateltavia oli yhteensä
kymmenen, viisi molemmista divisioonista. Haastateltavien valinta suoritettiin kohdeorganisaatioiden
puolesta. Tarkoituksena oli kerätä mahdollisimman moninainen joukko henkilöitä yksiköiden
eri funktioista. Haastattelut toteutettiin loka-marraskuussa 2005.
Kehityskeskusteluja käydään tutkimuksen kohdeorganisaatioissa pääsääntöisesti kerran vuodessa.
Ryhmäkehityskeskustelut eivät kuulu organisaation kehityskeskustelukäytäntöön niiden varsinaisessa
merkityksessä. Tutkimuksessa käy ilmi, että toisinaan viikoittain tai kuukausittain järjestetyt
muut ryhmäkeskustelut koetaan kahdenkeskisiä kehityskeskusteluja hyödyllisimmiksi ja tärkeämmiksi.
Yksilökehityskeskustelujen järjestäminen aloitetaan helmikuussa ylhäältä alaspäin -
periaatteella. Kehityskeskustelujen käymiseen ohjeistetaan ja tarjotaan valmista lomakepohjaa. Kehityskeskustelun
aiheina ovat nykyiset tehtävät ja tavoitteiden toteutuminen, edellisen vuoden tavoitteet
ja niiden toteutuminen, motivaatio ja työyhteisön ilmapiiri, tulevan kauden tavoitteet sekä
henkilökohtainen osaamisen kehittämissuunnitelma.
Kehityskeskusteluissa palautetta annetaan puolin ja toisin. Alaiset saavat palautetta esimiehiä
enemmän. Esimiehet toivoisivatkin alaistensa rohkaistuvan sekä positiivisen että negatiivisen palautteen
antamisessa. Yleisesti ottaen kehityskeskustelujen katsotaan tarjoavan mahdollisuuksia
osaamisen kehittämisen suhteen. Ainakin kehityskeskustelu tarjoaa foorumin osaamisen kehittämistä
koskevan keskustelun käymiselle. Vaikka henkilökohtaiset osaamisen kehittämissuunnitelmat
muodostavat pohjan osaamistarpeiden kartoittamiselle, niitä kirjataan esimiehistä riippuen. Kehityskeskusteluissa
sovittujen asioiden toteutumiseen ollaan pääasiassa tyytyväisiä. Ruukkia kiitellään
oppimisen ja osaamisen kehittämisen edellytysten tarjoamisesta. Tästä huolimatta kehityskeskustelu
ei ole se paikka, jossa oppimista nähdään tapahtuvan.
Osaamista jaetaan oman organisaation sisällä ja joskus sen ulkopuolellakin, vaikka siihen ei erityisemmin
kannusteta. Muutostilanteessa osaamisen jakamiseen rohkaistaan kuitenkin enemmän. Pääasiassa
muutokseen ja oppimiseen suhtaudutaan positiivisesti, mikä edesauttaa oppimisen ilmapiirin
syntymistä. Organisaatiossa tapahtunut muutos huomioidaan kehityskeskusteluissa tavoitteiden ja
odotusten muodossa. Kehityskeskustelut tarjoavat tilaisuuden jalkauttaa strategiaa ja sitouttaa henkilöstöä.
Muuten kehityskeskustelun ja organisaation strategisten valintojen yhteys ei ole ilmeinen.
Strategian muuttuessa kehityskeskusteluissa keskitytään henkilöstön osaamisen kartoittamiseen.
Kehityskeskustelu on hyödyllinen työväline muutoksessa sen ohjaavan roolin vuoksi. Kaiken kaikkiaan
kehityskeskustelu koetaan toimivaksi käytännöksi.
Avainsanat: kehityskeskustelu, osaamisen kehittäminen, työssä oppiminen, oppimisen johtaminen
kehittämisessä. Kehityskeskusteluja tarkastellaan osaamisen kehittämisen ja oppimisen johtamisen
näkökulmista strategiamuutos huomioiden. Tutkimuksen kohteena on Rautaruukki-konsernin kahden
divisioonan Ruukki Engineeringin ja Ruukki Productionin yksiköt, jotka sijaitsevat Hämeenlinnassa.
Ruukki Productionin osalta tarkastelun kohteena on kylmävalssattujen ja maalipinnoitettujen
tuotteiden yksikkö. Tutkimusaineisto muodostuu teemahaastatteluista ja haastateltavien kehityskeskustelujen
yhteydessä laadituista henkilökohtaisista dokumenteista. Haastateltavia oli yhteensä
kymmenen, viisi molemmista divisioonista. Haastateltavien valinta suoritettiin kohdeorganisaatioiden
puolesta. Tarkoituksena oli kerätä mahdollisimman moninainen joukko henkilöitä yksiköiden
eri funktioista. Haastattelut toteutettiin loka-marraskuussa 2005.
Kehityskeskusteluja käydään tutkimuksen kohdeorganisaatioissa pääsääntöisesti kerran vuodessa.
Ryhmäkehityskeskustelut eivät kuulu organisaation kehityskeskustelukäytäntöön niiden varsinaisessa
merkityksessä. Tutkimuksessa käy ilmi, että toisinaan viikoittain tai kuukausittain järjestetyt
muut ryhmäkeskustelut koetaan kahdenkeskisiä kehityskeskusteluja hyödyllisimmiksi ja tärkeämmiksi.
Yksilökehityskeskustelujen järjestäminen aloitetaan helmikuussa ylhäältä alaspäin -
periaatteella. Kehityskeskustelujen käymiseen ohjeistetaan ja tarjotaan valmista lomakepohjaa. Kehityskeskustelun
aiheina ovat nykyiset tehtävät ja tavoitteiden toteutuminen, edellisen vuoden tavoitteet
ja niiden toteutuminen, motivaatio ja työyhteisön ilmapiiri, tulevan kauden tavoitteet sekä
henkilökohtainen osaamisen kehittämissuunnitelma.
Kehityskeskusteluissa palautetta annetaan puolin ja toisin. Alaiset saavat palautetta esimiehiä
enemmän. Esimiehet toivoisivatkin alaistensa rohkaistuvan sekä positiivisen että negatiivisen palautteen
antamisessa. Yleisesti ottaen kehityskeskustelujen katsotaan tarjoavan mahdollisuuksia
osaamisen kehittämisen suhteen. Ainakin kehityskeskustelu tarjoaa foorumin osaamisen kehittämistä
koskevan keskustelun käymiselle. Vaikka henkilökohtaiset osaamisen kehittämissuunnitelmat
muodostavat pohjan osaamistarpeiden kartoittamiselle, niitä kirjataan esimiehistä riippuen. Kehityskeskusteluissa
sovittujen asioiden toteutumiseen ollaan pääasiassa tyytyväisiä. Ruukkia kiitellään
oppimisen ja osaamisen kehittämisen edellytysten tarjoamisesta. Tästä huolimatta kehityskeskustelu
ei ole se paikka, jossa oppimista nähdään tapahtuvan.
Osaamista jaetaan oman organisaation sisällä ja joskus sen ulkopuolellakin, vaikka siihen ei erityisemmin
kannusteta. Muutostilanteessa osaamisen jakamiseen rohkaistaan kuitenkin enemmän. Pääasiassa
muutokseen ja oppimiseen suhtaudutaan positiivisesti, mikä edesauttaa oppimisen ilmapiirin
syntymistä. Organisaatiossa tapahtunut muutos huomioidaan kehityskeskusteluissa tavoitteiden ja
odotusten muodossa. Kehityskeskustelut tarjoavat tilaisuuden jalkauttaa strategiaa ja sitouttaa henkilöstöä.
Muuten kehityskeskustelun ja organisaation strategisten valintojen yhteys ei ole ilmeinen.
Strategian muuttuessa kehityskeskusteluissa keskitytään henkilöstön osaamisen kartoittamiseen.
Kehityskeskustelu on hyödyllinen työväline muutoksessa sen ohjaavan roolin vuoksi. Kaiken kaikkiaan
kehityskeskustelu koetaan toimivaksi käytännöksi.
Avainsanat: kehityskeskustelu, osaamisen kehittäminen, työssä oppiminen, oppimisen johtaminen